klokjesbij?

Gestart door hdeheer, mei 10, 2018, 23:05:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdeheer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/156319055
onzeker Grote Klokjesbij - Chelostoma rapunculi gezien op 2015-08-18 Groningen - Binnenstad Noord
Foto's:




Toelichting:
Na 3 jaar vraagt imker Andrew Millar mij nog eens welk bijtje is dit. Ik weet het niet, heb gekeken bij witbaard-man, halictus spec, en ertsbij.
Dat stompe achterlijf, of is dat vertekend?
bij voorbaat dank
Herman G. de Heer

wilde

#1
Het achterlijf wordt bij klokjesbijen dikwijls wat gekromd naar achteren/onderen gehouden. Het lijkt me inderdaad een klokjesbij.
Het is niet duidelijk of het hetzelfde exemplaar is op de 2 foto's.
Chelostoma florisomne vliegt ook op andere bloemen dan klokjes, vooral boterbloem voor stuifmeel.
Het exemplaar op foto 1 lijkt een buikscopa te hebben en zou dan een vrouw zijn.
Bij het exemplaar op foto 2 is dat minder duidelijk, maar daar is wel de kaaklengte te beoordelen. Die lengte lijkt niet langer dan de breedte van de facetogen.
Dan zou Chelostoma rapunculi wel kunnen denk ik. Het mannetje van die soort heeft lichtere ogen (groenachtig zwart gevlekt) dan het vrouwtje. Het mannetje heeft op sterniet 2 een grote iets puntig eindigende bult (bij een man florisomne is daar ook een uitsteeksel, maar anders van vorm). Dat zie ik niet en dan zou het ook een vrouw moeten zijn.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arno van Stipdonk

M.i. een man Megachile sp.

hdeheer

Het is niet duidelijk of het hetzelfde exemplaar is op de 2 foto's.

De foto's zijn van het zelfde tijdstip n.l. zat. 8 augustus 10.35 uur.
Bij vergroting zag ik een witte buikschuier.
Megachile ga ik ook nog verder uitzoeken, allereerst  Falk: blz. 280, zilveren fluitje, regel 4: Vrouwtje: Twee witte haarbandjes op tergiet 6.
Dat meen ik ook op de foto te zien.
In ieder geval, hardstikke bedankt voor de beide antwoorden!
Herman.

wilde

#4
Foto 1 ziet er niet uit als Megachile leachella. Dat is wél één van de weinige Megachiles met een witte buikscopa, maar die bij is minder slank als die van dit item.
Op de foto's is tergiet 6 niet te zien. Een vrouw M. leachella heeft op T6 2 witte haarvlekken, dus geen bandering. Deze lijkt daar in geen enkel opzicht op.
Arno ziet er een man Megachile in, waarschijnlijk vooral door foto 2. Een man Megachile is veel propperiger (breder en dikker) en de tergieten zijn dikwijls wat gebold met een verdieping in de breedte. Foto 2 geeft bij mij ook verwarring, want het lijkt in veel opzichten een man: geen scopa en lange antennen, maar het beest is verder erg slank.
Beide foto's zijn waarschijnlijk onvoldoende van kwaliteit om er een zekere naam aan te geven.

Zie voor een vrouw Chelostoma rapunculi deze link: www.ahw.me/img/chelostoma_rapunculi549_02b_fe.html
Zie voor het achterlijf van een vrouw Megachile leachella deze link: www.ahw.me/img/megachile_leachella_fe371_10b.html

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arno van Stipdonk

Ik zie geen buikscopa, alleen wat beharing op de buik.
Het is op deze foto's lastig te zien hoe breed de bij is maar door de vorm van het lichaam (kromming tussen borststuk en achterlijf) maar ook de haarbandjes op de tergieten en de vorm van het achterlijf is dit voor mij een man Megachile. Megachile centuncularis is bijvoorbeeld een goede optie maar er zijn meer soorten mogelijk.

wilde

#6
Dag Arno,
Ik herken niet zo wat jij kennelijk wél ziet.
Onderstaande link geeft een man Megachile centuncularis. Het achterlijf is veel dikker en de gehele bij is propperiger.
Op de 1e foto zijn de tarsen enigszins te zien. Helaas niet zo duidelijk als ik zou wensen. Ik zie geen pulvili (hechtlapjes) tussen de klauwtjes.
Dan zou je gelijk hebben wat Megachile betreft, want die heeft die niet en de verwante soorten Osmia, Heriades en Chelostoma hebben die wél, maar helaas is dat op veel foto's niet duidelijk zichtbaar.

www.ahw.me/img/megachile_centuncularis141_09b_ma.html
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Arno van Stipdonk

Hoi Albert,

Op de tweede foto is wel goed zichtbaar dat er geen hechtlapjes tussen de tarsen aanwezig zijn. Vooral van de achterste poot-2 zijn de tarsen goed zichtbaar.
Jouw foto welke je aanhaalt is geen goede vergelijking omdat de bij een heel andere houding heeft en niet in de lucht hangt.

De typische houding en vorm van is m.i. beter zichtbaar op deze foto (eigen waarneming Megachile centuncularis man):