Is dit een rossig boomkussen?

Gestart door arensattic, mei 11, 2018, 18:52:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

arensattic

Beste mensen,

In het natuurgebied De Maatlanden bij Roden vonden wij vanmiddag een prachtig boomkussen op een rechtopstaande dode boomstam, vermoedelijk van een berk. Vanwege de zeer afwijkende, rossige kleur meenden wij dat het niet ging om een zilveren boomkussen (Reticularia lycoperdon), maar dat het een rossig boomkussen (Reticularia splendens) moet zijn geweest. Wat denken jullie ervan? (wij zijn absoluut geen slijmschimmel kenners). De afmetingen van het kussen waren fors, de grootste lengte wel 6 a 7 cm (schat ik). Het kussen was vrijwel rijp, voelde al droog en poederachtig aan.

Groeten,

Aren van Waarde

ridderzwam

Beste Aren, ter vergelijking, zie hier 2 stadia in het leven van een Zilveren Boomkussen.....

Groet,
Ria

arensattic

Beste Ria,

Je schrijft: zie hier 2 stadia, maar waar moet ik kijken? (er zat geen koppeling of bijlage bij je bericht).

Aren van Waarde

ridderzwam

ziehier dus.....

groet maar weer,
Ria

xenion

Ik twijfel of de foto in het eerste bericht geen heksenboter laat zien, de buitenkant lijkt me te ruw en afwijkend van kleur voor Zilveren boomkussen.
Groeten,
Martin

jokeb

Ik denk dat het inderdaad geen Reticularia lycoperdon is zoals Aren zelf al schrijft, splendens zou misschien wel kunnen en misschien zelfs nog Jurana maar wellicht dan toch eerst onder de microscoop bekijken voor je er iets over kunt zeggen.
groet,
Joke

Marian Jagers

Dag Aren,

Zoals al gesuggereerd, zal nauwkeuriger gekeken moeten worden om welke soort het gaat.
Slijmzwammen kunnen worden opgestuurd, zie https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18045.0
Groeten Marian

arensattic

Beste Marian,

Helaas hebben we geen materiaal van het kussen verzameld. We troffen het aan tijdens een wandeling en vonden het mooi, dus hebben we er een foto van gemaakt. Zullen op waarneming.nl de soortnaam veranderen van Reticularia lycoperdon in "Onbekende slijmschimmel".

Groeten,

Aren van Waarde

Marian Jagers

Inderdaad is slijmzwam onbekend dan de beste oplossing, Aren.
Een andere Fuligo (F. leviderma) zou, zo van foto te zien, ook in aanmerking kunnen komen maar zonder meer gegevens (sporen en structuur van het netwerk aan de binnenzijde) wordt het te veel gokken.



Groeten Marian