Hoofdmenu

coordinaten

Gestart door g.assink, januari 27, 2008, 23:39:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.assink

Zojuist aangemeld en de eerste waarneming ingevuld.
Bij het invullen van de plaats coordinaten (In graden oosterlengte en noorderbreedte) kwam ik in Frankrijk terecht in plaats van Drenthe...
Hoe werkt dat coordinatenstelsel hier????
Groetjes, Gerard.
Beter 10 vogels in de lucht dan 1 in de hand....

RWester

Hoi Gerard,

Je kunt op twee manieren werken.

Plotten
- Je kunt bij het invoeren van een waarneming inzoomen op het landkaartje op de locatie waar je een waarneming had en dan met de pijl 'plotten' (neerzetten). De locatie staat dan exact en de coördinaten worden automatisch ingevuld.

Coordinaten invoeren
De (Amersfoort)coördinaten werken volgens X-Y, waarbij X de verticale lijn links van een waarneming staat, en Y de horizontale lijn onder een waarnemingslocatie is. Hiervoor heb je wel een (speciale) atlas nodig waar de coördinaten instaan.

Plotten met een pijl is nauwkeuriger.
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


hiskodevries

Ter aanvulling.
als je een willekeurige waarneming bekijkt zie je het verschil tussen OL/WB en RD (Amersfoort) coordinaten
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3541342
achter Coordinaat :   129.71 - 488.622 de RD waarden
achter gps:52.385 - 5.016 de wgs84 waarden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

g.assink

Dank je wel voor jullie antwoord.

Het pollen had ik al via de help file uitgevonden!
Maar in de help-file staat niets over de "Amersfoortse coordinaten" vermeldt... Misschien dat aanvullen in de Helpfile?!

Toch erg vreemd dat, hoewel jullie streven naar een laagdrempelig invulformulier, je de onbekende "Amersfoortse cooordinaten" uit een speciale atlas moet invullen, terwijl iedereen de gratis Google-earth heeft (of kan hebben) en velen een GPS! Doch dan deze coordinaten niet kwijt kan op het formulier...

Verder neem ik aan dat Hisko OL/NB bedoelt ipv. OL/WB...
En dat de horizontale en vertikale coordinaten zijn verwisselt?? (X = horizontaal; y = vertikaal)

Groetjes, Gerard.
Beter 10 vogels in de lucht dan 1 in de hand....

Vincent

#4
CiteerToch erg vreemd dat, hoewel jullie streven naar een laagdrempelig invulformulier, je de onbekende "Amersfoortse cooordinaten" uit een speciale atlas moet invullen, terwijl iedereen de gratis Google-earth heeft (of kan hebben) en velen een GPS! Doch dan deze coordinaten niet kwijt kan op het formulier...
Je hoeft alleen maar op het kaartje te klikken, de coördinaten worden dan automatisch opgeslagen. Eventueel kun je zelf coördinaten invullen.

CiteerEn dat de horizontale en vertikale coordinaten zijn verwisselt?? (X = horizontaal; y = vertikaal)
x is de horizontale as, maar daar hoort een verticale lijn bij (bijv. x = 4).

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=5112
Vincent

g.assink

Dank je wel Vincent.

Quote:  ...automatisch opgeslagen. Eventueel kun je zelf coördinaten invullen....

Met "zelf coördinaten invullen" bedoel je dan weer de Amersfoortse??? Want ik heb geen mogelijkheid gevonden om de coordinaten die ik al had, meteen in te vullen!

Natuurlijk kan ik via "Plotten" de waarnemingsplaats invullen, dat doe ik hier ook steeds; maar als ik de coordinaten zelf al via bv. google earth heb bepaald, dan kan ik die volgens mij hier niet invullen en moet ik dus nogmaals het "Plot ritueel"
doen, omdat ik de NB en OL coordinaten niet kan invullen...

Met vriendelijke groet,
Gerard.  
Beter 10 vogels in de lucht dan 1 in de hand....

Vincent

CiteerMet "zelf coördinaten invullen" bedoel je dan weer de Amersfoortse??? Want ik heb geen mogelijkheid gevonden om de coordinaten die ik al had, meteen in te vullen!
Dat klopt inderdaad. Lengte- en breedtegraden kunnen (nog) niet direct ingevuld worden.
Vincent

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0