Boommarter of toch steenmarter?

Gestart door jesper, mei 06, 2018, 16:33:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

jesper

Beste,

Onlangs heb ik in Belgie langs de Ourthe een cameraval opgehangen en onderstaande opname gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=iQsUjNylmR8

Lijkt mij een goede boommarter door de grote oren en geen gevorkte bef.
Heb ik dit juist of mis ik iets waardoor het toch een steenmarter is?

Waarneming is ingevoerd maar automatisch vervaagd: https://waarnemingen.be/waarneming/view/155607120

mvg,
Jesper

Rob Koelman

#1
Ik heb de neiging hier een steenmarter van te maken. De oren bijvoorbeeld zijn volgens mij niet groot genoeg voor boommarter.

Maar blijft lastig. Ben benieuwd wat anderen hier van maken...


Edit: neig nu toch naar boommarter. Zie onderstaande screenprints. De oren zijn toch groter dan ik in eerste instantie dacht en de duidelijke witte oorrand is meer typisch voor boommarter. Ook de donkere snuit (rui!) is dacht ik meer karakteristiek voor boommarter.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

#2
Hieronder drie screenshots uit het filmpje:





Met vriendelijke groet, Rob

H Timans

Mag ik vragen waar je deze waargenomen hebt? (Waar stond de cameraval? Welke regio in NL, welk biotoop etc)
Mvg Harold Timans

jeroenroelofsen

Staat in de openings post. (Belgiƫ dus)
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

H Timans

Oh excuus. Naar mijn weten kan je het dan alleen bepalen aan de hand van de kleur van de ondervacht...
Wat er van de oren te zien is, lijkt het mij ook steenmarter. Wellicht kan een expert hier meer mee (houding van de rug en gedrag wellicht).
mvg
Harold Timans
Mvg Harold Timans

jesper

Bedankt Rob

Nog wat extra info:
De waarneming is direct naast de Ourthe gemaakt, de cameraval is gericht op de oever.
Het rivierdal zelf staat vol met bos met daaromheen wat weilanden, dorpen en enkele kale akkers.
Dichtsbijzijnde bebouwing van de cameraval is ca 600m heuvelopwaarts.

Aan de stok waar de marter aan ruikt is pindakaas gesmeert als lokmiddel