Schildmos

Gestart door Arno van Stipdonk, december 28, 2005, 21:14:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Afgelopen weekend in Weerterbos op een dode boomstaam (loof) dit schilmos gevonden. Het doet me erg denken aan Oosters schilmos. Vind het verder nogal lijken op Gestippeld schildmos, echter de onderzijde is zwart/bruin. Verder is het Thallus in het midden erg gerimpeld wat een eigenschap van Oosters schildmos is.
Wat denk jij Corry? (iemand anders mag ook reageren natuurlijk)

Arno van Stipdonk

Stukje van de onderzijde:

Arno van Stipdonk

Nog een  

Arno van Stipdonk

En nog een close up:

Corryabbink

#4
Hallo Arno,

Hier ben ik nog niet helemaal uit. Hoewel Oosters schildmos in opmars is, is het toch een zeldzame soort.
De onderkant van Gestippeld schildmos mag nl. ook bruin zijn. Je zou nog kunnen kijken of het mos op de foto een uiterste donkere bladrand heeft iets wat ik niet op de foto kan zien(een soort schaduwrandje langs het blad). Dit is ook een kenmerk van Gestippeld schildmos. Meestal is ze wel grijziger dan die op de foto.
Gerimpeld zijn ze allebei wel. Hoewel het bij Oosters schildmos sterker zou moeten zijn.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

#5
Hallo Arno,

Ik heb me er weer in verdiept. Het kan geen Gestippeld schildmos zijn die heeft geen vertakte pseudocyphelllen maar ronde. Bovendien is de kleur en vorm niet goed en de soralen zijn dan grijs-wit.

Wat betreft Oosters schildmos daar ben ik nog niet uit ik weet niet of ik er dit weekend aan toe kom maar anders erna.

Nog een vraag: Hoe breed waren de lobben? Is belangrijk om te weten.

Groet,
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Hartelijk bedankt. Het heeft allemaal geen enkele haast, dus kijk maar een keer op je gemak na het weekend ofzo als je wilt. Ik ben allang blij dat je zoveel moeite wilt doen.  :duim:
De breedte van de lobben? Tussen de 1 en 2 centimeter, ongeveer. Ik kan het niet op de millimeter zeggen omdat ik het niet gemeten heb.
Zal er voortaan aan denken ze op te meten.
Wil nog wel een keer teruggaan naar het mos, echter nu zal het niet meevallen met de sneeuw om het terug te vinden. Er is vanavond behoorlijk wat gevallen.

Arno van Stipdonk

Hallo Corry,

Vergeet deze soort maar. Ik heb nog iemand anders de foto doorgestuurd, kwam er ook niet uit. Deze beste man moet erg veel verstand van korstmossen hebben en kwam er zo ook niet uit. Dus ik ga ervan uit dat het zo niet te determineren is.

Bedankt voor de genomen moeite.