Bij in insectenhotel - welke?

Gestart door wilde, mei 22, 2018, 16:14:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Deze bij gevangen bij een insectenhotel in mijn tuin.
Het is een Osmia/Hoplitus, maar verder kom ik niet.
Dit vrouwtje heeft een onderrand clypeus die licht concaaf gebogen is en waar overheen in het midden een dubbel getand fors uitsteeksel zit.
Het is anders dan bij Heriades truncorum (die ik nog niet gezien heb). De buikscopa is geheel oranje-geel.
De beharing op de tergieten is vrij fors en lang: T1-3 licht geel-bruin; T4-6 bruinrossig. Ook de kopbeharing is bruinrossig.
De sporen op de achtertibia zijn oranje-achtig.
De kaken zijn zeer fors, zonder een flinke inbochting aan het begin van de binnenkant.
Deze bij is 9,8 mm lang. Veel delen van de bij hebben een bronskleur bijv. het mesonotum, dat geheel fijn en dicht gepuncteerd is.
De metatarsen zijn aan de binnenzijde fel rossig behaard; de chitine van de voetjes is roodbruin.

Opvallend is dat de buikscopa geen zichtbare stuifmeelresten bevat. De vleugels zijn aan de toppen gesleten, dus het is een bij die al redelijk wat gevlogen heeft.
Dan zou er ook verkleuring van de beharing kunnen zijn. Wat nu op de kop en het eind van het achterlijf (bovenkant) bruinrossig is, zou zwart geweest kunnen zijn. Wat op de eerste tergieten nu lichtbruin is, zou rossig geweest kunnen zijn. Dan lijk dat erg veel op de kleurtekening van Osmia bicornis, die bij mij rijkelijk aanwezig is en ook nu nog flink actief is. Dat roept de vraag op of er bekende misvormingen zijn van die soort, want bij dit exemplaar ontbreken de hoorntjes op de zijkanten van de clypeus, maar is er in het midden een ander uitsteeksel. De vorm van de kaken is ongeveer gelijk aan die van bicornis.
Bij nader bekijken zijn er wel meerdere korte uitsteeksels op de voorkant kop en wat ik eerder als clypeusrand beschouwde is waarschijnlijk het labrum. Dan zou het dus gewoon een iets afwijkende bicornis moeten zijn, want die heeft wel een zo'n gevormd uitsteeksel onderaan de clypeus, die naar de zijkanten zeer concaaf naar onderen gebogen is. Dat is op de foto niet zo duidelijk.


Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Menno Reemer

Qua kleuren van beharing, vorm van de kop etc. doet dit dier mij vooral aan een mannetje O. bicornis denken. Maar dan met een buikschuier...  :rolleye:
Zou het een gynandromorf kunnen zijn, een dier met zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken? Zie tekst Hans Nieuwenhuijsen hierover op p. 147-148 van De Nederlandse bijen.

wilde

Ik zal de bij bewaren voor Hans. Dat zal hij wel leuk vinden.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me