Is dit een tjiftjaf?

Gestart door Steefje89, mei 06, 2018, 17:32:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steefje89


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/156029689
onzeker Tjiftjaf - Phylloscopus collybita gezien op 2018-05-05 Hoek van Holland - Kapittelduinen
Foto's:
Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

mgieskens

Lijkt me een Fitis.
Geen zwarte poten en snavel. Een (te) duidelijke wenkbrauwstreep ipv oogring.
Handpenprojectie kan/durf ik niet goed te beoordelen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Het loopbeen is in elk geval wel degelijk heel donker Michèl maar dat zou ook nog wel kunnen voor Fitis. De handpenprojectie is inderdaad lastig te beoordelen hoewel die aan de korte kant lijkt voor een Fitis. Wat beter te beoordelen is, is dat er een versmalling te zien is aan 4 handpennen en dat sluit Fitis (slechts 3 versmallingen) uit. Toch een Tjiftjaf dus ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

mgieskens

Citaat van: frankneijts op mei 06, 2018, 18:33:40 PM
... dat er een versmalling te zien is aan 4 handpennen en dat sluit Fitis (slechts 3 versmallingen) uit. Toch een Tjiftjaf dus ..
Bedankt voor de toelichting Frank, deze laatste kende ik nog niet.
En ik had mijn intuïtie moeten vertrouwen. Die vond het eerst ook een tjiftjaf, maar als ik het dan ga Beredeneren, ga ik bij deze soorten toch nog vaak de fout in.  :-\
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Omdat er tegenwoordig zulke waanzinnig goede foto's gemaakt worden kunnen we steeds vaker typische handkenmerken gebruiken die vroeger alleen voor ringers bruikbaar waren. Dus zijn (ringers)gidsen als die van Svensson en Demongin onmisbaar geworden voor ID-fanaten..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Ik kan het aantal versmallingen hier niet goed zien op deze foto en het beest komt op mij erg over als een fitis. Is dit de enige foto die er is?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankneijts

Citaat van: laatvlieger op mei 07, 2018, 06:18:53 AM
Ik kan het aantal versmallingen hier niet goed zien op deze foto en het beest komt op mij erg over als een fitis. Is dit de enige foto die er is?

Ik geef onmiddellijk toe dat ik bij het openen van de foto ook meteen dacht: Fitis. Hieronder echter dezelfde foto met 'aantekeningen':
* de versmalling van de 4e handpen is niet zo heel duidelijk misschien: eventueel zou een kleine beschadiging ook voor dit effect kunnen zorgen realiseer ik me nu. Maar:
* handpenprojectie: einde van de armpennen is niet zichtbaar maar bevindt zich eerder nog iets verder naar links dan naar rechts waardoor de totale hpp eventueel nog iets kleiner wordt (bedenk dat de relatieve lengte hier "ongeveer" is!). Van Duivendijk noemt voor Tjiftjaf een hpp van ca. 60% en voor Fitis minimaal ca. 80%. Lijkt me dat de vogel dus duidelijk een te korte hpp voor Fitis heeft en binnen de marge van Tjiftjaf valt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

De hpp is voor fitis inderdaad te kort en de versmalling van de handpennen is op deze foto echt niet betrouwbaar vast te stellen. Blijft over de algemene indruk en ik ben het met de anderen eens dat die eerst en vooral op fitis wijst. Ik durf te wedden dat ik, als ik de vogel als ringer zou vangen en op kenmerken zou kunnen onderzoeken, er fitis uit zou rollen maar ik weet dat ik dat makkelijk kan zeggen omdat ik die grote mond niet kan waarmaken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Steefje89

Ik heb vanmiddag nog twee foto's toegevoegd. Wellicht is er nu meer zekerheid te geven/bieden.





Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

frankneijts

Tja, de handpenprojectie blijft ook met deze foto's veel te kort voor een Fitis en op de laatste foto zie ik toch echt 4 versmallingen (sluit Fitis uit).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

hmmm... tsja... ik blijf het ongelofelijk vinden om dit een tjiftjaf te noemen... maar vleugelkenmerken lijken wel die kant op te wijzen... Hoewel ik blijf vinden dat die versmallingen eigenlijk niet goed zichtbaar zijn op de foto's..
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op mei 07, 2018, 21:21:29 PM
Tja, de handpenprojectie blijft ook met deze foto's veel te kort voor een Fitis en op de laatste foto zie ik toch echt 4 versmallingen (sluit Fitis uit).
Er bestaat overlap in de vleugellengte van fitis en tjiftjaf en derhalve kan de hpp ook overeenkomen of elkaar benaderen. Ik blijf er ook een fitis in zien, ondanks de theoretische kenmerken die naar tjiftjaf verwijzen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Steefje89

De meeste kenmerken neigen naar tjiftjaf, theorie naar fitis. Is het beter deze op fitis/tjiftjaf te zetten?
Met vriendelijk groet,
Stefan Wiebing

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op mei 08, 2018, 08:10:15 AM
Citaat van: frankneijts op mei 07, 2018, 21:21:29 PM
Tja, de handpenprojectie blijft ook met deze foto's veel te kort voor een Fitis en op de laatste foto zie ik toch echt 4 versmallingen (sluit Fitis uit).
Er bestaat overlap in de vleugellengte van fitis en tjiftjaf en derhalve kan de hpp ook overeenkomen of elkaar benaderen. Ik blijf er ook een fitis in zien, ondanks de theoretische kenmerken die naar tjiftjaf verwijzen.

Overlap is prima maar alleen bij Tjiffen die lange hpp hebben (zeg tegen de 70%) of Fitis met een hele korte (pak m beet iets tegen de 70%). Maar dit beestje heeft de grootste moeite om de 60% te halen (en doet vermoedelijk niet eens) en dus is er geen sprake van overlap.
En Wouter, vergroot de laatste foto maar iets uit en je hoeft alleen op de 4e versmalling te letten: over die andere 3 zijn we het wel eens ..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

laatvlieger

Citaat van: frankneijts op mei 08, 2018, 14:02:55 PM
over die andere 3 zijn we het wel eens ..😎
Klopt, sommige zijn wel te zien op de foto. áls die echt een 4e versmalling heeft, dan is het een tjif. Maar als ik dit in het veld tegen zou komen en de vogel zijn bek zou houden, zou ik dit nooit een tjiftjaf noemen.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/