De Roer

Gestart door wimtegels, februari 01, 2008, 22:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Op deze foto zien we de smalle landtong voor de els.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Midden op deze foto zie je nog een brok grond hangen die al een flink stuk naar beneden geschoven is. Deze brok kan ieder moment in het water verdwijnen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik had graag nog wat meer foto's gemaakt vandaag. Maar de batterijen van de camera waren leeg. Ik moet toch eens een andere camera gaan kopen.
Ook op andere plaatsen waren flinke stukken grond verdwenen. Telde ik op 30 september nog 92 oeverzwaluwnesten, deze zijn nu allemaal verdwenen.

Als de zwaluwen strakjes terugkomen moeten ze weer van voren of an beginnen. Maar ja, deze diertjes zijn van de dynamiek afhakelijk.

Een ander boeiend fenomeen is een grindbank die nu door de erosie vrijkomt. Deze grindbank komt tot vrij dicht onder het maaiveld en lijkt op het eerst gezicht vrij homogeen van sortering.

Een latere analyse van deze grindbank kan wat meer zeggen over het stroompatroon ten tijde van het ontstaan van deze bank.

Er zou een relatie kunnen bestaan tussen de oude eik die we geborgen hebben en deze grindbank.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

CiteerAls de zwaluwen strakjes terugkomen moeten ze weer van voren of an beginnen. Maar ja, deze diertjes zijn van de dynamiek afhakelijk.


Dit is ook de bedoeling oeverzwaluwen broeden namelijk bijna nooit twee keer in dezelfde holte.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Norman

Wim,

Fijn dat je weer aan het updaten bent geslagen!  :duim:
Je weet de Roer te omschrijven als zijnde mijn eigen lokale plekje.

wimtegels

Na mijn avondwerkzaamheden nog even naar wat peilen in beken en zijriviertjes gekeken. Ook nog even de buienradar bestudeerd voor de komende drie dagen. Conclusie: het peil van de Roer zal weer gaan zakken naar waarden beneden 1 mtr bij Stah.
Heb ik het hoogste water sinds april 2009 toch gemist :'( .

Het water wat eventueel nog in de vorm van sneeuw in de Eifel ligt zal wel geborgen worden in de stuwmeren.

Nu wordt het weer spannend wat het zakkende water aan sediment laat zien. Ik ben vooral ook benieuwd naar het sediment van de instroomopening van de meander.

De rivier is als een levend boek
ze voegt iedere dag bladzijden toe
soms verscheurt ze woest hele hoofdstukken
waarbij oude bladzijden weer zichtbaar worden
lezen moet je, zo vaak je kunt
anders raak je de tekst kwijt
30 jaar lezen is niet voldoende om het boek te begrijpen
laat staan om het hele verhaal te kunnen vertellen
jullie zullen het moeten doen met een paar verscheurde alineas........

Maar toch: Roer bedankt voor je spannende en boeiende proza en vergeef me dat ik je privacy niet respecteer en zoveel mogelijk van je geheimen wil doorgronden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vandaag is het waterpeil blijven schommelen rond het peil van 1,10 mtr bij Stah.
Dit komt overeen met een debiet van ongeveer 32 m3 per seconde. Tot het moment dat de Roer echt begint te overstromen kun je globaal stellen dat ieder 10 cm verhoging van de waterstand overeenkomt met een verhoging in het debiet van circa 4 m3 per seconde.

Het regen en smeltwater dat over het oppervlak wordt afgevoerd zal nu grotendeels verdwenen zijn.

Van de  32 m3/seconde van dit moment is afkomstig van:

Uit de stuwmeren circa 8 m3
Uit de zijrivier Inde circa circa 10 m3
Uit de zijrivier Wurm circa circa 5 m3

De overige 9 m3 zijn afkomstig van kleinere beken die rechtstreeks op de Roer afwateren en van kwel op de Roer.

Ik schat dat circa 20 tot 25 m3 van het huidige gebied als grondwater in de Roer komt. De overige hoevelheid is aan de oppervlakte afstromend regen en smeltwater.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Als we de afvoer vanuit de stuwmeren bekijken van de laatste maanden, dan zien we dat er rond 14 januari ongeveer 17 m3/seconde werd afgevoerd. Daarna daalde dit snel naar circa 10 m3/seconde. Op 2 februari daalde dit naar circa 8 m3/seconde.
De totale hoevelheid water in de stuwmeren wordt op dit moment vrij constant op 150 miljoen m3 gehouden.

Er is nog voldoende ruimte om pieken in de afvoer van het stelsel bovenstrooms van Heimbach op te vangen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De gemiddelde afvoer van de Roer is 20 m3 seconde. Daar zitten we op dit moment nog 12 m3 boven. En alhoewel deze 32 m3 maar een bescheiden hoevelheid is, doet dit water toch zijn werk.

Een korte inspectie aan de Roer van enkele uurtjes geleden maakte me duidelijk dat het afkalvingsproces verder gaat.

Het wordt hoog tijd dat we een meetsysteem op gaan zetten om het meanderproces in de loop van de tijd goed te monitoren. Dit moet gekoppeld worden aan de waterstanden.

Dit soort informatie zal ons helpen de Roer beter te begrijpen. Mogerelijk helpt het ons te voorspellen wanneer de vrije meandering echt tot problemen zal leiden.

Mogelijk kunnen we deze problemen dan voorblijven door het meanderproces te beinvloeden met maatregelen die lijken op gebeurtenissen in het natuurlijke proces.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Eerder beschreef ik hoe de buitenbocht van de rivier verder steeds verder afkalfd. De oever slijt uit aan de buitenbocht en slibt aan in de binnenbocht. De rivier wandelt dus steeds verder in de richting van de buitenbocht.

Na een doorbraak gaat dit verhaal echter niet meer op. De rivier beweegt zich in de richting van de voormalige binnenbocht. De hoefijzervormige afgelsoten meanders bevinden zich immers vaak een flink stuk van de rivier af.

Ik zal van de week eens nameten hoe ver de nu nog bestaande afgelsloten armen zich van de rivier af bevinden.

Ook zal ik proberen de mogelijke factoren te benoemen die de richtingverandering in het meandeproces verklaren.

Het stoppen van de beweging richting buitenbocht heeft waarschijnlijk te maken met het vrijwel stilstaande water in de rivierarm.

Het meanderen in de andere richting ligt een beetje gecompliceerder. Hier moet ik nog eens goed over na gaan denken.

Het peil in de Roer is vandaag weer circa 6 cm gedaald.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik heb de aftand van 7 oude menaders tot de Roer met behulp van google earth globaal opgemeten. De afstanden in meters waren waren respectievelijk: 30, 40, 74, 50, 110, 80 en 40 meter. Gemiddeld circa 60 meter.
Buiten deze meanders bestaat er nog een meander die nu door het meanderproces bijna aangesneden wordt.

Verder zijn er in het landschap nog meer sporen van de oude Roer te vinden in de zin van broekbossen of resten van hoefijzervormige oude stijloevers. Deze zijn in deze berekening niet meegenomen.

Een aantal meanders zijn verdwenen omdat ze in het verleden als vuilstort zijn gebruikt

Op de afbeelding zijn wat (resten van) oude meanders weergegeven.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Het huidige Roerdal is op plaatsen ruim 2 km breed. Een van de belangrijkste verschillen met het omringende landschap is het ontbreken van stuifzandduinen, en dikke lagen dekzanden aan het oppervlakte. Deze stuifzandduinen en overige zandafzettingen zijn voornamelijk gevormd in het Weichselien, 116.000 tot 11.500 jaar geleden.
Onder de rivierafzettingen van nu bevinden zich overigens wel kleine stuifduinen, die zo nu en dan door het meanderproces worden aangesneden.
Het Roerdal zelf is tijdens het holoceen een meters dik pakket jonge rivierklei afgezet dat zich kenmerkt door een hoog lossgehalte.
Dit proces moet zich vrij snel afgespeeld hebben. In de oorspronkelijke afzettingen is nauwelijks sprake van gelaagdheid.
Onder de rivierklei vinden zich andere afzettingen die veel minder homogeen zijn. Hier kunnen grindbanken en de eerder genoemde kleine zandduinen worden gevonden.

De rivier heeft zich later weer in deze afzettingen ingesneden. Daarbij is haar loop telkens weer veranderd.

In de oude meanders heeft een totaal ander bodemvormingsproces plaatsgevonden. Ik verwacht dat juist het karteren van deze bodemprofielen ons meer kan leren over het meanderproces tijdens het holoceen.

In het Bennebroek, vlak bij de doorbraak, zijn op korte afstand veel verschillende bodemprofielen te zien. Het moet volgens mij niet zo moeilijk zijn om aan de hand van deze profielen uitspraken te doen over de meandering en de daarmee gepaard gaande bodemprocessen.

Af en toe kun je een heel mooi gelaagd profiel vinden, dat ik zelf wel eens het "engelse drop" profiel noem. Het bestaat afwisselend uit laagjes zand, klei en organisch materiaal.
Bij hoog water worden kleilaagjes afgezet, bij laagwater vangt de vegetatie zand in. De vegetatie zelf zorgt voor organisch materiaal.

Het lijkt me uiterst boeiend deze profielen in het Roerdal in kaart te brengen, en waar mogelijk te dateren.

De huidige Roer heeft overwegen een meanderend karakter. Ik vraag me af in hoeverre de Roer in het Holoceen nog een vlechten karakter heeft gehad (een rivier met veel nevenstromen).

Vragen, vragen en nog eens vragen. Het wordt tijd dat ik contact opneem met Wageningen om eens na te gaan wat er al precies onderzocht is.
Misschien komt hier wel een bezoeker die bekend is met Wageningen en die hier iets meer van af weet.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

spinnenvrouw

De universiteit van Utrecht doet aan paleogeologie van de Benedenrijn: meanders, stroombedverplaatsingen etcetera. Ze hebben een prachtige site die ik niet zo gauw kan terugvinden.
Jacomijn Prinsen

wimtegels

Met googlen vind ik deze site ook niet zo snel. Ik hoop dat je alsnog een link ergens vandaan weet te toveren.

Ik zit al een uurtje of zo door bestanden naar foto's te zoeken van de verschillende bodemprofielen. Ik vind niet de foto's die ik zoek. Althans niet de foto's die duidelijk genoeg zijn voor dat doel. Met mooi weer maar eens wat plaatjes gaan maken.

Verder met ik een kijken of ik een student kan vinden die het leuk vind om een literatuuronderzoekje te doen naar geologisch werk in het Roerdal.

Langzaam beginnen zich in mijn gedachten hypotheses te vormen die ik toch wel zou willen checken in het veld en in de literatuur.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

HPM

Citaat van: spinnenvrouw op februari 08, 2010, 21:57:40 PM
De universiteit van Utrecht doet aan paleogeologie van de Benedenrijn: meanders, stroombedverplaatsingen etcetera. Ze hebben een prachtige site die ik niet zo gauw kan terugvinden.
Ik geef de homepage maar: http://www.geo.uu.nl/fg/palaeogeography/

(Het boek van Berendsen "Palaeogeographic development of the Rhine-Meuse delta, The Netherlands" heb ik)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

wimtegels

Citaat van: HPM op februari 08, 2010, 22:31:50 PM
Citaat van: spinnenvrouw op februari 08, 2010, 21:57:40 PM
De universiteit van Utrecht doet aan paleogeologie van de Benedenrijn: meanders, stroombedverplaatsingen etcetera. Ze hebben een prachtige site die ik niet zo gauw kan terugvinden.
Ik geef de homepage maar: http://www.geo.uu.nl/fg/palaeogeography/

(Het boek van Berendsen "Palaeogeographic development of the Rhine-Meuse delta, The Netherlands" heb ik)

--
Groeten, Herman van der Meer

Dank voor de link. Heb even snel gekeken. Kan ik wel een paar dagen mee vooruit! Staan goede boeken op. Een dezer dagen al mijn boekenbonnen maar eens bij elkaar rapen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#436
Het water in de Roer blijft ondertussen inderdaad lngzaam zakken. Op dit mment hebben we een peil bij Stah van ruim 87 cm bij een debiet van bijna 23 m3. (80 cm is de gemiddelde waterstand)

Zo meteen toch maar even de laarzen aan en even bij de doorbraak gaan kijken of ik nog veranderingen zie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vanmorgen toch weer heel wat veranderingen waar kunnen nemen langs de Roer. De els die bij de doorbraak lag is inderdaad aangevreten door de bever. Het topje is er af geknaagd en er zijn wat kleine knaagsporen op de bast. Hij of zij schijnt de els niet echt lekker gevonden te hebben. Heeft met lange tanden gegeten. ;D

Er was opvallend veel oever verdwenen voor de relatief lage waterstanden. Mogelijk heeft de vorst ook een rol gespeeld in de erosie.

Op een traject van 240 meter benedenstrooms van de doorbraken waren de afgelopen decennia nauwelijks tekenen van dynamiek. Dit traject leek wel genormaliseerd. En dat was al zo sinds tenminste 1990.

Nu zie ik in dit traject hier en daar toch kleinen stijlwandjes ontstaan en is er enige sprake van oevererosie. Mogelijk heeft de veranderde stroming na de doorbraak voor meer turbulentie in het water gezorgd. Ben benieuwd na de verdere ontwikkeling.

Op de afbeelding heb ik de punten met grote erosie met rode pijlen aangegeven. Bij het traject waar nu erosie begint op te treden heb ik blauwe pijlen neergezet.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#438
De Roer is weer gezakt. Het peil bij Stah is nu net iets beneden 80 cm, en het debiet ligt net beneden 20 m3/sec. Dit is ongeveer de gemiddelde waterstand.  Als ik het debiet van de zijbeken bekijk verwacht ik een verdere daling. Zonder flinke neerslag krijgen we geen hogere waterstanden meer. De voorraad water in de stuwmeren bij Heimbach is wel met 2.000.000 m3 gestegen naar 152 miljoen, maar in die meren is nog steeds plaats genoeg om een hoop smeltwater op te vangen. Ik heb geen idee hoeveel sneeuw er nog in de Eifel ligt. Ik denk echter niet genoeg voor echte pieken.

Als er dan toch geen hoog water in het verschiet ligt hoop ik maar dat het water nog wat verder gat zakken. Dan kan ik bij lage waterstanden weer een inventarisatie van de veranderingen rond de doorbraak maken.
Op 21 september 2009 was het eiland even geen eiland meer bij een waterstand van 53,9 cm bij Stah. Ik ben benieuwd hoeveel er weer aangeslibd is in de het geultje langs het eiland. Ik heb een stabiele waterstand van circa 60 cm bij Stah nodig om redelijk betrouwbare metingen uit te kunnen voeren. Ik denk dat ik het waterschap ga vragen of ik een peilschaal in de meander mag zetten, dan heb ik een referentiepunt op de locatie.

De afgelopen twee dagen is er vrijwel niets van de oevers afgekalfd. We zitten nu in een stadium dat ik weleens het opruimstadium noem. De brokstukken die in het water zijn gevallen liggen nu als een soort talud voor de stijlwanden. Het water moet dit eerst wegspoelen. Pas dan gaat het de stijloever weer ondermijnen en wordt de volgende afkalving voorbereid.

De bever schijn overigens geen interesse meer te hebben in de jonge els die in de doorbraak ligt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik heb zojuist eens even gekeken naar wat gegevens over de buffering in de stuwmeren en ermee gerekend
Ik heb hiervoor de periode 30 december 2009 tot en met 4 januari 2010 gebruikt. In deze periode werd circa 15 m3 per seconde in de stuwmeren gebufferd.
In deze periode lag het peil bij Stah rond 1 mtr. Zonder buffering was het peil rond de 1,40 mtr geweest. Leuk, maar niet spectaculair.
Helaas heb ik geen historische gegevens om te zoeken naar de momenten waar het echt een groot verschil opgeleverd zou hebben.  Dan doel ik op momenten waar gebufferd werd terwijl bij stah het peil boven 1,80 mtr lag.
Ik probeer via het WVER nog aan historische data te komen om zo een beetje de impact van de stuwmeren te bepalen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#440
Het peil in de Roer is inderdaad langzaam verder gezakt naar een peil van net onder 70 cm bij Stah.
Bij de doorbraak langs de wilg is nu een stroompje water over. Ik kan niet zien of de grasmaat op de bodem van dit stroompje verdwenen is. Dit zal van grote invloed zijn op de erosie op die plek.

Er waren weer meer dan 100 nijlganzen bij de doorbraak aanwezig en slechts enkele grauwe ganzen. Opvallend was de aanwezigheid van een mannetje grote zaagbek in de Roer vlak bij de doorbraak. Deze soort heb ik daar nog nooit eerder gezien. Hij zat tussen de nijlganzen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#441
Het peil blijft nu schommelen rond 70 cm bij Stah. Als ik naar de toevoerende beken kijk dan wordt de kleine schommeling vooral bepaald door schommelingen in het stand van de zijbeek de Wurm. Tijdens de middaguren krijgt deze beek wat toevoer van smeltwater. Als de nu aanwezige sneeuw snel gaat smelten kan dat een klein piekje opleveren. Maar een echte piek in februari zit er dit jaar echt niet in gezien de ruimte in de stuwmeren.

Vanmorgen zaten de ganzen allemaal door elkaar. Grauwe ganzen, nijlganzen en kolganzen. Deze laatste heb ik dit seizoen nog niet gezien aan de Roer. Het waren er ongeveer 80. Tussen de grauwe ganzen zaten er twee met een halsband om. Helaas waren deze te ver weg om het nummer af te kunnen lezen. De kleur van de halsbanden was blauwachtig, naar het groene toe.

Er waren ook weer wat verse vraatsporen van de bever bij de doorbraak. Misschien dat ik van de week nog eens even naar het eilandje kan. Kan ik meteen de situatie bij de beverdammen weer eens bekijken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#442
Net nog een korte wandeling gemaakt langs de Roer. Het sneeuwlandschap heeft weer plaatsgemaakt voor een modderlandschap. Nu de sneeuw weer weg is, is duidelijk te zien dat er weer een flinke laag slib is afgezet op de landtong bij de instroomopening bij het eiland. De hele voorheen aanwezige vegetatie is onder een laag slib bedolven.

Ondanks de relatief lage waterstanden gaat de afkalving op de plek waar ik de nieuwe doorbraak verwacht gestaag door. Ik zag dat er gisteren en vandaag weer enkele vierkante meters verdwenen waren. Er is een flinke turbulentie in het water op deze plek. Ik ben benieuwd wanneer hier de nieuwe doorbraak komt. Het is in ieder geval nog een kwestie van jaren.

Het water is op het moment weer gestegen tot boven 80 cm bij Stah. Was het eerst alleen het smeltwater dat afgevoerd werd door het zijriviertje Wurm, nu is er ook smeltwater bij van het stroomgebied van de Roer beneden de stuwmeren bij Heimbach.
Het golfje in de afvoerlijn bij Stah is dan ook weer iets hoger gegaan (zie afbeelding)

Uit de Eifel komt nog weinig smeltwater. Het debiet is daar al een hele tijd stabiel op circa 2,3 m3. Ter vergelijking, op 31 dember 2009 was dit 14,8 m3. Ik heb geen idee hoeveel sneeuw nog in de Eifel ligt. Maar het smeltwater zal wel goed in de stuwmeren passen.

Wil je eindelijk zelf eens kennis maken met de Roer? Met Pinksteren organiseer ik een meerdaagse excursie. Het is ook mogelijk om één dag te komen. Ik heb deze excursie aangekondigd op het board Excursie aankondigingen.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100432.0.html
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De roer heeft vannacht even het peil bereikt van 90 cm bij Stah. En de afkalving gaat maar door. Op de foto's de situatie waar ik de nieuwe doorbraak verwacht. Op de eerste foto zie je een overzicht van de zeer onstabiele stijlwand. Op de andere foto zie je een brokstuk dat vannacht naar beneden is gevallen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Op de bijgaande foto's enige stadia in het afkalvingsproces.
Bij de blauwe peil zie je een talud van roerdalklei die van de stijlwand naar beneden is gevallen. Het water zal deze talud eerst op moeten ruimen voor de stijlwand verder aangetatst wordt.

Bij de rode pijl zie je een brokstuk waaronder de grond is weggespoeld. Dit brokstuk kan ieder moment naar beneden vallen.

Bij de groene pijl zie je een scheur in de stijlwand. Als je hierboven aan de rand op de over staat loop je een groot risico op een zwempartij in koud water.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Op deze foto is de nieuwe landtong nabij de doorbraak te zien. Helaas is de foto van slechte kwaliteit. We zien geen vegetatie meer. Alles is bedekt door een verse laag slib.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Hier zien we hoe een gedeelte van het water zich een weg baant langs de omgevallen wilg in de doorstroomopening.
Deze doorstroming kan voor een spannende wending in het meanderproces zorgen als hij niet verstopt raakt met takken en zwerfvuil.

Op de foto zijn ook nog, de nu niet meer versen, knaagsproren van de bever te zien op de bast van de jonge els (Beneden op de foto, net iets echts van het midden)
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De bever schijn de wilg toch echt lekkerder te vinden als de Els. Ook vannacht weer verse vraatsporen.
Er is hier dagelijks activiteit van de bevers waar te nemen. Ik denk dus dat de burcht op het eiland weer in gebruik is. Ik moet nog even geduld hebben voor ik weer op het eiland kan.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vanochtend bij een aangename temperatuur langs de Roer gewandeld. Ik kan het gevoel niet precies oder woorden brengen, maar ik poef bijna het voorjaar. Ik verwacht dat er van de week heel wat kikkers en padden uit de winterslaap komen. Voordeel van de amfibientunnels: Veel minder slachtoffers. Nadeel je neemt de trek net iest moeilijker waar.

De grauwe ganzen waren vndaag in een opgewonden stemming. Normaal vertrekken de ganzen 's ochtends in relatief kleine groepen van de Effelder Waldsee net over de grens naar percelen in het Roerdal waar ze fourageren. Eenmaal aangekomen op de fourageerplek gaan ze net zo gemakkelijk meer op de wieken als ze niet verstoord worden.

Vanmorgen was er een groep die in ieder geval groter was dan duizend ganzen. Ze vlogen af en toe op om op vrijwel dezelfde plek neer te strijken. Een kleinere groep van enkele honderden voegde zich bij de grote groep. Enkele groepjes van 2 a 3 ganzen vlogen "nerveus" rond. Er werd luid gecommuniceerd. Ik hoop dat het ganzenkabinet niet valt over de vraag: "Gaan we weg of blijven we?"

Nijlganzen zag ik vanmorgen veel minder. Voor het eerst zag ik vanmorgen een grote zilverreiger in het Bennebroek.

Op de terugweg waren veel kleine zangvogeltjes aan het zingen. Ik keek naar de lucht, nog was het droog. Er is veel regen voorspeld voor deze week.

Wintergasten ik wens jullie een behouden vlucht als jullie vertrekken. Zomergasten, ik verheug me al weer op jullie. En voor de oeverzwaluwen: Ik hoop dat een flinke plens water jullie oevers nog eens mooi oppoetst voordat jullie straks weer met jullie graafwerk beginnen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De ganzen zaten vanmorgen wel in grote groepen, maar ze waren vrij rustig. De zwanen zijn verkast naar een ander perceel. De hele natuur was vanmorgen rustiger als gisteren.

Maar ik niet. Het water in de Roer was weer zo hoog gestegen dat het grindeiland en de landtong bij de doorbraak weer geheel onder water stonden. Het Peil bij Stah was vandaag om 11.00 uur 104 cm. Dat betekent een debiet van ongeveer 30 m3.

Nog niet heel spannend, maar er is meer water onderweg.
Debiet zijriviertje Inde is op mment al 10 m3 en stijgend. Randerath Wurm 6 m3 en stijgend.

Julich Rur om 7.00 uur 25 m3 seconde en daarna nog een stijging tot 11.00 uur. Om 11 uur met nog steeds een stijgende trend was het debiet daar al ongeveer 30m3.

Kortom, we halen vandaag met gemaak een debiet van 40 m3, en misschien wel meer.
En we krijgen nog veel regen van de week.
Ik sta weer op red alert ;D
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels