sprinkhaanzanger of snor?

Gestart door Jeroen75, mei 03, 2018, 16:35:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen75

Is de vogel op de foto een sprinkhaanzanger of een snor? En waarom? Hij lijkt vlekjes op de staart te hebben (dus sprinkhaanzanger), maar ik zie ook zwarte veertjes bij de snavel die ik niet kan rijmen met sprinkhaanzanger.

De foto's zijn niet super (tegen de zon in en flink ingezoomd) maar ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast dank!
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Jeroen75

Ik heb er een waarneming van gemaakt, met een versie van de foto's met wat hogere resolutie. Zie https://waarneming.nl/waarneming/view/155826367
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

frankneijts

Die "zwarte veertjes bij de snavel" worden veroorzaakt doordat je in de donkere 'ruimte' kijkt tussen de verschillende veertjes die 'uit' komen te staan als gevolg van het zingen van de vogel.
Hoewel lastig goed te beoordelen lijkt de bovenzijde donker getekend en dan is t met zekerheid een Sprinkhaanzanger omdat Snor altijd een egale bovenzijde heeft.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roy Schroor

Heb je hem niet horen zingen? Toen ik er was om half 2 zat er iets verderop eentje fanatiek te ratelen. Dat was deze aan de foto's te zien ook aan het doen.
Met vriendelijke groet,
Roy

Jeroen75

Ja, ik heb ze zeker horen zingen, lange strofes van rrrrrrrrrrrrrrrrrr. Maar volgens mij doen beide soorten dat.

Ik heb achteraf thuis hier op waarneming.nl de geluiden van beide vogels beluisterd, en kon toen (uren later) niet met zekerheid zeggen welke van de twee het nu in het veld geweest moet zijn.
Met vriendelijke groet,
Jeroen G.

Oenanthe

Citaat van: Jeroen75 op mei 04, 2018, 08:44:45 AM
Ja, ik heb ze zeker horen zingen, lange strofes van rrrrrrrrrrrrrrrrrr. Maar volgens mij doen beide soorten dat.
Dat heb je heel goed gezien Jeroen. Bij veel soorten kan je zang goed gebruiken bij de determinatie en het onderscheid met nauw verwante soorten, maar juist bij snor en sprinkhaanrietzanger is goede kennis van hun geluiden onmisbaar om het bij de determinatie te kunnen gebruiken. Een opname met je telefoon is vaak voldoende om de zang achteraf te kunnen determineren, maar uit het hoofd wordt dat een riskant verhaal.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips