Veel minder merels en zanglijsters hier

Gestart door Argentina, mei 14, 2018, 22:14:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

Argentina

Hallo forumleden,

Het valt mij op dat er hier (Stokkum, Montferland) op zo'n zwoele avond als vandaag veel minder vogels te horen zijn op een vergelijkbaar tijdstip als vorig jaar rond deze tijd. Nu is s'avonds hier alleen nog maar één roodborst te horen, terwijl vorig jaar ook nog merels en zanglijsters te horen waren (die waren altijd s'avonds aan het zingen). Baart mij toch wel zorgen...

Ik vroeg mij af wat hier de oorzaak van is, zijn er meer mensen die dit ervaren of is het echt een lokaal geval?

jeroen vinke

Zal hier vast wat mee te maken hebben: http://nos.nl/artikel/427158-massale-merelsterfte-door-virus.html
Afgelopen weekend was ik in Leuven. Daar was het ook doodstil. Gelukkig zingen ze hier in Groningen uit volle borst mee. Laatst nog 8 vogels tegelijk gezien in de tuin.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Argentina

Ik wist dat de merels het moeilijk hadden, maar dat er nu in de avond bijna niets te horen is valt mij wel erg op (vind het ook jammer). Dat ook de zanglijsters hier in de avond niet te horen zijn vind ik al helemaal opvallend.

rudi

#3
Ik heb laatst de kaart van het laatste jaar van merels in Nederland bekeken, in vrijwel elk 5km komen ze nog voor.
Dat ze in sommige hokken niet voorkomen kan aan de waarnemers liggen, niet overal zijn even veel waarnemers aktief. Als dat virus ergens veel aanwezig is zouden er meer lege hokken moeten zijn denk ik en dan vooral aan de zuid en oost grens waar het virus vandaan komt. Of zijn er resistente merels?
Wat ik wel weet is dat struiken ook belangrijk zijn, ik heb jaren in een parkje vertoefd in Groningen, het Martinikerkhof, er zat nooit een merel, later werden er lage struiken aangeplant waarna er wel merels zaten, midden in de stad. In Hoogezand werd vanaf 2008 om te bezuinigen alle, cq vrijwel alle struiken verwijderd, het leek de nieuwe wethouder altoen een goede bezuinigingsmaatregel, hij had gestudeerd voor jurist...
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

HPM

Citaat van: rudi op mei 30, 2018, 17:42:59 PM

Ik heb laatst de kaart van het laatste jaar van merels in Nederland bekeken, in vrijwel elk 5km komen ze nog voor. ...

Als er vorig jaar 1000 per hok zaten en dit jaar 1 dan zie je geen verschil in de kaarten.
Herman van der Meer

Argentina

Inmiddels is het 31 mei en hoor ik in de avond volop merels zingen, alleen de zanglijsters veel minder. De schade lijkt wat merels betreft dus mee te vallen gelukkig.

Roy Schroor

Ik denk niet dat je op basis daarvan zulke conclusies moet trekken. Verschillen op losse plekken kunnen best voorkomen, om uitspraken te kunnen doen over de invloed van dat virus heb je echt betere en vooral grotere tellingen nodig.
Met vriendelijke groet,
Roy

Certhia

Citaat van: Roy Schroor op mei 31, 2018, 13:50:04 PM
Ik denk niet dat je op basis daarvan zulke conclusies moet trekken. Verschillen op losse plekken kunnen best voorkomen, om uitspraken te kunnen doen over de invloed van dat virus heb je echt betere en vooral grotere tellingen nodig.

Mee eens, zo ontbreekt het in mijn buurt enorm aan merels in vergelijk met vorige jaren. Opvallend stil,
Groet Marc van der Aa

"Feelings: Blobs of information evolved to manage extinct environments, now used to sell Presidents."