Eutrofie en soorten

Gestart door wimtegels, januari 28, 2008, 19:42:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Taka

Citeer....en de op voedselarme (zurige) rotsbodems voorkomende nevelwouden met eeuwenoude fijnsparren van Boubinsky Prales (Sumava) in Zuid-Tsjechië...
Zo klinkt het wel heel idyllisch. Dat Boubínský prales is misschien heel interessant, maar ook wel teleurstellend: het is een paar vierkante kilometer groot, er staat een hek omheen (om de herten buiten te houden). Net buiten dat hek is een drukbezocht wandelpad. Dat pad volgend loop je er in een uurtje omheen. Dat gebeurt vrij massaal.
(Sybe)

g.j. keizer

#91
CiteerZo klinkt het wel heel idyllisch. Dat Boubínský prales is misschien heel interessant, maar ook wel teleurstellend: het is een paar vierkante kilometer groot, er staat een hek omheen (om de herten buiten te houden). Net buiten dat hek is een drukbezocht wandelpad. Dat pad volgend loop je er in een uurtje omheen. Dat gebeurt vrij massaal.
Sybe,
Ik noemde Boubinsky Prales, een qua omvang klein (en afgeschermd) gebied (relict) met een desondanks indrukwekkende biodiversiteit aan met de eeuwenoude sparren en beuken geassocieerde flora en fauna, als onderdeel van het veel omvangrijkere en veel meer biotopen omvattende nationaal park Sumava (inclusief Burova Lada), waar overigens ook nog een spoortreintje voor toeristen doorheen loopt.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Momenteel ben ik wat recente literatuur door aan het nemen van de ontwikkelingen in uiterwaarden.
Over het algemeen gaat het hier over vrij voedselrijke systemen. Toch komen er steeds meer soorten voor. Alhoewel je en aantal soorstn na verloop van tijd ook weer ziet verdwijnen. Dat heeft te maken met de successie in het gebied.

Pioniersoorten verdwijnen naar verloop van tijd weer. Dit kun je, denk ik althans, alleen tegen gaan door voldoende dynamiek in het gebied.
Ik verwacht de komende jaren veel aandacht voor natuurlijke processen die een bepaalde mate van dynamiek in stand kunnen houden.

Het (deels) vrij meanderen van rivieren zal daarin een belangrijke factor vormen. Net als grote grazers, brwosers en wroeters.

Althans, dt zijn mijn verwachtingen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels