Hoofdmenu

dier in nood

Gestart door Ted van der Knaap, januari 30, 2008, 23:51:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

...vanmiddag rond 17.00 uur was ik foto's maken in een recreatiegebied...

Op weg naar huis fietste ik over een smal paadje langs een weiland en dacht eerst "goh, wat ligt daar een rare zwaan in de sloot" maar al snel drong het tot me door dat het een schaap was. (zie foto)

In de buurt was een boerderij maar daar was niemand thuis, had ook geen mobiel bij me.
Naar de dichtsbijzijnde huizen gefietst maar ook niemand aanwezig.
Uiteindelijk aan de overkant van het weiland bij iemand aangebeld en die zou de eigenaar van de schapen waarschuwen.. ..dus ws is dit exemplaar nog voor donker op het droge getrokken

Door dit voorval overweeg ik in het vervolg wel een mobiel mee te nemen (ben eigenlijk geen mobielfreak!!). Stel ik ben in een afgelegen gebied wie zou je dan kunnen bellen?

112, dierenbescherming of is er een landelijk nummer waar je dit soort meldingen kunt doorgeven?
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

kroonp

Ik zou gewoon de politie bellen. Niet 112 natuurlijk maar 0900-8844. Dan komt de melding vast wel op de juiste plek terecht.
Groet

Peter Kroon

wimtegels

Ik zou het schaap zelf uit de sloot trekken, net zo goed als ik een schaap dat op de rug ligt omkeer....

Groetjes,

Wim
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

kroonp

CiteerIk zou het schaap zelf uit de sloot trekken, net zo goed als ik een schaap dat op de rug ligt omkeer....

Groetjes,

Wim
Dat kan ook, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan om zo'n lomp zwaar schaap de steile slootkant op te hijsen.

Dan zou ik toch echt eerst proberen om wat hulptroepen op te scharrelen.
Groet

Peter Kroon

Date Lutterop

Het zal niet iedereen gegeven zijn om een schaap uit de sloot te kunnen trekken. Zo'n volgezogen wolbaal is behoorlijk zwaar. Toch maar mobiel mee in het vervolg om politie of desnoods 112 te bellen. En ook altijd handig als je zelf een been breekt...

Groet,

Date


Leon Olsthoorn

Ikzelf zou de 112-centrale niet belasten met zo'n melding. Het beste lijkt me nog aanbellen bij de dichtstbijzijnde boerderij (als het niet hun schaap is kunnen ze je meteen vertellen van wie wel) en als dat niet mogelijk is de plaatselijke brandweer.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

grutto

precies ff een paar stukjes touw van een hekkepaal halen en trekken.
Met een beetje steun helpen ze zelf nog wel mee.
Knop op zn nek dan krijgt hij iets minder lucht en helpt sneller mee.

Maar met deze temperaturen moet je wel haast maken ze zijn zo maar dood.


Groet,

Doublet
Groet
Tjeerd

wimtegels

Een paar boeren uit de buurt is de beste oplossing als je zelf niet goed weet hoe je het alleen kunt doen. En zoals in elke hulpverleningssituatie: denk eerst aan je eigen veiligheid.

112 mag je best bellen als er geen andere oplossing is. De meldkamer weet namelijk dat zij in dergelijke situatie meteen de dichtsbijzijnde brandweer moet waarschuwen. Deze hulpdienst is verantwoordelijk voor dergelijke zaken.

Ga je eerst het algemene nummer bellen, dan verlies je veel tijd en je weet niet hoelang het dier al in het water heeft gelegen. Als iedere seconde telt....... Dat geldt toch voor mens en dier!

Groetjes,

Wim  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

huysse

Citeerprecies ff een paar stukjes touw van een hekkepaal halen en trekken.
Met een beetje steun helpen ze zelf nog wel mee.
Knop op zn nek dan krijgt hij iets minder lucht en helpt sneller mee.

Maar met deze temperaturen moet je wel haast maken ze zijn zo maar dood.


Groet,

Doublet
Eerlijk gezegd vind ik dat nou niet zo'n goed advies.
Zeker niet aan de kop trekken en al helemaal niet met een touw erom.
De voorpoten te pakken zien te krijgen en daaraan trekken.
Als je aan de kop trekt trek je de voorkant van het schaap tegen de slootkant aan en dat moet je hem (meestal haar) als het ware nog optillen om hem eruit te krijgen.
Trek je aan de voorpoten dan kun je hem naar achteren "slepen" en dat vergt minder kracht.

Er vanuit gaan dat het schaap gaat "helpen" als je  de zuurstoftoevoer vermindert is een verkeerde gedachte, hij raakt dan in paniek en daardoor ben je vaak nog veel verder van huis. Nog afgezien van het feit dat de conditie van zo'n dier vaak toch al niet zo goed meer is.

groet,
Marijke



grutto

Citeer
Citaat van: grutto,Jan 31 2008, 12:16 PM
Trek je aan de voorpoten dan kun je hem naar achteren "slepen" en dat vergt minder kracht.



groet,
Marijke
Paarden moet je aan de benen trekken.

Als je alle schapen nog uit de sloot moet halen die ik er uitgehaald heb, heb je aan de huidige moslim gemeenschap in Nederland te weinig om ze op te eten :) :)



Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Ted van der Knaap

CiteerDat kan ook, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan om zo'n lomp zwaar schaap de steile slootkant op te hijsen.

Dan zou ik toch echt eerst proberen om wat hulptroepen op te scharrelen.
..er leek mij geen beginnen aan om dat in m'n eentje te doen..

..nou ben ik niet klein uitgevallen en redelijk sterk.. ..maar het beest zei geen boe of beh meer en had het idee dat hij zich al in z'n lot had berust..

..en iets wat volgezogen is met water en niet meewerkt lijkt mij moeilijk omhoog te hijsen in je eentje!!..

Neem in het vervolg wel mobiel mee met een briefje met telefoonnummers voor hulpverlening in de portomonaie.

Iemand nog suggesties wat betreft telefoonnummers?


-edit-   misschien is de dierenambulance ook een optie
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

huysse

"dier in nood, hoe te handelen"

Als een dier in nood verkeert, dan lijkt me dat jouw handeling ervan af zal hangen hoe het dier er aan toe is.
Heb je wel voldoende tijd om iemand te waarschuwen en te wachten tot er hulp komt?
Dat kun je natuurlijk niet altijd precies inschatten als leek maar je kunt bijvoorbeeld kijken of een schaap in de sloot z'n kop voldoende boven water kan houden om te ademen.
En om nu bij voorbaat al te zeggen dat het wel niet lukken zal om hem eruit te trekken en dat het schaap er al in berust heeft...............
Bijvoorbeeld bij een hele steile slootkant ook even kijken of er een minder steil stuk is waar het misschien beter lukt.
Succes de volgende keer!

Marijke



Ted van der Knaap

Citeer"dier in nood, hoe te handelen"

En om nu bij voorbaat al te zeggen dat het wel niet lukken zal om hem eruit te trekken en dat het schaap er al in berust heeft...............

dag Marijke,

...met dat "beruste" bedoelde ik de toestand waarin het schaap zich bevond toen ik hem signaleerde...

lag er ws al langer in en was op het eind van z'n krachten.. ..intuïtief reageerde ik niet in je eentje gaan klooien maar hulp halen..

heb geen verstand van schapen maar weet wel dat dieren ook van stress het loodje kunnen leggen dus laat dat dan liever over aan een "deskundige"

..bedankt voor het meedenken.. ..leer ik alleen maar van..

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

meike

http://www.dierenambulance.rotterdam.nl/sn...20061211-01.htm

Ted, volgens mij heb je precies goed gehandeld! Ooit belde ik onderweg bijna de politie omdat ik vanuit de auto vijf schapen te water zag. Gelukkig liep ik er eerst heen om te zien.... dat het een kunstwerk moest voorstellen. Voor het raam van de boerderij ertegen over lag de maker slap van het lachen! Weer eentje die erin tuint!

frankw

CiteerIemand nog suggesties wat betreft telefoonnummers?


-edit-   misschien is de dierenambulance ook een optie
AID, vogelbescherming, dierenambulance, eventueel het lokale waterschap, iemand van de lokale werkgroep oid.  etc...

huysse

Citeerhttp://www.dierenambulance.rotterdam.nl/sn...20061211-01.htm

Prima dat de dierenambulance behalve het reddingswerk en andere activiteiten ook aan voorlichting doet!
Jammer dat er nogal wat onjuistheden binnengeslopen zijn in de informatie.
Omdat het artikel kennelijk op dit forum geplaatst is om aan te geven hoe te handelen bij "schaap in nood" toch even wat kritische kanttekeningen.

Onder andere:
Een schaap op de rug blaast zichzelf niet op als hij met de kop in de wind ligt.
Er ontstaat gas in de ingewanden, met name in de pens, ten gevolge van abnormale gisting.
Uiteindelijk is winderigheid bij mensen ook niet toe te schrijven aan het met open mond tegen een harde wind in fietsen.

Met kanteling van de maag zal wel een draaiing van de darmen bedoeld worden.

Myiasis wordt niet veroorzaakt door strontvliegen maar meestal door Lucilia sericata.
Het beschreven gedrag waarbij een schaap onrustig is, de kop laag houdt en stampt met de poten heeft ook niets met strontvliegen te maken maar met een klein soort steekvliegje.

Verder wordt ook hier niet duidelijk of je nu beter eerst kunt proberen het schaap te redden ("het is noodzakelijk het dier zo snel mogelijk uit het water te vissen") of dat je iemand moet waarschuwen.
"Een eigenaar traceren" is vaak niet zo simpel tenzij er mensen vlak in de buurt wonen.

groet,
Marijke




Hannie Luijten

De maag kan wel degelijk kantelen. De maag draait in de lengterichting. De opening van de slokdarm aan de ene kant en de darm aan de andere kant wordt daardoor afgesloten. De maag is dan dus afgesloten. De vertering gaat wel door waardoor dus gas ontstaat. Dat hoop zich op in de maag, de maag blaast dus op.  Alleen zeer snelle deskundige hulp kan dan nog redding geven. Ook bij honden komt maagkanteling voor.

Groet, Hannie

vuurvlinder

#17
CiteerDe maag kan wel degelijk kantelen. De maag draait in de lengterichting. De opening van de slokdarm aan de ene kant en de darm aan de andere kant wordt daardoor afgesloten. De maag is dan dus afgesloten. De vertering gaat wel door waardoor dus gas ontstaat. Dat hoop zich op in de maag, de maag blaast dus op.  Alleen zeer snelle deskundige hulp kan dan nog redding geven. Ook bij honden komt maagkanteling voor.
Klopt, dit heet een maagtorsie. Kan alleen operatief worden opgelost. Na dat het gas uit de maag is ontsnapt, wordt tijdens de operatie de maag teruggedraaid en aan de buikwand vastgezet. Toevallig weet ik dat, omdat ik een hond heb, die tot een maagtorsie gevoelig ras behoord.

nog even een edit: Ted, ik had dit beest gewoon uit de sloot getrokken, kost meestal minder energie dan hulp halen. Leuk om er een foto van te maken, maar daar is het schaap niet mee geholpen. Of was dit een foto van een ander schaap ter illustratie?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

..kwam aanfietsen met het toestel in m'n hand en al klikkende zat ik na te denken wat ik moest doen..

zoals ik al eerder schreef zei mijn intuïtie hulp halen  ..voor zo'n schaap ben ik vreemd en dat kan extra stress geven, de eigenaar/boer weet beter hoe te handelen en is vertrouwder dan ik was mijn conclusie..

..maar als ik de reacties/tips hier lees zal ik 'n volgende keer ws wel zelf proberen het beest op de kant te trekken..
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Schapen zijn niet bijster intelligent, gewoon er uit sleuren is denk ik de beste optie. Althans, dat zou ik doen. Zo zwaar zijn die beesten ook niet. Vandaag ben ik aan het straten geweest, 20 tegels van 25 kilo gelegd, is denk ik zwaarder dan een schaap. :D  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Ted van der Knaap

CiteerZo zwaar zijn die beesten ook niet.
..steile slootkant, schapenvacht(wol) volgezogen met water, dier wat te zwak is om mee te werken..

als zo'n schaap normaal 40kg??? weegt, weegt hij volgezogen misschien wel het dubbele!!!

ga nu schaapjes tellen  ;)

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Citeer
..steile slootkant, schapenvacht(wol) volgezogen met water, dier wat te zwak is om mee te werken..

als zo'n schaap normaal 40kg??? weegt, weegt hij volgezogen misschien wel het dubbele!!!

ga nu schaapjes tellen  ;) [/quote]
Volgens mij neemt zo'n vacht niet veel water op vanwege het vet.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

huysse

#22
CiteerDe maag kan wel degelijk kantelen. De maag draait in de lengterichting. De opening van de slokdarm aan de ene kant en de darm aan de andere kant wordt daardoor afgesloten. De maag is dan dus afgesloten. De vertering gaat wel door waardoor dus gas ontstaat. Dat hoop zich op in de maag, de maag blaast dus op.  Alleen zeer snelle deskundige hulp kan dan nog redding geven. Ook bij honden komt maagkanteling voor.
Een schaap is geen hond en zit anatomisch anders in elkaar dan een hond.
Een schaap heeft 4 magen en een draaiing van een van de magen (lebmaag) kan theoretisch voorkomen (zoals bij een koe vaker voorkomt), maar dan niet ten gevolge van verwentelen.

groet,
Marijke