De Roer

Gestart door wimtegels, februari 01, 2008, 22:11:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Het zal zeker in gesprek met die mensen ter sprake komen Jeroen. Ik deel het ook mee aan Waterschap Roer en Overmaas.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vandaag flink aan de oude boom gewerkt. Het bergen zelf was nog niet mogelijk.

De boom is veel groter als we aanvankelijk dachten. Hij zit nog een heel stuk in de wal.

We kunnen hem nu in ieder geval niet zo er uit trekken omdat we niet weten welke consequenties het heeft voor de stabiliteit van de oevers. En daar wonen oeverzwaluwen.

Had verwacht in korte periodes te moeten werken met lange pauzes. Dat in verband met de oeverzwaluwen. Ze trokken zich echter helemaal niets aan van het meten en het nemen van de monsters. Ze bleven gewoon fourageren en in en uit de nesten vliegen.

De lagen verbaasden ons toch nog. Toen we het profiel hadden afgestoken bleek de laag dikke vette klei veel dikker te zijn dan ik had verwacht. De grote vraag is nu of dat nog een afzetting van de Maas is. Dan is de boom waarschijnlijk nog veel ouder dan ik aanvankelijk dacht.

De boom is nu over een lengte van circa 6 meter vrij gespoeld. Aan de wortelhals is hij ongeveer 1 meter dik. Op 6 meter hoogte circa 50 cm.

Hij zit ongeveer 3 meter onder het maaiveld in een ongeroerd profiel.

Binnenkort krijg ik de foto's binnen, en waarschijnlijk volgende week de profielschetsen.

Wordt dus vervolgd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Op deze foto van Stefan Pasma is goed te zien waarom ik dacht dat we haast moesten met het bergen van de boom.

Het lijkt net of de stam net voor de oever ophoudt. Hij zou dan hoogstens nog aan een tak of zo vast kunnen zitten.

Op de bovenkant van de stam zitten echter nog veel afzettingen. Net lans de oever zijn deze afzettingen weggespoeld. De stam loopt vanuit de rivier richting oever schuin naar beneden.

Op sommige trajecten op de stam was een circa 15 cm dikke veen achtige laag afgezet. Ter hoogte van de oever zat er een kleiachtige laag op. Deze laag had echter wel veenachtige insluitingen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

De bever als bosbouwer?

Gisteren tijdens mijn werkzaamheden aan de Roer viel me iest op wat me eerder nog niet opgevallen was.

De bevers hebben de laatste tijd enorm veel wilgentakken afgeknaagd. Voornamelijk takken met een dunne diameter. De meeste takken waren niet dikker dan ongeveer 3 cm.
Een groot gedeelte van deze takken liggen schijnbaar doelloos op de zand en slikstrandjes. Er is geen of nauwelijks bast van de takken afgevreten.

Veel van die takken zijn nu wortels aan het vormen. In feite is de bever dus bezig met het aanleggen vanwilgenbosjes. De bever is naast een grote houthakker dus ook een planter, bedoeld of onbedoeld!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Gisteren vlak voor de activiteiten aan de oude boom ook nog even de meander bestudeerd.

Het viel me op dat er zowel aan instroom en uitstroomopening veel zeer ondiepe plekken waren (minder dan 20 cm diep) Hier zal het verlandingsproces naar verwachting snel beginnen.

De beek die in de meander uitmondt stroomt momenteel uit langs de instroomopening van de meander. Daar waar deze weer in de Roer uitmondt wordt de opening echter steeds kleiner.

Het is mogelijk dat de grindbank deze opening tijdende volgende hoogwaterstanden helemaal dichtstroomt. De uitstroomopening van de beek zou zich theoreritisch en praktisch dus nog naar de andere kant kunnen verplaatsen.

Ik ben heel benieuwd.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rinie van Reenen

Citeerbedoeld of onbedoeld!
Wat denk je?
Groet, Rinie van Reenen

wimtegels

Ik zou het echt niet weten. Het viel me wel op  dat er veel afgebeten takken warvan de bast niet was afgevreten op de zand-slik strandjes gelegd worden.

Ze worden ook niet opgehaald. Enkele dagen later liggen er weer nieuwe takken op een ander strandje.

Inmiddels is de waterstand 70 cm hoger geweest. Ik vrees dat de meeste wilgentakken weggespeld zijn.

Als het water weer gezakt is zal ik hier op letten. Ook zal ik dan in de gaten houden of er nieuwe takken neergelegd worden in geval ze weggestroomd zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik  ben eigenlijk heel benieuwd welke loopkevers er op het eiland zitten.
Zijn daar soorten bij die niet kunnen vliegen? Komen ze, nadat er een nieuwe landverbinding is op de andere oever?

Graag zou ik daar wat meer onderzoek naar doen. Heb op het forum kevers een oproep geplaatst voor een paar mensen die meer ervaring hebben met loopkevers.

Tot nog toe heb ik niemand gevonden die voldoende dichtbij woont of tijd heeft om enkele dagen naar Limburg te komen om een aanvang met het onderzoek te maken.

Eigenlijk zou trouwens ook een inventarisatie van kleine zoogdieren op het eiland moeten plaatsvinden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

CiteerIk  ben eigenlijk heel benieuwd welke loopkevers er op het eiland zitten. Graag zou ik daar wat meer onderzoek naar doen ... ook een inventarisatie van kleine zoogdieren op het eiland moeten plaatsvinden.
Wim,
En de eerder toegezegde inventarisatie van in symbiose met ectomycorrhizavormende macrofungi levende loofboomsoorten, gevolgd door een onderzoek naar voorkomen en successie van pionier- en late fase soorten onder alle paddestoelen en zwammen, de belangrijkste indicatoren voor dynamiek en ontwikkeling van boomsoorteigen ecosystemen ? Mogelijk kan je hierover contact opnemen met de regionale coördinator, tevens provinciaal consul van de NMV Piet Kelderman (e-mail : p.kelderman@hetnet.nl).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Gerrit,

Lijkt me een zeer boeiend en belangrijk onderzoek aan de Roer. Ik zal ook zeker contact opnemen met dhr. Kelderman.

Dit is echter niet het onderzoek wat ik op het eiland wil doen. En wel om de volgende redenen:

Het enigste wat echt bijzonder aan het eilandje is, is het feit dat het een eiland is. Het is wat betreft bos een mislukt populieren bos.

Het door jou voorgestelde onderzoek lijkt mij van groot belang voor de maafdelijke ooibosjes die nu her en der op de nieuw aangespoelde grond ontstaan.

Dit is qua landschap ongeveer het maagdelijkste landschap wat we in Nederland hebben. Tenminste in ieder geval in mijn bevooroordeelde optiek :).

Ik weet overigens niet of de NMV al ondrzoek heeft gedaan langs de Roer. Maar daar kom ik wel achter als ik contact opneem met dhr. Kelderman.

Bedankt voor de tip :duim:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

CiteerIk zou het echt niet weten. Het viel me wel op  dat er veel afgebeten takken warvan de bast niet was afgevreten op de zand-slik strandjes gelegd worden.

Ze worden ook niet opgehaald. Enkele dagen later liggen er weer nieuwe takken op een ander strandje.

Inmiddels is de waterstand 70 cm hoger geweest. Ik vrees dat de meeste wilgentakken weggespeld zijn.

Als het water weer gezakt is zal ik hier op letten. Ook zal ik dan in de gaten houden of er nieuwe takken neergelegd worden in geval ze weggestroomd zijn.
Het water is nu weer gezakt. Het is nog maar enkele centimeters hoger als tijdens de extrem lage standen vorige week.

Veel van de takken di dor de bevers op de strandjes waren gedropt zijn weggestroomd.

Maar niet allemaal. Ik zal in de gaten houden of er daadwerkelijk uit gaan lopen.

Zal een dezer dagen een paar foto's maken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Het duurt nog even voor ik meer kan mededelen over de situatie met de boom. Ik heb vandaag de eerste foto's binnengekregen. De detailfoto's verwacht ik deze week. Toch alvast een foto om een impressie te geven hoe diep de boom onder het maaiveld zit. Alle lagen waaruit de stijlwand bestaat zijn afgezet ndat de boom is omgevallen. Ik sta met de baak om de stam van de boom.

De foto is gemaakt door Frans Derks van OR6 (De lokale omroep)
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vandaag zijn is de waterstand in de Roer flink gestegen. Vanmiddag om half vier was de stand in Stah ongeveer 135 cm. Dit is de hoogste stand sinds een week of zes. Ik weet niet of het nog veel hoger wordt. Het meetnet is niet erg actueel op het moment. Normaal staan de data een uur nadat ze gemeten zijn op het internet. Nu lopen ze al 3,5 uur achter.

De hoeveelheid water was om half vier circa 42.000 liter/seconde.
Bij de lage standen van afgelopen dagen was dat circa 11.500 liter/seconde. Dit is ongeveer 3,5 keer zo veel.

Geen goed nieuws voor de aanplant van de bever  :(  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Mijn oproep in het forum kevers voor mensen die mee zouden kunnen werken aan een loopkeveronderzoek op het eiland heeft tot nog toe geen resultaat opgeleverd.

Heeft iemand hier nog suggesties?

Hetzelfde geldt overigens voor kleine zoogdieren.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Kleinde zoogdieren, VZZ?
Of eens een mail zetten op Zoogdierinfolimburg?

en voor Kevers hetzelfde, maar dan een mail over de Insectinfolimburg.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

CiteerKleinde zoogdieren, VZZ?
Of eens een mail zetten op Zoogdierinfolimburg?

en voor Kevers hetzelfde, maar dan een mail over de Insectinfolimburg.
Ben jij member op die site?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Jep Beide,
Stuur de berichten maar, dan stuur ik ze namens jou.

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Stuur je wel een mail. Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Vandaag alvast een paar profielfoto's binnengekregen van de locatie bij de boom.

Ik post er vast een. Meer informatie volgt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Indien er bij de bezoekers van dit forum behoefte bestaat aan een excursie aan de Roer, eventueel gecombineerd met Nationaal Park de Meinweg, laat dan even wat weten. Dan kunnen we wel wat organiseren.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Is denk ik wel een leuk idee, Gewoon een WRN.nl excursie van maken?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tinok

Wim,

Ik meld mij en mijn man bij deze aan! Maken we er gelijk een weekend Limburg van en kunnen we de Ohoes gaan zien.
Komend weekend zouden we weggaan maar we hadden nog niet beslist waarheen. Dus roep maar hoe laat en waar we ons kunnen melden :rolleyes:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Komend weekend is voor mij helaas onmogelijk. Zit ik vol in de voorbereidingen van een driedaagse excursie voor een opleidingsinstituut. Deze excursie is van maandag tot en met woensdag.

Maken jullie een voorzet voor een andere datum?
Een wekend is wat mij betreft prima. Willen jullie ergens in de buurt camperen of zo?
Kom maar op met suggesties, dan maken we een programma en zetten het op het topic excursies.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Wim,

Ik ging er al niet serieus van uit dat het komend weekend zou lukken.

Ik wil best een datum prikken maar is het niet handiger als jij dat doet want jij weet wanneer je kunt. En dat lijkt me toch wel essentieel!

De vakantieperiode zit er wel aan te komen met als voordeel dat er misschien ook mensen door de weeks kunnen en als nadeel dat iedereen het land uit is....
Wil het het nog in deze maand doen, of juist later?

Ik help je graag mee met opzetten van programma en dergelijke. Had overigens zelf gedacht aan een dagje roer en dan nog dagje voor ons zelf (voor de uilen en spechten) maar dat kan iedereen natuurlijk naar eigen inzicht doen :)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

wimtegels

Misschien is het een idee om een datum te prikken in de week dat Jeroen en Thijs in Limburg zijn.

Kunnen we een paar onderdelen prikken en iedereen pakt maar mee wat hij of zij leuk vind?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Thijs? Tinok neem ik aan, En ik ben bijna altijd in Limburg maar heb vanaf nu echt weer tijd in auguustes...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Een datum in augustus lijkt me prima.
Hebben jullie voorkeur voor het weekend, of gewoon door de week?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Zondagen, dan heb ik de meeste kans op vrij.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

wimtegels

Jeroen, ik heb begrepen dat jij een aantal dagen met Thijs in Paarlo zat.
Thijs wilde ook nog naar de vinpoten.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

Wim, Jeroen,

Wij moeten nog even onze vakantie plannen en vrijvragen bij werkgevers en daarna weten we welke weekenden in augustus kunnen. 16-17 in elk geval niet. De rest weten we dus nog niet. Wordt vervolgd!
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'