Andrena spec.

Gestart door William de Jong, mei 05, 2018, 17:33:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

Hoi, valt hier nog meer van te zeggen dan slechts Andrena spec.?



Groeten, William de Jong

William de Jong

Via gebruikersopmerking op waarneming.nl zou dit A. barbilabris moeten zijn.

Groeten, William de Jong

wilde

Wat heb je aan een 'gebruikersopmerking' zonder argumenten die niet hier als reactie direct wordt gegeven?

De foto's zijn (voor mij) niet goed genoeg om andere soorten uit te sluiten bijvoorbeeld een verbleekte man Andrena ventralis, waarvan de voorkant kop niet te zien is.

www.ahw.me/img/andrena_ventralis11b_ma.html
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

William de Jong

In ieder geval levert het discussie op en dat was mijn bedoeling  ;)

Ik heb gevraagd om toelichting van de keuze voor A. barbilabris, en dat heb ik gekregen:
Ik kwam op A. barbilabris uit, omdat het bijtje erg wit oogt. Het achterlijf heeft dunne lichte haarbandjes op de tergieten, waar ze bij A. argentata dikker zijn. Voornamelijk de vele witte beharing doet het hem. Het habitat van deze diertjes komt ook overeen met de vindplaats (braakliggende terreinen/plekken met mul zand/verstoorde gebieden/stedelijk gebied). Ook de vliegtijd komt overeen (half maart - half juli).

Dit is voor jou dus niet genoeg Albert? Dan gaat die (helaas) weer op onzeker.

Groeten, William de Jong

wilde

#4
Nee, de beschreven habitat geldt merendeels ook voor Andrena ventralis. Erg wit 'ogen' zegt met dit zonnige weer helemaal niets. Ik zag vanmiddag een Andrena nitida-vrouw met volkomen wit borststuk in mijn tuin. Dat is normaal diep rossig. In enkele dagen tijd kan een bij verbleekt zijn en dan komen andere kenmerken ook van pas. De vliegtijd van veel voorjaarsbijen is ruim: van begin maart tot half juni.

Andrena barbilabris is een vrij algemene bij en die kan het best zijn, maar helaas niet zeker (voor mij). Andrena argentata is een zeldzame bij en minder kansrijk denk ik. De antenneformule is niet goed zichtbaar, maar is niet erg onderscheidend voor barbilabris, ventralis of argentata: bij alle soorten is segment 3 langer dan 4. Argentata is het overigens niet vanwege de door jou genoemde bredere witte bandering. Er zijn nog wel andere soorten denk ik met smalle bandering en dezelfde antennelid-verhouding 3-4, bijv. gravida.
Je zou deze bij op een zekere barbilabris kunnen zetten. Dan krijg misschien commentaar van een Admin.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me