Hoofdmenu

NVL studiedag

Gestart door JohanvantBosch, januari 28, 2008, 13:27:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

29 maart in zwolle? Klopt dat?
Zo nee wat en waar dan wel?
Is er al een programma?

Goyatlah

Klopt - laatste zaterdag van maart. Programma is dacht ik nog niet helemaal rond. Anders ff op brachytron.nl kijken.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

JohanvantBosch

CiteerKlopt - laatste zaterdag van maart. Programma is dacht ik nog niet helemaal rond. Anders ff op brachytron.nl kijken.
daar staat niks behalve de datum....

Gert Veurink

gaan jullie allemaal heen?

Ik was wel van plan ieg, maar heb geen ervaring, is het de moeite waard?
groet!
Gert Veurink



MC

#4
Ik ben de afgelopen jaren meerdere keren geweest en het was altijd de moeite waard! Alleen al de quiz is altijd weer spannend genoeg.
Er waren elke keer dat ik er was ook genoeg lezingen die de moeite waard zijn: van ecologische studies, provinciale overzichten tot inventarisaties in leuke buitenlanden. Vooral Marc Taily over Armenië kan ik me nog goed herinneren en alweer een paar jaar daarvoor donkere waterjuffer-biotopen in Scandinavië.
Meijs (als ik me niet vergis) is er meestal ook, en soms nog een standje/tafeltje van iets of iemand anders. Dus zelfs al ken je verder weinig mensen kun je je ook altijd vergapen aan allerlei prachtige boeken.
Het is op loopafstand (ruim 10 min) van station Zwolle, dus dat hoeft ook geen punt te zijn.
Zeker komen dus :)
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

JohanvantBosch

Citeergaan jullie allemaal heen?

Ik was wel van plan ieg, maar heb geen ervaring, is het de moeite waard?
Ik ga zeker (al ben ik nog nooit eerder geweest  :huh: )

Anne Hueber †

Citeergaan jullie allemaal heen?

Nou, ik was eigenlijk nog lang niet van plan "HEEN" te gaan, maar ik ga wel ER HEEN ;) . Vorig jaar was ik er voor het eerst, veel nieuwe mensen ontmoet (is natuurlijk ook altijd leuk, om te zien, wat voor gezicht er achter een (forum)naam schuilt. En was een interessant programma.

Anne Hueber †

Citeer


Ik ga zeker (al ben ik nog nooit eerder geweest  :huh: )
Foei, Johan, dat valt me nou weer van je tegen ;)  

Goyatlah

Wordt mijn 3e keer (en is heel goed te combineren met de verjaardag van mn jongste broertje)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Weia

Ik heb er sinds pakweg 1988 geeneen gemist. Ooit waren we met een mens of tien hooguit, maar nu zijn het er meer dan honderd. Ik ben er zeker weer, maar heb nog niet gehoord of ik een praatje ga houden of niet. Als je er bent, schiet me maar even aan, leuk om al die namen van waarnemers aan een gezicht te kunnen koppelen (ook al ben ik de combi naam/gezicht een jaar later alweer vergeten hè).
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

ArjenDrost †

Helaas moet ik die dagen zelf allemaal lezingen geven verspreid over het hele land en kan ik er dus niet bij zijn :(

Volgend jaar beter, hoop ik.

JohanvantBosch

Citeer
Citeer


Ik ga zeker (al ben ik nog nooit eerder geweest  :huh: )
Foei, Johan, dat valt me nou weer van je tegen ;)
haha... het veld lonkt ook altijd  ;)  

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Hathor

#13
Lijkt me leuk om te gaan. Moet eens even overleggen in het gezin hier. Is het trouwens ook interessant voor jonge geinteresseerden (bijna 12jr)???

En moet je lid zijn van brachytron, of je aanmelden oid? Toegang betalen?
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Anne Hueber †

Je hoeft geen lid te zijn, niet aan te melden en geen toegang te betalen. Of het voor een kind van 12 interessant is, ligt er natuurlijk ook aan hoe de 'natuur'opvoeding is (geweest).  Het lijkt mij persoonlijk toch een beetje te diep gaan. Maar je kunt het allicht een keer proberen.

marcel123

#15
CiteerHet lijkt mij persoonlijk toch een beetje te diep gaan. Maar je kunt het allicht een keer proberen.
Het ecodrome zelf is wel geschikt voor 12 jarigen. Er waren 2 jaar geleden o.a. otters te zien.

En ter herkenning: schrijvers van de veldgids:



MC

#16
Ik ben rond mijn 15de een keer geweest en vond het toen erg interessant. Maar toen deed ik wel al 3 veldseizoenen aan libellen en had denk ik tegen de 50 soorten in NL gezien ofzo.
Het is wel echt libellenstudie, als iemand van 12 daarin geïnteresseerd is en een halve dag stil kan luisteren is het leuk. Anders zou ik het toch afraden, of van te voren een paar lezingen uitzoeken om heen te gaan verspreid over de dag en op de andere momenten samen het museum of zwolle in.
Als hij/zij geïnteresseerd is in natuur of libellen, moet ie natuurlijk gewoon mee op zomerkamp met één van de jeugdbonden :)

Lid zijn hoeft niet, maar als je zo geïnteresseerd bent in libellen dat je overweegd naar de libellenstudiedag te gaan, is lid worden van de NVL/Brachytron sowieso de moeite waard.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Hathor

Dank voor alle info..  :duim: wellicht is de combi van ecodrome en libellen wel heel leuk.
Ze gaat nu ook al regelmatig met me mee tellen en kijkt dan al goed ( he mam hier een lantaarntje). Ze is algemeen wel erg geinteresseerd in natuur (met 9 een spreekbeurt over libellen en met 7 over eekhoorns gaat graag mee op excursie; hele dag lezingen wellicht wat minder ... B)
Ik ga kijken of ik het kan regelen.
Hetzelfde zien maar het zo zien zoals nog niemand het zag. (J.A. Deelder)
Vivianne

Weia

Wie zijn er zaterdag allemaal in Zwolle? Op de presentielijst van vorig jaar zag ik een paar namen van bekenden op dit forum, maar dat had ik toen niet door. Nou ben ik in het herkennen van libellen een stuk beter dan in idem van mensen.
Ik ben er de hele dag.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

JohanvantBosch

CiteerWie zijn er zaterdag allemaal in Zwolle? Op de presentielijst van vorig jaar zag ik een paar namen van bekenden op dit forum, maar dat had ik toen niet door. Nou ben ik in het herkennen van libellen een stuk beter dan in idem van mensen.
Ik ben er de hele dag.
Ik ben er! Maar ja, mij herken je wel ;)

grunsven

Ik ben er ook weer uiteraard.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ArjenDrost †

Ja, ik zou ergens anders zijn, maar heb dat gewoon afgezegd. Nu ben ik er ook (maar Weia herkent mij intussen ook wel ;)).

Limosa

Ik zal mijn best doen om er te zijn! :)  
Groeten,

Joachim

theomuusse

Weet je wat, ik kom ook (een verhaaltje vertellen).
Theo

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Peter Hoppenbrouwers

Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Anne Hueber †

En ik ben er ook weer :)  

Imperator

ik kom ook in de loop van de dag
vriendelijke groet,

Trees

JohanvantBosch

#29
Nog een keertje het programma, overgenomen van Brachytron.nl:


Citeer
Zat. 29 maart: NVL Libellenstudiedag 2008
In het Ecodrome te Zwolle organiseren we weer onze Landelijke Libellenstudiedag. Tevens wordt de Algemene ledenvergadering gehouden.
De NVL biedt een gevarieerd programma (onder voorbehoud)


10.00 Aankomst (koffie staat klaar)
10.25 Opening door dagvoorzitter Robert Ketelaar
10.30 Libellen van de Kampina, Verslag van een inventarisatie in 2007, Douwe Schut (Natuurbalans - Limes Divergens)
10.45 De terugkeer van de rombouten, Marcel Wasscher
11.15 Koffiepauze, Meijs natuurboeken
11.30 MysteryQuiz, Tim Termaat
11.45 Algemene Leden Vergadering
12.30 Lunch, boekenmarkt Wil Meijs
13.15 Quiz ontknoping en prijsuitreiking
13.35 The appearances of American dragonflies and butterflies in Europe, Adrian Parr (GB)
14.15 Libellenatlas Mediterranean & North Africa + Red List, Vincent Kalkman
14.30 Theepauze
14.45 Libellenreis in Siberië, Robert Ketelaar
15.10 Presentatie larvenhuidjestabel Zygoptera, Thijs van Trigt en Jan Willem van Velzen
15.15 Jeugdbondpresentatie, NJN en JNM
15.35 Libellen op Aruba, Theo Muusse
15.50 Afsluiting door dagvoorzitter
16.00 Einde


Datum: 29 maart 2008. Plaats: Ecodrome, Zwolle. Tijd: 10.30 - 16.00 uur. Zaal is om 10:00 uur open. Goed met openbaar vervoer te bereiken. Ecodrome Zwolle, Willemsvaart 19, 8019 AB Zwolle, Telefoonnummer kantoor: 038-4237030