Zwarte wouw?

Gestart door McArtRidge, mei 13, 2018, 20:33:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

McArtRidge

Op 11 mei vloog er boven tuinpark Zonnehoek in het westhavengebied Amsterdam een nogal forse roofvogel met opvallend lange vleugels èn staart op aardige hoogte over, aangevallen en opgejaagd door twee kraaien. De vleugelslag had feitelijk iets weg van hoe een reiger vliegt maar dat was het zeker niet. Vrij recente waarnemingen vorige maand van zwarte wouwen in de omgeving doen me hierdoor denken aan hetzelfde. Het was prachtig mooi vrij windstil weer, wellicht daardoor de wat loom overkomende vleugelslag. Eerder die middag wel een buizerd gezien maar in vergelijk daarmee behoorlijk groter. Graag uw mening waarvoor bij voorbaat dank.

ArjenDrost †

Ik zou niet durven zeggen wat het is, maar bij jouw omschrijving moet ik niet direct aan een Zwarte Wouw denken...

s.hietkamp

#2
Bruine kiek?

19 april was er een ZW, daarna op 12 en 13 mei. De van 12 mei is relatief in de buurt geweest.

Ik mis voor ZW fundamentele kenmerken in de omschrijving.

mgieskens

Op basis van deze beschrijving zou ik ook eerder aan een kiekendief denken.
Maar zonder foto's of dergelijk bewijsmateriaal zullen we het nooit zeker weten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

OJGoreng

#4
Citaat van: s.hietkamp op mei 13, 2018, 21:08:54 PM
19 april was er een ZW, daarna op 12 en 13 mei. De van 12 mei is relatief in de buurt geweest.

Het is bepaald niet ondenkbaar dat er een stuk meer langstrekken, die gewoon niet worden opgemerkt. Die drie beesten die je noemt zijn ook alleen maar gezien omdat er steeds één persoon toevallig op de juiste plek op het juiste moment omhoog keek. Maar ook op mij doet de beschrijving in de eerste plaats aan als een bruine kiekendief. Enigszins problematisch is wel dat alle lokale roofvogels met lange vleugels en staart, inclusief zwarte wouw en bruine kiek, niet wezenlijk groter zijn dan een buizerd, en qua massa vaak zelfs wat kleiner. Aan de andere kant zijn ook veel buizerds groter dan een buizerd, dus is dat deel van de waarneming misschien vertekend geweest.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op mei 13, 2018, 21:54:11 PM
Citaat van: s.hietkamp op mei 13, 2018, 21:08:54 PM
19 april was er een ZW, daarna op 12 en 13 mei. De van 12 mei is relatief in de buurt geweest.

.. Aan de andere kant zijn ook veel buizerds groter dan een buizerd, ...

B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

McArtRidge

#6
Bedankt allen voor de support. Ik ben nog even stevig de diverse foto’s van de bruine kiekendief gaan bekijken en vermoed idd dat het hierom gegaan is.  ;)