Aziatische hoornaar of niet..?

Gestart door jeanette, mei 13, 2018, 09:12:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette

Deze vraag kwam binnen  bij Vroege Vogels...helaas zijn de  foto's en kleuren daarop niet al te best te zien, maar wil hem toch even hier plaatsen om te zien of het  eventueel een Aziatische  hoornaar kan  zijn.

https://vroegevogels.bnnvara.nl/community/forum/post/welk-insect-is-dit/12568

bvd. jeanette

wilde

#1
Zie onderstaande link naar mijn website. Daar is het verschil tussen een Europaese hoornaar en een Aziatische hoornaar te zien.
De foto's op de site van Vroege vogels zijn wat beroerd van kwaliteit, maar toch lijkt het wel duidelijk dat het geen Aziatische hoornaar is. Die heeft ondermeer duidelijk gele tarsen. Deze heeft zeer donkere tarsen en dus geen Aziaat.
Ik zie wel wat kleur op het achterlijf die enigszins kan passen bij een Europese hoornaar.

De genoemde afmeting is zoals dikwijls flink overdreven. Een recent exemplaar (vorige week) bij mij was 32 mm. Er zijn nu bijna nog uitsluitend koninginnen. Ze kunnen maximaal 35 mm lang zijn (Aziatische max. ongeveer 30 mm). Mijn exemplaar heb ik laat in de avond losgelaten in een oude torenvalknestkast op 2 meter hoog, waarvan ik de opening met 90% gereduceerd had met een plankje. Het was een zoekster naar geschikte nestelruimte, maar ik heb de wesp niet meer terug gezien. Vermoedelijk dus mislukt. De Europese hoornaar is één van mijn favoriete wespen en daarvan wil ik graag een nest in mijn tuin hebben. Dat is mij nog nooit gelukt helaas.

www.ahw.me/imkerij/Aziatische-hoornaar.html

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

jeanette

Bedankt Albert!
Ja, de foto's zijn belabberd maar er leek vermoedelijk iets van geel op  het achterlijf, maar al met al heel onduidelijk. Fijn dat je die hebt kunnen uitsluiten.
Als het wel een Aziaat was geweest, had hij eventueel voor onderzoek kunnen dienen, als hij  er  nog was.

Heb hier een aantal jaren geleden een  nest  E. hoornaars onder het dak gehad, waardoor ik de zeldzame kortschild Quedius dilatatus - die strikt gerelateerd is aan een Hoornaarnest- in huis vond. Prachtige beesten inderdaad ; ze vliegen hier momenteel veel op de bloeiende Cotoneaster.

vr.gr. jeanette