"Zomergasten" in de sneeuw (27 december 2005)

Gestart door Pim, december 27, 2005, 16:39:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Vanmorgen (27 december 2005) stond ik al om 8.00 uur gereed voor een winters dagje vogelen. De auto was bedekt met een pak sneeuw en uit de achterklep pakte ik mijn ijskrabber en borstel. Aangekomen bij het rechter zijraam viel me op dat deze geheel sneeuwvrij was en dat het glas in duizenden stukjes in mijn hele auto lag. Het dashboardkastje stond open en de dief of zinloze vandalist was geen fan van Nirvana, Pearl Jam en Nick Cave. De ceedeetjes en opbergmap (onlangs nog van de kerstman gekregen) lagen nog op de bijrijderstoel. Zelfs in mijn pak autodrop zaten stukjes glas. Helaas was de drop out niet al te voorzichtig te werk gegaan en zag ik later bij daglicht dat er ook een diepe kras in mijn portier zat. Gelukkig geef ik niet veel om heilige koeien, wel om echte koeien op een sappig weiland. Voor een nieuwe auto van amper vijf weken toch jammer. De hele ochtend zat ik dus te wachten op een noodraam.

Na het middaguur was een stuk plexiglas toegevoegd aan mijn auto en besloot ik nog even een kijkje te gaan nemen bij het Jan van den Boschpad (zuidelijke kant Oostvaardersplassen – Almere). Onlangs hoorde ik dat Jan van den Bosch een overleden districtshoofd van Staatsbosbeheer was.

Ik ben een liefhebber van maagdelijke sneeuw en kan als een kind zo blij door een onaangeroerd sneeuwlandschap lopen, maar helaas waren al veel mensen me voorgegaan. Bij de uitkijkheuvel werd ik begroet door twee roodborsttapuiten, een adult winterkleed en eerste winter. Roodborsttapuiten zijn vooral zomergasten in Nederland die in de winter meestal richting Zuid-Europa trekken. Een klein deel blijft overwinteren in het steeds warmere Nederland. De roodborsttapuiten lieten zich goed bekijken scharrelend in het riet en soms klommen ze bovenin de stengel.

De vlakte kon zich meten aan een Siberisch oord, de vele edelherten waren nu volop aan het teren op hun vetreserves. Het is te hopen voor de grote grazers dat het sneeuwdek niet geheel sluitend zal zijn. Groepen kieviten/goudplevieren (vaste combinatie) waren wat aan de nerveuze kant, ik kon de aanleiding hiervoor niet ontdekken, maar eerder op de ochtend waren door andere vogelaars de twee zeearenden gespot. Boven de uitgestrekte rietvelden vlogen drie vrouwtjes blauwe kiekendief. Een vrouwtje/eerste winter bruine kiekendief vloog ook loerend boven het riet en een tweede exemplaar zat op de grond. De bruine kiekendief is voornamelijk een zomergast, het merendeel van hun soortgenoten brengt de wintermaanden door in zuidelijker streken, zoals Noord-Afrika. Echter een aantal exemplaren wagen de gok en trotseren de sneeuw en vorst. Eten zal er de hele winter wel zijn, maar ze zullen een sappige juveniele meerkoet wel tot het voorjaar moeten missen.

Een smelleken (vrouwtype) zocht wat zangvogeltjes tussen het riet, wat een kleine, wendbare roofvogel is dit. Twee sperwers zochten even contact met elkaar in de lucht. Buizerds waren algemeen zittend in bomen aan de horizon. Het aantal grote zaagbekken was prima in evenwicht wat betreft de sekse, 6 man/ 6 vrouw. Verder een groep bergeenden en veel wintertalingen. Op een slikplaat foerageerden vier zwarte ruiters (adult winterkleed), deze moet ik altijd even goed bekijken in de telescoop om zeker van mijn waarneming te zijn. De buikzijde was wit (zonder opdruk....) en de wenkbrauwstreep was ook opvallend wit. Dan kom ik tot de eindconclusie zwarte ruiter.

Grote groepen watersnippen vlogen op, bij elkaar minimaal 110 exemplaren. Twee vossen waren nog fraaier met een witte ondergrond. Op de terugweg vloog er boven het Fluitbos een grote gele kwikstaart.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl