Onbekende kurkzwam?

Gestart door Marian van Bert, december 27, 2005, 15:22:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian van Bert

Wie herkent deze zwam.
Hij groeit op een deels vergane berkentak. ± 3 cm breed. Bovenzijde fluwlig.
De zwam is kurkachtig en na opdrogen zijn de lamellen net papier.

Marian van Bert

Bovenzijde

Elachista

Die eerste vind ik qua plaatjes (hè Corry?  :P ) lijken op een doolhofzwam.
Tweede zou toch dezelfde moeten zijn, maar oogt meer als een ruig elfenbankje...dat zal die er ook wel een zijn.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Als de plaatjes erbij horen kun je Ruig elfenbankje uitsluiten. Bovenzijde lijkt er inderdaad erg veel op, alleen de kleur is wat afwijkend.

Denk dat we hier met een voor ons onbekend exemplaar te maken hebben.

Corryabbink

CiteerDie eerste vind ik qua plaatjes (hè Corry?  :P ) lijken op een doolhofzwam.
Tweede zou toch dezelfde moeten zijn, maar oogt meer als een ruig elfenbankje...dat zal die er ook wel een zijn.
Hoi Tymo,

Waar slaat dat nu op?

Overigens de zwam weet ik niet komt me ergens bekend voor maar kan haar niet plaatsen.
Voor de rest ben ik het met Arno eens.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Hoi allemaal,

Daar ik niet wist dat Dinant al gekeken had dacht ik aan een Fopelfenbankje.

Maar dat was ondertussen achterhaald en ik heb mijn bericht gedeleted voor wie het nu mist.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Citeer
CiteerDie eerste vind ik qua plaatjes (hè Corry?  :P ) lijken op een doolhofzwam.
Tweede zou toch dezelfde moeten zijn, maar oogt meer als een ruig elfenbankje...dat zal die er ook wel een zijn.
Hoi Tymo,

Waar slaat dat nu op?

Overigens de zwam weet ik niet komt me ergens bekend voor maar kan haar niet plaatsen.
Voor de rest ben ik het met Arno eens.

Corry.
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...indpost&p=39999
Naar aanleiding van ^
Groet,
Tymo

Marian van Bert

#7
Hoi allemaal,

Hieronder volgt nog een exemplaar van neem ik aan dezelfde soort. De bovenkant was niet goed zichtbaar. Ook deze groeide op een berkentak.
Wat me opvalt is dat de lamellen (zo noem ik het maar) aan de onderzijde bij elkaar staan en naar boven uiteen waaieren. De bovenzijde was bij de aanhechting ook licht behaard.
Misschien helpen deze gegevens.


Dinant Wanningen

Hoi,                                                                                                                                                                                                                                         Heb mijn bericht verwijderd ben even helemaal de kluts kwijt van dit paddestoeltje
Groet ,Dinant


laatvlieger

Vergeet niet dat je in Nederland op paddestoel gebied de meest bijzondere dingen kunt vinden! Zelfs nieuwe soorten voor de wetenschap!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Corryabbink

#10
Het is of iets heel bijzonders of we zijn voor de gek gehouden door iets van een Oorzwammetje.

:o Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Crepidotus komt goed in aanmerking, maar vreemd issie zeker!
Groet,
Tymo

Corryabbink

in ieder geval toonde de derde foto iets heel anders dan de 1e. Dat is nu het verraderlijke van foto's in combinatie met paddestoelen. Dinant was ook al onthutst.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

Als ze nou eerder met die foto kwam......................... :gap:  
Groet,
Tymo

Cees Veenema

CiteerHoi allemaal,

Hieronder volgt nog een exemplaar van neem ik aan dezelfde soort. De bovenkant was niet goed zichtbaar. Ook deze groeide op een berkentak.
Wat me opvalt is dat de lamellen (zo noem ik het maar) aan de onderzijde bij elkaar staan en naar boven uiteen waaieren. De bovenzijde was bij de aanhechting ook licht behaard.
Misschien helpen deze gegevens.
Lijkt mij een Waaiertje.
Cees
Groet,

Cees

Marian van Bert

#15
Hoi Allemaal,

Toen ik de eerste twee foto's opstuurde heb ik overwogen de derde foto er ook bij te doen maar omdat hij zo afwijkt, heb ik hem achtergehouden.
De zwammetjes op de derde foto zijn anders aangehecht en de bovenzijde was nauwelijks te zien. De onderzijde kwam wat kleur en vorm wel overeen. Het is niet de fraaiste foto. Ik heb hem alleen genomen met het idee van "Je weet maar nooit". Ik vermoed slechts dat het om dezelfde soort gaat.

Hoewel ik dacht dat dit zwammetje door de vorm en de materie makkelijk te herkennen was, konden Bert en ik het in geen enkel boek terugvinden. Volgens mij moet je het in het echt gezien hebben en dan herkennen. Toen ik de eerste reacties las "Doolhofzwam" (die groeit toch alleen op eik!), "Fopelfenbankje", "Ruig elfenbankje" vond ik die suggesties niet kloppen en vandaar dat ik foto nr. drie ook heb opgestuurd.

Gezien de reacties, denk ik geen goede beslissing. Vergeet hem ook maar want volgens mij zijn de eerste foto's het meest representatief. Ik vond in totaal drie exemplaren (wat variërend in grootte, max. 3,5 cm breedte) zoals op de eerste foto, los van elkaar op eenzelfde berkentak. Ik heb de omgeving nog afgespeurd maar helaas...
Voor wie geïnteresseerd is, ik heb een gedroogd exemplaar (wat gekrompen maar nog redelijk gaaf) en ik kan het opsturen!

Een oorzwam! ik denk niet dat het dat is. De eerste foto laat de voorzijde van de paddestoel zien niet de onderzijde. De dikte van de achterkant is (± 1,5 cm – 2cm). En dan dat kurkachtige!! Inmiddels is het net papier. Een waaiertje is het zeker niet.

Voorlopig blijven de foto's in onze map "Onbekende paddestoelen" (niet de eerste, en het zullen ook wel niet de laatste zijn) en wie weet herkent iemand het toch nog wat ik uiteraard wel hoop.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Dinant Wanningen

Hoi,

De aanvullende foto bracht mij helemaal van mijn stuk lamellen die gelijken op die van een gewone waterige paddestoel zo kende ik het fopelfenbankje niet ,dus ik denk dat de aanvullende foto van een andere soort is.
Maar toch ben ik gefopt door het fopelfenbankje ik dacht duidelijk te maken te hebben wat betreft de bovenkant met het Ruigelfenbankje trametes hirsuta in Pilze Der Schweiz band 2 vond ik de oplossing ik citeer Die Oberseite von Lenzites betulinus (Fopelfenbankje) kann eine Trametes hirsuta (ruigelfenbankje) tauschend ahnlich sehen.

Conclusie is dus Fobelfenbankje.
Groet ,Dinant


Cees Veenema

CiteerHoi,

De aanvullende foto bracht mij helemaal van mijn stuk lamellen die gelijken op die van een gewone waterige paddestoel zo kende ik het fopelfenbankje niet ,dus ik denk dat de aanvullende foto van een andere soort is.
Maar toch ben ik gefopt door het fopelfenbankje ik dacht duidelijk te maken te hebben wat betreft de bovenkant met het Ruigelfenbankje trametes hirsuta in Pilze Der Schweiz band 2 vond ik de oplossing ik citeer Die Oberseite von Lenzites betulinus (Fopelfenbankje) kann eine Trametes hirsuta (ruigelfenbankje) tauschend ahnlich sehen.

Conclusie is dus Fobelfenbankje.
Dinant, Gefeliciteerd!
Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk


Dinant, je bent echt onmisbaar. Bedankt!

Corryabbink

#19
Hallo Dinant,

Bedankt voor je determinatie.

Het komt er dus op neer dat we met z'n allen gefopt zijn door deze soort. Is ook wel de invloed van de diverse foto's en de veranderlijkheid van de zwammen.

Ik ben altijd blij als jij naar de soorten wilt kijken. Er is momenteel niemand die zoveel van vooral de korst- en houtzwammen weet. We hopen op het forum altijd dat jij er nog even naar wilt kijken.
Blij dat deze soort opgelost is en bedankt :duim:

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Marian van Bert

#20
Hoi Dinant,

Bedankt voor je determinatie. Je bent wel een volhouder zeg.

feel4nature

natuurlijk met groet, Ali.