welke zang(?)vogel in braakbal

Gestart door whmvb, mei 23, 2018, 20:52:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hoi allemaal,

in een braakbal van Blauwe Kiekendief vond ik deze veren van, volgens mij en op basis van de grootte, een zangvogel. In eerste instantie dacht ik aan Baardman, gezien de witte zomen op sommige van de zwarte vleugeldekveren (zie pijltjes in de eerste foto), maar de tint van veel van de bruine lichaamsveren is voor Baardman te donker. Na drie keer alle mogelijke alternatieven langs gegaan te zijn kom ik er nog steeds niet uit. De combinatie van de zwarte vleugeldekveren met de bruine lichaamsdekveren levert bij mij geen 'hit' op. Wellicht zijn het twee vogels geweest (Baardman en wat anders), maar voor ik die conclusie trek gooi ik het nog even in de groep. Dat heeft eerder goed gewerkt. Dus de vraag is of iemand een suggestie heeft van welke (zang)vogel deze veren afkomstig zouden kunnen zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

#1
Hoi Wim,

Moeilijk te zien. Ze zijn inderdaad heel klein, zangvogelmaat. Maar is bijvoorbeeld Bokje o.i.d. ook een optie? (maar die heeft geen witte zoom op handpendekveer)
Kun je andere foto's maken bij daglicht?
Verder dacht ik aan gors/pieper.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Hoi Kees,

bedankt voor je reactie. Ik heb ook wel aan Bokje gedacht, maar kwam met hetzelfde bezwaar. Alternatief is dat er 2 vogels tegelijk in de braakbal terecht gekomen zijn. Dat zouden dan Baardman (vleugeldekveren) en wellicht Bokje kunnen zijn. De foto's zijn gemaakt bij daglicht, maar met de verkeerde (blauwe) ondergrond. Ik zal nog eens een poging doen met wit papier, al is het de vraag of dat veel duidelijker wordt.

Wim
Wim van Boekel

whmvb

Hierbij nog een paar foto's bij beter (?) licht. Hopelijk gaat er een belletje rinkelen bij iemand.

Wim
Wim van Boekel

keesschreven

Denk toch dat Baardman inderdaad een goede optie is. Die dikke witte zoom is bij nader inzien nogal typisch, er zijn niet veel (geen?) andere soorten die dat zo duidelijk hebben.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

whmvb

Hoi Kees,

die vleugeldekveertjes lijken mij inderdaad ook van Baardman, maar de andere veren passen daar helemaal niet bij. Waarschijnlijk is het een mengseltje van verschillende vogels, w.o. Baardman.
Bedankt voor het meedenken.

Wim
Wim van Boekel