Zwarte rups zonder haren

Gestart door sander23, mei 16, 2018, 12:34:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

sander23

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/156671169
onzeker Spinneruilen onbekend - Erebidae spec. gezien op 2018-05-16 Venray
Foto's:


Toelichting:
Deze rups gevonden onder een eikenschors. Geen idee wat voor soort het is.
bij voorbaat dank Sander Derks

IngridA

Hallo Sander,
das Bild ist zwar etwas dunkel aber ich würde hier die Raupe von Eupsilia transversa, wachtervlinder sehen.
Vriendelijke groet, Ingrid
(met verontschuldigingen dat ik niet in het Nederlands schrijven kan, zie mijn introductie in m'n eerste bericht.)

sander23


sander23

Wel jammer dat deze rups kannibalistisch blijkt te zijn ;/ Ik had hem al in een kweekkasje bij de anderen gezet.

Rayan Majoor

Citaat van: IngridA op mei 16, 2018, 13:49:29 PM
das Bild ist zwar etwas dunkel aber ich würde hier die Raupe von Eupsilia transversa, wachtervlinder sehen.
Das Bild ist, glaube ich, nicht dunkel. Die Raupe von E. transversa die ich jetzt habe ist genau so dunkel wie diese hier.

Citaat van: sander23 op mei 16, 2018, 15:24:14 PM
Wel jammer dat deze rups kannibalistisch blijkt te zijn ;/ Ik had hem al in een kweekkasje bij de anderen gezet.
Er wordt inderdaad vermeld dat hij kannibalistisch is... maar ik heb hem momenteel ook bij verschillende andere rupsen (o.a. perentak, stippelmotten, piramidevlinder en een paar bladrollers) en daar is niks aan de hand, net als dat ik verschillende hyena-rupsen bij elkaar had en daar lijkt ook geen kannibalisme te zijn. Het klopt wel dat ze kannibalistisch kunnen zijn (en je kan dan inderdaad maar beter het zekere voor het onzekere nemen), maar dat hoeft zich dus lang niet altijd te uiten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jelle Jacobsen

Citaat van: Rayan Majoor op mei 16, 2018, 17:36:52 PM
Er wordt inderdaad vermeld dat hij kannibalistisch is... maar ik heb hem momenteel ook bij verschillende andere rupsen (o.a. perentak, stippelmotten, piramidevlinder en een paar bladrollers) en daar is niks aan de hand, net als dat ik verschillende hyena-rupsen bij elkaar had en daar lijkt ook geen kannibalisme te zijn. Het klopt wel dat ze kannibalistisch kunnen zijn (en je kan dan inderdaad maar beter het zekere voor het onzekere nemen), maar dat hoeft zich dus lang niet altijd te uiten.
Ik had ook een rups van de hyena bij andere soorten rupsen zitten. Ging heel lang goed, maar was op een dag plotseling 2 rupsen kwijt...  :(. Ik zou ze dan toch maar wel even apart zetten  ;)
Groet,

Jelle Jacobsen
Validator nachtvlinders