Ik werk zelf met een Garmin Geko voor alleen coordinaten bepalen als ik in het veld iets zie - orienteren gaat ook maar alleen als de coordinaten ook op de kaart staan. In combinatie met een topografische kaart of provincieatlas gaat dat heel goed. In Nederland zijn die kaarten zo nauwkeurig en is het landschap zo overzichtelijk (lees: gladgestreken) dat ik aan die eenvoudige GPS voldoende heb. (met wat oefening is met een topkaart ook op minstens 50 meter nauwkeurig aan te geven waar je bent in de meeste Nederlandse gebieden...)
Daarnaast heb ik een Garmin GPSmap 60C. Deze kan een eenvoudige kaart laten zien op een klein schermpje (wegen, beken en meren, meer zit er momenteel niet in maar voor de volgende versie avn de kaart beloven ze hoogtelijnen - niet gek als je veel in de bergen zit

). Hiermee omgaan kost extra oefening maar na een paar dagen spelen kan ik nu thuis op de kaart opzoeken waar ik heen wil en vervolgens de GPS vragen me erheen te brengen. Dit is in feite een handheld GPS (maat dikke mobiele telefoon) die je met een beugeltje in de auto kan hangen. Ik neem die GPS ook steeds mee als ik uit de auto stap, is een diefstalgevoelig ding, lijkt me. Onderweg geeft hij voor kruispunten een piepje en op het scherm verschijnt dan een mededeling als 'over 300 meter rechtsaf' waarbij hij ook op de kaart aangeeft waar ik heen moet. De schaal van de kaart wordt aangepast aan mijn rijsnelheid. Toch rijd ik in de bebouwde kom nog wel eens verkeerd: wat welke straat is het precies, die over 300 meter aan de rechter kant komt? Ook kan ik in de bebouwde kom natuurlijk niet alleen op dat apparaatje turen, er is soms ook nog een hectisch verkeer. In het veld is deze GPS voor mij inmiddels vrijwel onmisbaar: ik doe veel inventarisatiewerk en ik was vroeger erg veel tijd kwijt met de weg vinden in mij onbekende gebieden. Als je meestal in gebieden komt die je al kent heeft zo'n GPS-met-wegenkaart nauwelijks meerwaarde.
De nauwkeurigheid van beide is hetzelfde (3-4 meter). De ontvangst van de GPSmap 60C is ietsje beter doordat er een wat grotere antenne in zit (er steekt een knobbel uit van 5 cm). In dicht bos en in diepe, stijle valleien raak ik met beide het signaal kwijt. Dat laatste zal je in NL niet zo vaak overkomen, maar tussen hoge gebouwen in de stad werken ze ook minder.
Gegevens met coordinaten verwerk ik later vaak met een GIS programma, maar dat gaat wat te ver om nu op in te gaan.