Weide-, Gras- of toch nog ander bijtje? => ♀ A. flavipes

Gestart door Josee, mei 18, 2018, 22:18:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Bijtje gezien op 2018-05-16 Brabantse Biesbosch - Polder Vischplaat
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wilde

Bij een vrouw Andrena flavipes is antennesegment 3 veel korter (nog wel langer dan 4). Dit past heel goed bij A. gravida. Beide soorten komen in het gebied voor, maar flavipes vermoedelijk wat meer. Het is een zeer fraaie bij als ze vers zijn. Bij mij in de buurt komen ze niet voor en ik ben dikwijls te laat. Dan zie je dus afgevlogen exemplaren, zie onderstaand.
Andrena flavipes is kleiner (11 mm) dan A. gravida (14 mm). De laatste is dus ongeveer zo groot als een honingbij die ik meestal als referentie gebruik bij een schatting in het veld.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Josee

Dank wederom voor je leerzame reactie Albert  :duim: Qua grootte past deze zeker bij A. gravida. Die antennesegmenten scherp krijgen daar moet ik attenter op zijn, terwijl deze dame toch duidelijk pauze hield  ;) Mooie avond gewenst
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Dit bijtje werd nooit beoordeeld en nu met de mogelijkheid van ObsId komt er voor 80% A.Flavipes als voorspelling. Is dit een gevalletje van overschatting qua grootte bij thuiskomst? Lijkt me leuk om deze alsnog op naam te krijgen.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

wilde

Ik vermoed dat ik eerder de antenneleden 3 en 4 niet goed heb ingeschat qua lengte. Ze zijn helaas ook niet zo goed zichtbaar.
Op de suggestie dat het misschien Andrena gravida zou kunnen zijn kom ik terug. Voor die soort moet de zijkant van de thorax spierwitte beharing hebben, niet verbleekt, maar vanaf het begin. Jouw bij is al wat gesleten en dan zouden ook de haren wat lichter moeten zijn door verbleking, maar geheel wit zijn ze niet. Dat geldt overigens ook voor beharing onder de poten aan de basale (proximale) zijde: coxa, trochanter en femur. Helaas zijn die delen op jouw foto's niet te zien, maar de zijkant thorax wél en dan denk ik dat flavipes een juiste benaming kan zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Josee

Wat reuze hulpvaardig weer van je Albert, ondanks de matige kwaliteit van mijn foto's van toen. Dankjewel  :duim: ik hoop toch nog een keer een Weidebijtje tegen te komen en dan ook de belangrijke kenmerken scherp in beeld te brengen. Nog een fijne avond gewenst
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers