Wat te doen bij perenroest in mijn struik?

Gestart door thijsdegraaf, mei 01, 2018, 16:57:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Ik heb enkele jaren perenroest in een perenboom achter het huis gehad. Omdat hij toch al heel oud was, heb ik hem twee jaar geleden weggehaald. Er staan nog wel uitlopers, waar een andere peer ooit op geënt was. Daar was vorig jaar niet veel te zien. In de buurt staan voor zo ver ik weet geen peren.
Voor het huis heb ik een grote jeneverbes staan (40 jaar oud), die nergens last van heeft. Daar tegenover staat een stokoude waaiervormige conifeer, waarvan ik de soortnaam niet ken (maar blijkbaar ook jeneverbesachtig is). Die begon vorig jaar bruine takken te krijgen en zit nu vol met roest.
Ik lees wel veel over de behandeling van de perenboom, maar wat kan ik met de conifeer het beste doen? Helemaal terugsnoeien en hopen, dat hij het overleeft?
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/155688449
Peer-jeneverbesroest sl, incl. Afgeronde jeneverbesroest - Gymnosporangium sabinae sl, incl. confusum gezien op 2018-05-01 Bergen (NH)
Foto's:






Toelichting:

bij voorbaat dank Thijs de Graaf

jan pos

#1
Ik heb een Juniperus en een Jeneverbes waar de roest al jaren op de takken zit rond deze periode. De betreffende takken worden altijd bruin en die knip ik er dan af. De bomen blijven er vervolgens gewoon goed uitzien dus die kunnen er wel tegen. Een buurvrouw met perenbomen in de tuin ziet het liefst dat ik de bomen zo snel mogelijk rooi  ;D. De boom op jouw foto lijkt mij ook een Juniperus (pfitzeriana).
Met groet, Jan

thijsdegraaf

#2
Bedankt. Dat ga ik dan ook doen. En houd dit jaar de wilde peer in de gaten. Ik denk, dat hij het extra moeilijk heeft omdat hij al zo oud is.
Op deze foto van enkele jaren geleden ziet hij er beter uit. Op de foto links de aangetaste conifeer en rechts bij het huis de grotere. jongere (40 jaar) conifeer, waarvan ik zeker weet, dat het een Jeneverbes is. Die heeft helemaal niets.
Een flesje wijn voor de buurvrouw?  :blink:



Melchior van Tweel

Geniet er ook van. Ik blijf het bijzonder vinden.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

jan pos

Doe ik ook Melchior, bij mij gaan de takken er altijd pas af als de roest na een tijdje weer weg is.
Met groet, Jan