Welke hoge smalle plant? Opgelost: Grote kattenstaart.

Gestart door vosje50, mei 20, 2018, 16:10:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

vosje50

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/156932937
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-05-15 Dordrecht - de Staart
Foto's:


Toelichting:
De groenzoom met struikjes is afgegraven ivm stadsverwarming en ligt tijdelijk braak. Nu groeit er allerlei 'onkruid'.
bij voorbaat dank Janny Heijkoop

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Een Epilobium (basterdwederik+harig wilgenroosje)?
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik zie zittend omhoog gericht blad en een kantige stengel -is helaas niet anders dan Kattenstaart.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteyn op mei 21, 2018, 10:30:55 AMIk zie zittend omhoog gericht blad en een kantige stengel -is helaas niet anders dan Kattenstaart.

Vooruit dan maar...   ;)

Met vriendelijke groet, Rob

Willemien Troelstra

Janny, misschien kun je deze twee suggesties bekijken. Ik begrijp ze allebei maar kom er met de foto's niet echt uit welke van de twee opties het beste past.
groet, Willemien Troelstra

vosje50

Oh, ik zie dat ik deze plant 2 keer op het forum gezet heb.
Ik heb daar een week later nog wat foto's gemaakt. Ik zal kijken of ik er nog betere foto van heb.
Alvast allemaal bedankt voor het meedenken!

Groeten, Janny

Windekind

Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

vosje50

#8
Ik had nog een foto van een (volgens mij) Basterdwederik, (is te zien welke Basterdwederik het is of is het 'spec'?) waarop ook aan beide kanten een stel van die smalle planten op staan. Sommigen hebben wat rood in de stengel en andere hebben een groene stengel. Ook zijn sommige bladeren rood gekleurd.
Ik doe er een overzichtsfoto bij waar de  Basterdwederik in het midden staat en een paar aparte foto's van de planten die rechts en links ervan stonden. Zijn de foto's toch te onduidelijk, dan zal ik kijken of ik nog een keer wat foto's van deze plant kan maken.

Verder lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat het om de Grote kattenstaart - Lythrum salicaria gaat. Die komt vooral voor op natte gronden langs sloten, greppels enz. Deze planten groeien midden in een bebouwde wijk, op een braak liggend droog en vrij hoog liggend stuk grond. Het is een strook langs de weg, waar eerder struiken stonden, die verwijderd zijn en waar buizen ingegraven zijn voor stadsverwarming.

Met vriendelijke groet, Janny

vosje50

Hier nog een foto van de locatie.

HPM

Op je extra foto's 1,2 en 4 staat een bloeiende basterwederik.
Herman van der Meer

Rien Ondersteijn

Janny-ik geloof best dat er basterdwederik staat[op foto 4 zie ik een bloeiende ,zoals Herman al aangaf].
Maar om te zeggen dat Kattenstaart niet zou kunnen omdat dit een droge strook aan de straat is is misschien een stapje te ver,omdat je vlakbij in dezelfde straat Bitterzoet hebt gemeld...
Groene groe[n]tjes.Rien.

vosje50

Herman bedankt voor de bevestiging, dat Basterdwederik op de foto's staat.
Die zal ik apart invoeren.

Rien, ik zal de de onbekende plant als een onzekere Kattenstaart invoeren en - als die berm nog een poosje braak blijft liggen - er nog een foto van maken als hij in bloei staat. Dan kan ik die foto toevoegen en kunnen we zien wat het is.

Bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet, Janny

vosje50

Nog even ter afronding:
Het later nog een foto nemen van deze plant is niet meer gelukt.

Bij de waarneming zelf kreeg ik een reactie van  Niels Eimers, ecologisch onderzoeker en validator, dat het Grote kattenstaart is.

Groet, Janny