De Roer

Gestart door wimtegels, februari 01, 2008, 22:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

En op het moment sta niet alleen ik op allert. In Julich werd om 18.00 uur Warnwert 2 bereikt.
Bij de eerste waarde wordt de Hoogwatermelddienst geopend.
Bij de tweede waarde kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.

Ik ben net even in de schemer aan de Roer geweest. Hoorde weer een flinke brok oever in het water vallen.
Bij de doorbraak houd het wortelkluitje van de omgevallen jonge els nog even stand. Hij beschermt het erosiegevoelige puntje van de landtong.

Het Peil bij stah was om 18,45 uur 133,90.

Het is goed mogelijk dat we vannacht nog 1,50 halen. Bij Stah zijn er overigens geen problemen te verwachten voor 1,80 meter.
Het water zal hier gezien de achterliggende standen nog wel even stijgen.

Misschien moet ik nog wel naar de Roer vannacht. Jammer dat de stuwmeren niet vol zijn.

In de afbeelding de situatie bij Julich.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

We gaan de magische stand van 1,50 mtr bij Stah wel halen denk ik. Vannacht dus toch nog naar de Roer.

(Jij ook Eddy? ;D )
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Kom net terug van de Roer. Kicken man. Eindelijk weer eens een behoorlijke plens water. Wordt de Roer op sommige plekken meteen lekker breed. De lage kanten overstromen snel en aan de hoge kanten wordt gevreten.

Het peil Bij stah was was om 23,45 uur 141,70. Het water wat bij Stah voorbijkomt is achter ongeveer 2 uur in het Bennebroek heb ik eens ooit berekend. 21,45 uur was de stand bij Stah 138,40. Het water stijgt nu dus nog maar langzaam. Vanaf Julich komt nog steeds een boel water. Daar is warnwert 2 nu net bereikt. Maar ik denk dat daar de top nu ook bijna bereikt is want de Inde (zijriviertje bovenstrooms van Julich) daalt nu heel langzaam. De Wurm is echter flink aan het dalen nu. Dus ik denk dat we 150 cm bij Stah net halen. Een kleine stijging zit er dus nog wel in.
Vannacht en morgen komt er bovendien nieuwe neerslag in het stroomgebied.

In het hoofdstuwmeer is in de loop van de dag bovendien circa 16 m3 per seconde gebufferd.

Je kunt op het moment mooi aan het water zien dat de erosie hard gaat. Het water heeft een roodbruine kleur van de roerdalklei. En wat erodeerd moet sedimenteren.

Levert weer nieuwe beelden op als het water weer zakt. Mooi zo'n levende rivier.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

't Blijft een levendige beschrijving - en zo te horen ook een levendig gebeuren daar! Succes met je Roer gewenst, we blijven meele[v/z]en!
Groet, Rinie van Reenen

wimtegels

We zijn over de piek heen. Het water is weer een beetje aan het zakken. En mijn voorspelling dat we de 150 mtr bij Stah wel zouden halen is niet uitgekomen. Ik ben een slechte hydroloog. Vanmorgen om 8,15 bereikte Stah het hoogste punt. Dit was niet 150 maar 149,30.

Dit zijn leuke waterstanden. Er is veel gebeurd vannacht. Voor de verdere analyse moet ik foto's gaan vergelijken. Daar heb ik nu helaas even geen tijd voor.
Het lijkt er in ieder geval op dat de jonge els uit de doorstroomopening bij de doorbraak verdwenen is, al ben ik hier maar voor 99% zeker van. Vannacht om 12 uur zag ik hem nog, vanmorgen om 10 uur niet meer.

Vanmiddag komt er in het stroomgebied wat regen. Morgen en vrijdag komt er meer. Ik verwacht dat het water zeker niet beneden 120 mtr komt voordat het weergaat stijgen.

Ik heb bij de hoogste stand wat foto's gemaakt, maar die moet ik zoals gezegd, eerst analyseren. Om toch even de sfeer weer te geven heb ik een panorama overzicht bij het eiland bijgevoegd. Ook de grafiek van Stah is bijgevoegd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Help, de Duitsers laten me in de steek ???

Om me een beeld te vormen wat me te wachten staat aan de Roer wat betreft de waterstanden leun ik sterk op het Duitse meetnet.
Normaal zijn die gegevens actueel op 2 tot 3 uur na. Dat is voor mij voldoende omdat het laatste meetpunt circa twee uur bovenstrooms mijn locatie ligt.

Maar vandaag zijn ze traag. Ik had tot 17.00 uur slechts beschikking over gegevens van omstreeks 11.00 uur.
Sommige zijn nu bijgewerkt tot 15.00 uur.

Dus net voor het donker nog maar even in het veld gaan kijken. Het peil is de gehele dag vrijwel hetzelfde gebleven. Ik moet nu speculeren wat er vannacht gaat gebeuren. Zonder verse meergegevens moet ik er in ieder geval uit!

Toen ik aan de Roer was bleek dat het kabinet van de ganzen niet gevallen is. Ze hebben vooralsnog besloten te blijven. Grote groepen gingen naar de overnachtingslocatie. Wat me wel opviel was dat er hoger gevlogen werd. Ook waren de V-vormen minder rommelig dan wanneer ze in de winter richting overnachtingsplek of naar de fourageerplekken gaan.

Morgen komt er weer veel neerslag. Ik wordt er nerveus van. Vooral omdat ik zondagavond weer voor een paar dagen afscheid moet nemen van de Roer. Van maandag tot en met donderdag zit ik in Polen.

Bij de doorbraak was ik ook al niet aanwezig >:D .

Maar voor ik vertrek verwacht ik nog een paar spannende dagen ;D . Misschien al een spannende nacht.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Het is een rustige nacht geworden. Het peil bij Stah is enigzins gezakt en is nu circa 137 cm. Ik kan gelukkig weer over de duitse cijfers beschikken. Veel verder zal het water niet gaan dalen denk ik. In de loop van de avond en de nacht verwacht ik weer een stijging.
Vanaf een uur of 17.00 komt er weer flink wat neerslag in het stroomgebied.

In de Rurtalsperre is de afgelopen 3 dagen circa 6.000.000 m3 water opgevangen (dus gebufferd) Daar komen nog circa 7.720.000 m3 bij die in de Urfttalsperre zijn opgevangen.

Een rekensommetje leert dat er de afgelopen dagen dus bijna 53 m3 per seconde gebufferd zijn. Het hoogste debiet van de Roer was tijdens deze periode 50 m3.

Het is nog een beetje koffiedik kijken maar ik verwacht de hoogste waterstanden direct na het weekend. En dan ben ik er dus niet >:D

In Totaal is er in de Urfttalsperre nog ruimte voor 20.000.000 m3
In de Rurtalsperre voor 52.000.000 m3






Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Op de afbeelding kun je een beetje van de afkalving van de bovenkant van de landtong bij de doorbraak zien. Aan de onderkant is trouwens meer weg. Deze landtong is van beneden nu al gedeeltelijk uitgehold.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#458
De hoeveelheid regen die in het stroomgebied van de Roer vandaag gevallen is valt tot nogtoe tegen. Het regent er op het moment wel maar in mindere mate dan ik aanvankelijkk op basis van de voorspellingen verwacht had.

Het peil bij Stah blijft op het moment schommelen tussen 130 en 140 cm. Hebben we toch al 5 dagen een heel behoorlijk waterpeil.

Het water in de stuwmeren stijgt ook nog steeds.
In Totaal is er in de Urfttalsperre nog ruimte voor circa  12.000.000 m3
In de Rurtalsperre voor circa 37.000.000 m3

De totale bergingsruimte is nu dus nog 49.000.000 m3. Drie dagen geleden was dat nog 72.000.000 m3.

Op de afbeelding de waterstand bij Stah van afgelopen week.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik heb gisteren ook de overzijde van de Roer en de locatie met de beverdam bezocht. Bij een stand in het bevermeer van 24,80 mtr. +NAP konden alle vissen eenvoudig van de Roer naar het gebied bovenstrroms van de beverdam zwemmen. De bijdam was zover onder water dat je hem niet eens kon zien. En ook de hoofdam was gedeeltelijk onder water verdwenen.

Één hol van de bevers, vlak bij de hoofddam, was aan de bovenzijde ingestort. Ook waren weer een aar knotwilgen op een zeer laag peil boven de bodem geknot.

Op de foto's de overstroomde hoofddam en het ingestorte beverhol.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Bekker

Mooi verhaal om te lezen, kwam het toevallig tegen  :duim:

Eddy Clerx

He Wim, knockknock  ;D , ook de griep?
Ben nog effe langs geweest, lijkt erop dat er weer werk aan de winkel is voor  het echtpaar. :-[

Eddy Clerx

Water duidelijk weer op oude pijl.

wimtegels

De bevers zullen inderdaad wel weer snel aan de slag gaan. Het waterpeil schommelt de laatste dagen heen en weer, net iets onder het gemiddelde.

Ik ben niet geveld door de griep gelukkig. Maar ben de laatste dagen druk geweest met andere zaken en een beetje van dit thema afgehouden door de discussie rond de OVP.

Don't worry, I will be back ;D
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Het water heeft nog steeds een dalende trent. Vanmorgen bij aangename temperaturen weer en tijdje bij de Roer gezeten. De grindbank achter de wilg bij de doorbraak heeft flinke veranderingen meegemaakt door het hogere water. Er loop nu een geultje midden over de grindbank. Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen hier.

Her en der liggen nieuwe grind en zandbanken en slibvlaktes. Bestaande slibvelden zijn bedekt met een neiuwe laag. Kale gronden voor pioniersvegetatie.

Nieuwe stijlwanden voor ijsvogels en oeverzwaluwen.

Met andere woorden: De Roer is helemaal klaar voor een nieuw voorjaar en een nieuwe zomer.

Ik nog niet. Ik heb nog steeds niemand bereid gevonden om mee te werken om de vegetatie die zich op deze nieuwe gronden ontwikkeld in kaart te brengen.

Maar een nieuw voorjaar brengt nieuwe hoop. En hoop doet leven.

Ik hoef me voorlopig nog niet te vervelen. Er zijn genoeg zaken aan de roer die om aandacht vragen. Die vragen klinken in mijn oren als een schreeuw. Maar dat is een beetje moeilijk uit te leggen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vanmorgen een fietstocht gemaakt langs een stuk van de Roer in Duitsland. Lekker gefietst, dat wel. Maar toch, in Duitsland is nog veel werk te doen. Daar is de Roer nog vrijwel helemaal genormaliseerd. En net over de grens liggen er al stuwen in die volgens mij door de Zalm zelfs niet, of met moeite gepasseerd kunnen worden.
Ik hoop dat ze de potentiele paaigebieden in Nederland zullen accepteren....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De laatste week zit er een toch wat stijgende lijn in het Peil bij Stah. Ik kan niet precies verklaren waarom. Dit heeft in ieder geval tot gevolg dat ik vandaag niet naar het eiland kon. En dat vond ik erg jammer.
Ik heb momenteel namelijk moeite om me een goed beeld te vormen van de situatie bij de bevers. De hoofddam is zwaar beschadigd en de bijdam is zo goed als geheel verdwenen.

Rond het bevermeer vind ik veel ingestorte holen, maar nergens verse knaagsporen van de bevers. Ik zie geen tekenen van herstelwerkzaamheden aan de dam.

Bij de doorbraak vind ik wel steeds verse knaagsporen. Ik zou nu graag weten wat de situatie  bij de brucht op het eiland is.
Ik zal strak nog wat foto's verkleinen zodat ik ze hier kan posten.

Op de afbeelding het verloop van het peil bij Stah.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

veldman

Citaat van: wimtegels op maart 19, 2010, 16:01:31 PM
Ik heb nog steeds niemand bereid gevonden om mee te werken om de vegetatie die zich op deze nieuwe gronden ontwikkeld in kaart te brengen.
Da's reuze jammer. Ik ben geen plantenexpert en woon wel erg ver weg van de Roer, dus aan mij heb je niets. Er moet toch wel iemand zijn die dit wil en kan doen.

wimtegels

Gisteren zijn er in de Roer bij Paarlo 200 jonge zalmen uitgezet waarvan 100 uitgerust met een zender.

Via onderstaande link is een reportage van de provinciale zender L1 te zien.

Het commentaar van de voice over vind ik een beetje een beetje minder. Oordeel zelf:

http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_4510537
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

leonwillems@home.nl

en wat zit er nog meer.....

wintersteenvlieg voor Nederland[/t][/t]
Bericht uitgegeven door Stichting EIS-Nederland op woensdag 31 maart 2010
Onderzoekers van de Stichting European Invertebrate Survey (EIS-Nederland) en het Naturhistorisk Museum te Oslo (Noorwegen) hebben een nieuwe wintersteenvlieg in Nederland gevonden. Ze troffen een vervellingshuidje en een volwassen dier aan in de rivier de Roer bij Sint Odiliënberg.
Het is de eerste vondst van dit bijzondere insect, de steenvlieg (Taeniopteryx schoenemundi), in Nederland en één van de weinige recente waarnemingen in West-Europa. De waterkwaliteit van de Roer is de laatste jaren sterk verbeterd en er worden steeds meer bijzondere insecten zoals kokerjuffers en libellen gevonden. Toch komt de vondst van de wintersteenvlieg als een grote verrassing omdat de soort ook in het verleden nooit eerder in Nederland is aangetroffen. De steenvlieg, die een voorkeur heeft voor koud, zuurstofrijk water, heeft mogelijk profijt gehad van de relatief strenge recente winters. De soort krijgt als Nederlandse naam negendoornige wintersteenvlieg, omdat de larven herkenbaar zijn aan de negen doorns op het achterlijf.
De soort behoort tot de familie der wintersteenvliegen, een uitzonderlijke groep van winteractieve insecten. Steenvliegen zijn ranke, langvleugelige insecten waarvan de larven leven in schone beken en rivieren. Ze worden beschouwd als een belangrijke graadmeter voor de waterkwaliteit. Vroeger telde Nederland 27 soorten steenvliegen, maar door waterverontreining verdwenen maar liefst 17 soorten. Steenvliegen behoren daarmee tot de meest bedreigde dieren in Nederland.[/t]
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

wimtegels

Weer een leuke soort voor de Roer erbij dus. Ik ben heel benieuwd wat we in de toekomst nog meer tegenkomen.

Door drukke werkzaamheden was ik enkele dagen niet meer bij de Roer geweest, dus vanmorgen moest ik er echt even naar toe. Het water is de laatste dagen verder gezakt en stond vanmorgen net net boven 60 cm bij Stah.
Ik kon de situatie bij laag water dus voor het eerst sinds enige tijd weer zien. Het water liep me in de mond bij de aanblik. Wat was er weer veel veranderd. Het eiland is nu redelijk ruim boven een waterstand van 60 cm geen eiland meer. (Dit was in september 2009 bij 53,9 cm)

Ook bij het grindeiland bij de doorbraak waren opmerkelijke veranderingen. Eerder vermelde ik dat het mogelijk was dat de grindbank door ging breken. Daar lijkt het nu erg veel op.

Helaas heb ik ook vandaag weinig tijd. Moet de volgende week proberen toch een hele dag voor de Roer te reserveren. Ik zal dan ook weer nieuwe foto,s maken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Sorry voor mijn lange afwezigheid op deze pagina. Drukke werkzaamheden en verblijven in het buitenland hebben mijn tijd de laatste tijd opgeslokt.

Inmiddels is de vijfstigste vissoort in de Roer aangetroffen.

De beverfamilie heeft het gebied bij de dam verlaten en is terug naar het eiland. De beverdam is kapot en wordt vooralsnog niet meer hersteld.

Het eiland is nog maar zelden een eiland, meestal bestaat er een droge verbinding met de oever en ook de afsluiting van de uitstroomopening zal niet lang meer op zich laten wachten.

Ik heb recentelijk een fietstocht gemaakt vanaf de bron van de Roer tot in Nederland. Ik hoop binnenkort tijd te vinden om dit topic weer helemaal te updaten,

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

Fijn dat je er weer bent! We zien uit naar het vervolg.
Groet, Rinie van Reenen

Tinok

Leuk Wim, we wachten het af :)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

ribilimasa

Okay, eerste keer een reactie;

Als lang ongeregistreerde schaduwlezer van dit topic vraag ik me, met deze grote hoeveelheden aan neerslag, waar bliift het nieuws? en de foto's?

De waterstand bij Stah is 216,7 meter en het debiet is bijna 95 m3/s en het stijgt nog steeds!

Je kan me niet vertellen dat dat geen effecten heeft op de Roer.

http://www.wver.de/php_alpha/diagram/map.php?zf=3

Groeten, en uitkijkend naar nieuws,

Ronald

Eddy Clerx

Tuurlijk wel hoor, hoewel hier in o'berg in twee dagen tijd 64mm water is gevallen (eigen regenmeter) is de waterstand van de roer toch vooral van de neerslag in de eifel afhankelijk denk ik. Maar om je nieuwsgierigheid te stillen... een plaatje van de lokatie van de roerarm bij Herkenbosch

ribilimasa

Hoi,
kwam een luchtfoto van de roer doorbraak tegen op de website: http://natuurbeheer.gbo-provincies.nl/natuurbeheerplannen/

Ik wilde hem delen :)

Groeten,

Ronald

ribilimasa

Jaja, daar heb je hem weer...

Maar, smeltwater doet rivieren en beken in Limburg overlopen, zo ook het water van de Roer.

Bij Stah is de waterstand nu ongeveer 185, dat is nog ruim onder de 220 van november, maar bij Jullich staat het waterniveau al op 250 en dat is ruim 20 cm boven de stand van November.

Ik ben benieuwd naar wat deze tweede hoogwater in 2 maanden tijd voor effecten heeft op de doorbraak.

Overzichtskaart waterstanden: http://www.wver.de/php_alpha/diagram/map.php?zf=3
Stah: http://www.wver.de/php_alpha/diagram/diagram_result_index.php?ms_id=29
Jülich: http://www.wver.de/php_alpha/diagram/diagram_result_index.php?ms_id=9

(Ps. ik leef verder wel mee met iedereen waar het water nu aan de voordeur of hoger staat...)


wimtegels

Zit nu wacht te houden. Hou als orientatie de stand van Julich in de gaten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels