Spannende aliens in mijn huiskamer

Gestart door Carlijn, februari 01, 2008, 09:01:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

Carlijn

Hallo allemaal, ik ben een leek in insecten maar ontzettend onder de indruk als ik bepaalde soorten zie. Mochten ze ergens binnen zitten zet ik ze buiten met een glas en een stuk papier.

Gisteren werd ik verrast door een bezoek van niet 1, maar 3 insecten die ik nooit had gezien. Echt aliens (eigenlijk lijken het natuurlijk allemaal aliens) Ik heb ze meteen gevangen (glas) en vanmorgen wilde ik graag proberen een naam te vinden. Dit lukte echter niet. Mijn vraag is of iemand me kan helpen ze te determineren. Mijn camera ligt bij mijn vriend, die ga ik zo halen. Ben ontiegelijk nieuwsgierig naar de naam. Geen id waarom, heb ik al sinds mijn kindertijd. Hopelijk herkend iemand deze vette bezoekers.

Korte omschrijving (vergeef me voor de simpele omschrijving): Het doet me denken aan een sluipwesp, dit door de vorm van het lichaam. 2 lange gladde antennes, een dunne teruggeklapte korte snuit. kop torso en achterlijf zijn zwart, ogen en poten zijn roestbruin tot rood waarbij de achterste paar poten langer zijn dan de voorpoten.

1 paar vlezige vleugels, meerdere aders en ik zie geen andere vleugels. Ik denk dat de voorste zijn achtergebleven. Geen id hoe je dit onderdeel noemt maar ik noem het even een legbuis? Ze hebben een uitsteeksel (1) aan het abdomen dat ongeveer anderhalf x zo lang is als het beestje zelf.

Ik probeer er nog een goede foto van te maken en zal dan ff uitzoeken of ik die kan plaatsen. Ze zijn erg nerveus dus ik laat ze los als ik niet meteen mijn camera krijg gevonden.

Ok.. dit is wel een lang verhaal geworden.. hopelijk zien jullie me niet als een spammer van dit forum. Ik ben echt serieus op zoek naar een naam of familie. Graag hoor ik van jullie, alvast bedankt!  ^_^  

Carlijn

#1
Mijn excuses voor het plaatsen van mijn bericht op de verkeerde post.
Camera heb ik gevonden, foto's zijn echter van slechte kwaliteit. Hopelijk kan iemand er iets mee..

http://www.flickr.com/photos/carlijn77/ zijn ze te vinden (moet nog even uitvogelen hoe ik foto's naar een juist formaat kan krijgen.

Bedankt voor de moeite,

Groeten Carlijn


Imperator

Dag Carlijn,
van harte welkom op dit forum. Leuk dat je interesse hebt in insecten. Hoewel ik geen deskundige ben, denk ik ook aan sluipwespen. en gezien daar echt heel veel soorten van zijn (als ik me niet vergis ong 1700) is het niet mogelijk deze beestjes precies op naam te krijgen.
Je kunt ze invoeren, denk ik, als sluipwesp spec.

Misschien wil iemand anders er ook nog wat over zeggen.
In ieder geval, leuk dat je op het forum bent.
vriendelijke groet,

Trees

Robert Heemskerk

#3
Die legboor is wel erg lang, dat is misschien iets voor houtsluipwespen(Rhyssa spec. ?)

Rhyssa spec. is dacht ik een verzamelgroep voor houtsluipwespen.
Maar als ik in het soortenregister kijk, staat er maar één soort onder Rhyssa?
Waarom staat deze dan als Rhyssa spec. op waarneming.nl?

Volgens mij klopt de notering op waarneming.nl niet hierover..?

Misschien kan iemand hier nog een uitleg over geven?

Carlijn

Bedankt voor jullie welkom en jullie reacties. Fijn dat jullie iets aan het plaatje hadden.

Erg vreemd dat ze met z'n drietjes in mijn huis zaten. Ben blij dat ik er waarschijnlijk niet ver naast zit met sluipwespen. Ik vind ze erg mooi.. ook erg blij dat ze nu buiten zitten  :D

Groeten Carlijn

Date Lutterop

Heb je misschien een open haard en liggen de houtblokken in de kamer? Kan zijn dat ze daar uitgekomen zijn.....

Groet,

Date


Carlijn

#6
Gevonden op http://www.bbc.co.uk/nature/wildfacts/factfiles/3033.shtml :

Ichneumons are parasites that lay their eggs in or on the larvae of other insects or spiders. The hosts of giant ichneumons are usually the larvae of horntails, or wood wasps (Orocerus gigas), and related species, as well as the larvae of longhorn beetles (Monochamus sutor). The female looks for hosts, which live within fallen timber. She may detect them through the smell of their droppings, which are then contaminated by fungi, or by sensing their vibrations within the wood. However she does it, the accuracy with which she locates them is remarkable. When she finds the right spot, she drives her slender ovipositor into the wood (which can be inches thick) by rotating the two halves backwards and forwards very rapidly. She lays one egg next to or on the host larvae. The whole process takes about 20-40 minutes. When the fly larvae hatches it feeds externally on the host. It overwinters and pupates in the spring before emerging from the wood. Giant ichneumons sometimes emerge in houses from furniture made from new timber. The adults are active from July-August.

Misschien hadden ze er met z'n 3en genoeg van om in ons Ikea tv meubel te blijven zitten...

Carlijn

#7
Hey Date,

Je houtblokken zetten me aan het denken. We hebben pas geleden onze didgeridoo uit de opstalling gehaald. Ik denk dat ze daar nu ineens uit komen. Vanavond hadden we het genoegen een male versie van de 3 dames van gisteren te ontmoeten en tot onze verrassing een ander soort wesp. En, hihi wederom geen idee welke soort wel, maar wel een mooie.

Het muziekinstrument hebben we maar ff voor de nacht dichtgemaakt (even genoeg bezoek gehad dacht ik zo).   ^_^