Foto's, drukkers... Zoals jullie al naar voren brengen zijn sommige foto's totaal niet veranderd vergeleken met de vorige druk, zijn ze door dezelfde drukkerij gedrukt en zijn ze nu toch een stuk modderiger. Uitgeschoten met het zwart. Het zou kunnen dat dit maar in een deel van de oplage het geval is, maar ik vrees...
Een ander probleem vind ik lastiger: het mengen van analoge en digitale foto's, waarvan de bruine glazenmaker het duidelijkste en ernstigste probleem toont. De analoge foto's hebben rustiger kleuren, de digitale af en toe vreselijke knetterkleuren. Ik doe daar nog wel heel wat aan maar kan, ondanks alle ingezette techniek, op het scherm niet echt inschatten hoe het ter drukkerij zal worden. En nu weet ik dus hoe ik sommige nog best een stuk grover had kunnen aanpakken.
De scherpte van digitale foto's is weer een ander verhaal. Het aantal pixels dat ik krijg is royaal genoeg, de digitale foto wordt omgezet in een digitale pdf en die weer in een digitaal gemaakte drukplaat. Je zou denken dat daar nergens kans is om vaagheid toe te voegen maar dat gebeurt wel. Je kunt er zo een hele zwik in de veldgids vinden, foto's die een enigszins slappe indruk maken. Ondanks alle voordelen van de digitale fotografie verliezen ze het vaak toch van de analoge. In de vorige druk zat nog maar één digitale foto (sympvulg), nu zijn het er heel veel. Volgende keer nog maar weer flink mee stoeien om de kwaliteit verder omhoog te krikken.
Tenslotte de profielen, voor wie het weten wil: de meeste digitale foto's worden als sRGB of RGB aangeleverd, maar dat wordt allemaal omgezet in CMYK. Daar zit weer een profiel in, maar dat was bij de vorige en deze druk hetzelfde, dus daar is niets mis mee. Misschien zit het voor een deel in de camera's, kleuren in de standaardinstelling zijn af en toe veel te opgekrikt. En dat kan je later nog niet zo eenvoudig weer wegkrijgen...