Halyomorpha halys

Gestart door Berend Aukema, mei 02, 2018, 09:53:59 AM

Vorige topic - Volgende topic

Berend Aukema

Het eerste exemplaar van de invasieve exotische pentatomide Halyomorpha halys is gesignaleerd: https://waarneming.nl/waarneming/view/155421431 Lijkt veel op Rhaphigaster nebulosa, maar zie de diverse afbeeldingen op internet! Graag materiaal verzamelen!

thijsdegraaf

Ik heb je tekst en de foto's in de informatie gezet. Dan staat er in ieder geval al iets voor iemand, die daar terecht komt. https://waarneming.nl/soort/info/197583
Grappig, dat hij midden in het land opduikt. Meestal is dat bij de grens.

Arp

Spannend om te zien hoe zich dat gaat ontwikkelen :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

bas.drost96

Ik zal mijn ogen open houden, ik ben benieuwd naar de verspreiding en eventuele impact.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

GerardL

Aan deze kant van de grens hebben de dennen geen naalden meer!
Nog geen aangetroffen, na kloppen.

Grtzzzz

Gerard

thijsdegraaf

Even zeuren!!!
Ik voeg hem toe aan de lijstjes. Maar waarom geen Bruingemarmerde schildwants i.pv. Bruingemarmerde stinkwants. Het is natuurlijk een vertaling van 'brown marmorated stink bug'. Maar de andere stinkbugs zijn bij ons nu ook schildwantsen. Dan kun je aan de mensen laten zien tot welke groep hij behoort. Voor een nieuwe wants, die je onder de aandacht van het grote publiek wil brengen handig denk ik.

CiteerAan deze kant van de grens hebben de dennen geen naalden meer!
Nog geen aangetroffen, na kloppen.
Ze hebben heel veel waardplanten Gerard als ik alle onderzoeken lees. Een nogal schadelijk beestje volgens veel mensen.
hier bijvoorbeeld uit Amerika: During the growing season of 2010, populations of H. halys burgeoned in the United States, and multimillion dollar losses were recorded on orchard crops including apples and peaches; vegetables such as sweet corn, peppers, and tomatoes; row crops including field corn and soybeans; vineyards; small fruit; and ornamental plants grown in landscapes and nurseries

GerardL

Ok, Ok, maar alle dennen heb ik al uitgeklopt !  ;D

Mijn voorkeur in naamgeving is altijd zo kort en krachtig mogelijk, daarbij gerelateerd aan Latijnse naam
en of typische eigenschappen/kleur/vorm van het beestje. Zo dat je een relatie met die naam "creƫert"!
En het is duidelijk dat wij hier niet voor meerdere wantsen de naam stinkwants gaan gebruiken, dus schildwant
sowieso ok. En gemarmerde schildwants vind ik ook niet verkeerd !

Grtzzzz

Gerard

Berend Aukema

Goed gezeurd Thijs! NL naam aangepast!

thijsdegraaf

Arp

Fijn :) Mee eens uiteraard ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)