invoeren korenwolf

Gestart door lily, februari 03, 2008, 21:17:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

lily

Vandaag heb ik voor het eerst een korenwolf gezien.
Wat een mooi diertje, lijkt op een hamster, kleur rood/bruin met wit, kort staartje.
Het diertje zat op een omgevallen boom, omdat ik nogal rustig kwam aangelopen had het niet in de gaten dat ik aanwezig was.
Helaas had ik mijn camera nog niet in gereedheid gebracht, eer ik dit gedaan had, kwamen luidruchtige wandelaars aangelopen, jammer! weg was die!
Wel hebben deze wandelaars de korenwolf ook nog even gezien.

Ik wou dit invoeren bij waarnemingen.
Waar breng ik dit onder?

Gr.Lily


Leon Olsthoorn

Je kunt hem invoeren als hamster
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

marcel123

CiteerVandaag heb ik voor het eerst een korenwolf gezien.
Wat een mooi diertje, lijkt op een hamster, kleur rood/bruin met wit, kort staartje.
Je zegt...lijkt op een hamster. Waarom was het volgens jou dan geen hamster en wel een korenwolf? Wat zijn de verschillen?

grunsven

Het beest heet hamster. In locale dialecten werd hij korenwolf genoemd. Om een of andere reden vond men dat marketingtechnisch beter en is de bescherming van Hamster onder de naam korenwolf gevoerd.

PS: Als het buiten een van de hamsterreservaten was is de kans dat het een ontsnapte goudhamster was vele malen groter.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

mlahaye

Sterker nog, de waarneming kan direct ingevoerd worden als rosse woelmuis. Klein, oranje, wittige staart (althans zo lijkt het), overdag actief, meestal in een struik/bosrijke omgeving.

Ik lees niets wat op een hamster/korenwolf lijkt: groot, leem-kleurig bruin, witte vlekken in nek en hals, staart niet zichtbaar, oranje kop, zeer schuw en vooral te vinden op graan-akkers, overigens nu diep in 'winterslaap'.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren (en hamster/korenwolf onderzoeker)

grunsven

Tja ik dacht meer aan goudhamster maar rosse woel kan ook natuurlijk. Als je aangeeft hoe groot hij ongeveer was lijkt me dat meteen duidelijk.
Waar zat hij in het rijtje:
muis, rat, cavia, konijn, kat ?
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

lily

Grunsven...Heet de korenwolf hamster, wist ik niet.
Goudhamster......lijkt mij niet, het gebied ligt aan een moerasgebied.

Maurice...de rosse woelmuis die herken ik wel, zie ik hier heel regelmatig en in grote aantallen.
Deze had te veel witte vacht.
In het gebied waar ik het diertje zag, daar is bekend van dat  daar gefokte dieren(korenwolven) uitgezet zijn.
Over de winterslaap......nou ja, zal natuurlijk ook wel de bedoeling zijn, alhoewel er wel meer dieren zijn die van slag zijn, door onze temperaturen.

Zo 'n twee weken geleden kwam ik in datzelfde gebied in gesprek met een boer die daar akkers heeft.
Nou van hem kreeg ik een lawine van kritiek te horen over "hen" die de korenwolf uitgezet hebben in "zijn" gebied.
Tenslotte, zo de boer, vraten de dieren zijn graan enz. op.
Nou ja, dat is de visie van de boer.

Jammer dat ik de camera niet in de aanslag had.
Dus dan laten we het hier maar bij.
Ik zal wel de omgeving, zuid-limburg, observeren in de hoop het dier nog eens te zien, hopelijk ook een foto te kunnen maken.

Groetjes Lily

mlahaye

Beste Lily,

Je maakt me nu wel erg nieuwsgierig in welk gebied je het diertje hebt gezien en waar je de betreffende boer bent tegen gekomen. En zie ook de vraag van 'Grunsven'. Waar in het rijtje past het door jouw waargenomen diertje?

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Jeroen Nagtegaal

Ik lees nergens hoe groot hij was, en zitten op een boomstam kan ik niet plaatsen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grunsven

Ja Jeroen daarom werd al aan de waarneemster gevraagd hoe groot hij was.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

lily

Antwoord op.....Maurice La Haye...Je maakt me nu wel erg nieuwsgierig in welk gebied je het diertje hebt gezien en waar je de betreffende boer bent tegen gekomen

In Schinveld/Onderbanken!


Jeroen.
Hoe groot was het.

...±7-8 cm.

Gr.Lily

grunsven

Wilde Hamsters zijn 20-35 centimeter groot. Dus aanzienlijk groter dan wat jij gezien hebt. Dat kunnen we dus zeker uitsluiten. Waarschijnlijk een muis maar welke is achteraf moeilijk te beoordelen.


Schinveld/Onderbanken zit je wel in het goede deel van nederland voor Hamsters.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

lily

CiteerWilde Hamsters zijn 20-35 centimeter groot. Dus aanzienlijk groter dan wat jij gezien hebt. Dat kunnen we dus zeker uitsluiten. Waarschijnlijk een muis maar welke is achteraf moeilijk te beoordelen.


Schinveld/Onderbanken zit je wel in het goede deel van nederland voor Hamsters.
Dank je!

Had ik zo mij verheugd op iets bijzonders. :mellow: Zal dan maar eerst een cursus "muizen herkenen" gaan doen.
Ik blijf toch naar ze uitkijken.

Gr.Lily

mlahaye

Schinveld/Onderbanken, da's nog altijd minimaal 3 kilometer bij de eerste hamsters vandaan. Aangezien de diertjes maximaal een kilometer per jaar afleggen, moet de agrariër die daar zit nog eventjes geduld hebben.

Overigens is de schade aan het graan bepaald minimaal. Met gemiddeld 4 hamsters per hectare, die maximaal 15 kg graan verzamelen (per ex.) betekent dat 60 kg verlies per hectare. Met een opbrengst (lage inschatting) van 5.000 kilo lijkt mij de hamster-schade redelijk gering. Maar ja, als je als agrariër al honderden kilo's morst bij het oogsten en overladen, dan is elke kg die door een hamster opgegeten wordt er één teveel. <_<

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren




BartNoort

Volgens mij kan zo'n boer best eens flink wegzakken en zijn been breken in zo'n burcht als die beesten 35cm groot zijn. Reden genoeg tot klagen lijkt me  :D  
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

tekenaar

een beestje van 35 cm lang heeft tunnels van mischien 12 cm doorsnede (verbeter me als ik het niet goed inschat), dus dat zal wel meevallen  :P  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mlahaye

Dus ik kijk al jaren naar de verkeerde 'korenwolven'? Mijn gaten zijn namelijk 4 à 6 cm?

Maurice

BartNoort

#17
35x4 flink lange beesten dus, maar dan moet hij hier wel in kunnen passen.  :D



topic mag wel dicht denk trouwens.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

Jeroen Nagtegaal

CiteerDus ik kijk al jaren naar de verkeerde 'korenwolven'? Mijn gaten zijn namelijk 4 à 6 cm?

Maurice
is 4 niet aan de kleine kant? wat ik me kan herineren waren ze 6 tot 8 cm
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Ha Bart,

Kom van het voorjaar maar eens kijken! Jeroen is ook al eens geweest, dus wees welkom. Topic sluit ik bij deze ook af.

Groet,
Maurice