Beoordeling geluidopnamen

Gestart door Oenanthe, april 30, 2018, 13:00:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Ik heb al twee maal meegemaakt dat een door mij gemaakte geluidopname bij een waarneming wel van een waardering werd voorzien terwijl gelijktijdig een beoordeling over de juistheid van de determinatie achterwege bleef. Wat is de gedachte hierachter? Foto's worden toch ook niet op hun kwaliteit beoordeeld, maar alleen gebruikt om de juistheid van de determinatie te controleren?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Foto's en geluidsopnames hebben verschillende waarderingen. Bij geluidsopnames gaat het om de geluidskwaliteit en bij foto's om wat de gek ervoor geeft.
De waardering van de geluiden is in principe gelijk aan die op Xeno Canto. Mensen hebben wel vaak rare ideeën over kwaliteit. Vaak lijken ze te denken dat hun eigen opnames topkwaliteit zijn.
Overigens staan de waarderingen los van de determinatie.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op april 30, 2018, 13:14:26 PM
Foto's en geluidsopnames hebben verschillende waarderingen. Bij geluidsopnames gaat het om de geluidskwaliteit en bij foto's om wat de gek ervoor geeft.
De waardering van de geluiden is in principe gelijk aan die op Xeno Canto. Mensen hebben wel vaak rare ideeën over kwaliteit. Vaak lijken ze te denken dat hun eigen opnames topkwaliteit zijn.
Overigens staan de waarderingen los van de determinatie.
Een onbekend geluid kan best van uitstekende kwaliteit zijn.
Op xeno-canto komen de goed-gewaardeerde opnames vooraan te staan: daarom beoordelen sommige mensen hun flutopnamen als magnifiek.

JanHein

HPM

De kwaliteit van een opname kan natuurlijk wel van invloed zijn op de determinatie/goedkeuring. Met een baggeropname zal je het niet redden.
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: migratorius op april 30, 2018, 13:24:51 PM
...
Op xeno-canto komen de goed-gewaardeerde opnames vooraan te staan: daarom beoordelen sommige mensen hun flutopnamen als magnifiek.

Gelukkig kan dat gecorrigeerd worden.
Herman van der Meer

Lowieke

De beoordeling over de kwaliteit kan gegeven worden door één of meer van de >15.000 aktieve gebruikers van waarneming.nl (inclusie jijzelf) en de beoordeling over de juistheid slechts door een handjevol admins. Die laatste groep heeft jouw opname blijbaar nog niet beluisterd om te kunnen beoordelen.
Jeroen.

Oenanthe

Jeroen, bedankt voor je reactie. Je bent de enige die mijn vraag beantwoordt. Ik meende dat alleen admins de waardering konden geven. Maar voor al diegenen die vinden dat ze mijn geluidsopnamen op hun waarde mogen beoordelen: uw oordeel laat mij koud en interesseert me geen fluit. Laat dat dus met een gerust hart achterwege.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Citaat van: Oenanthe op april 30, 2018, 13:40:12 PM
Jeroen, bedankt voor je reactie. Je bent de enige die mijn vraag beantwoordt. Ik meende dat alleen admins de waardering konden geven. Maar voor al diegenen die vinden dat ze mijn geluidsopnamen op hun waarde mogen beoordelen: uw oordeel laat mij koud en interesseert me geen fluit. Laat dat dus met een gerust hart achterwege.

Maarten, ik denk ook niet dat je je aangesproken moet voelen op wat voor waardering je geluiden krijgen. Het helpt andere mensen die geïnteresseerd zijn in bepaalde geluiden, vaak om er zelf van te leren. Deze waarderingen laat iemand zien welke geluiden duidelijk zijn, zodat ze die als evt. Naslagwerk /vergelijking kunnen gebruiken. Ik vind het juist wel fijn dat iemand geluiden filtert op kwaliteit. Als ik wil weten hoe een roerdomp precies klinkt hoef ik niet door alle baggeropnames heen, dankzij iemand die de moeite heeft genomen een geluid te beoordelen. Ik zou zeggen: laat die mensen gewoon vooral doorgaan met beoordelen  B)
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

HPM

Citaat van: Oenanthe op april 30, 2018, 13:40:12 PM
Jeroen, bedankt voor je reactie. Je bent de enige die mijn vraag beantwoordt. Ik meende dat alleen admins de waardering konden geven. Maar voor al diegenen die vinden dat ze mijn geluidsopnamen op hun waarde mogen beoordelen: uw oordeel laat mij koud en interesseert me geen fluit. Laat dat dus met een gerust hart achterwege.

Ik schreef toch duidelijk tot tweemaal toe dat de waardering los staat van de determinatie/goedkeuring.
Overigens kan je zelf een waardering aan je opnames geven bij het invoeren. Dat kan dan weer door anderen worden veranderd.
In tegenstelling tot foto's levert de waardering bij opnames in principe wél een nuttig resultaat op omdat het op de hoorbaarheid is gebaseerd. Bij foto's weer je nooit waarom ze sterren hebben gekregen.
Herman van der Meer

pdeknijff

Bij je persoonlijke instellingen kun je wel aangeven of je wel of niet het waarderen van foto's toe wil staan. Dit is voor geluid niet mogelijk. Zou een nuttige optie zijn. Heb je van die onzin geen last meer.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Rob Koelman

Citaat van: pdeknijff op april 30, 2018, 19:35:53 PMZou een nuttige optie zijn. Heb je van die onzin geen last meer.

Hmm, als ik een geluid wil opzoeken ben ik blij als er vooraf duidelijk is dat de opname van matige/slechte kwaliteit is. In de meeste gevallen is de kwaliteit van de opname ook correct omschreven en voor mij een duidelijke reden om zo'n opname niet te beluisteren en niet als referentie te gebruiken.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Citaat van: pdeknijff op april 30, 2018, 19:35:53 PM

Bij je persoonlijke instellingen kun je wel aangeven of je wel of niet het waarderen van foto's toe wil staan. Dit is voor geluid niet mogelijk. Zou een nuttige optie zijn. Heb je van die onzin geen last meer.

Als het goed word toegepast is het geen onzin omdat je er op kan selecteren zodat je de grootste bagger kan negeren. Als je wil kan je ook de slechtste selecteren.
Als je niet selecteert maakt die waardering geen fluit uit en kan je dus gewoon negeren wat er staat.

Als je alleen de goede foto's wil zien zal je dat niet lukken met selecteren op het aantal sterren omdat je met veel sterren ook slechte krijgt en een heleboel goede foto's geen sterren krijgen.
Herman van der Meer

frankaroos

Citaat van: pdeknijff op april 30, 2018, 19:35:53 PM
Bij je persoonlijke instellingen kun je wel aangeven of je wel of niet het waarderen van foto's toe wil staan. Dit is voor geluid niet mogelijk. Zou een nuttige optie zijn. Heb je van die onzin geen last meer.

Veel van de waarderingen zijn vaak inderdaad arbitrair, net als de sterren bij foto's. Je zou eigenlijk naar het sonogram moeten kijken, maar wie doet dat? Hoe harder het geluid, je oren tuiten ervan, hoe beter vaak de waardering.

HPM

Citaat van: frankaroos op april 30, 2018, 20:01:09 PM

Veel van de waarderingen zijn vaak inderdaad arbitrair, net als de sterren bij foto's. Je zou eigenlijk naar het sonogram moeten kijken, maar wie doet dat? Hoe harder het geluid, je oren tuiten ervan, hoe beter vaak de waardering.

Sonogrammen zijn alleen nuttig als het om zachte opnames gaat of bij sommige probleemgevallen. Bij een correcte waardering 'luid en duidelijk' heb je echt geen sonogram nodig.
Herman van der Meer

frankaroos

De scherpte van een sonogram is een prima maat voor de duidelijkheid, en daarmee hoeft het geluid niet "luid" te zijn terwijl het duidelijk overstuurd is. De volumeknop bepaalt niet of een geluid ook duidelijk is.

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op april 30, 2018, 19:53:10 PM
Citaat van: pdeknijff op april 30, 2018, 19:35:53 PMZou een nuttige optie zijn. Heb je van die onzin geen last meer.

Hmm, als ik een geluid wil opzoeken ben ik blij als er vooraf duidelijk is dat de opname van matige/slechte kwaliteit is. In de meeste gevallen is de kwaliteit van de opname ook correct omschreven en voor mij een duidelijke reden om zo'n opname niet te beluisteren en niet als referentie te gebruiken.
Als ik een geluid wil opzoeken ga ik niet zitten grasduinen in de geluiden die gebruikers hier hebben geupload. Ik ga dan naar de infopagina van de betrokken soort, naar een goede geluidensite of ik raadpleeg mijn eigen cd rom. De waardering hier hangt af van wat de laatste die zich ermee bemoeid heeft, ervan vond. Ik heb meegemaakt dat de waardering van een geluid van luid en duidelijk naar vage opname werd gedegradeerd. Wie moet je dan geloven? Ik voeg geluiden bij om mijn waarnemingen te documenteren en een heel enkele keer omdat ik meen een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de kennis over het geluid van een bepaalde soort.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: frankaroos op april 30, 2018, 20:15:14 PM

De scherpte van een sonogram is een prima maat voor de duidelijkheid, en daarmee hoeft het geluid niet "luid" te zijn terwijl het duidelijk overstuurd is. De volumeknop bepaalt niet of een geluid ook duidelijk is.

Heel veel mensen hebben al moeite om een verstaanbare opname te maken. Je kan niet verwachten dat ze ook nog eens een sonogram gaan maken, laat staan een verstaanbaar sonogram.
Van een slechte opname kan je nooit een goed sonogram maken. Een sonogram is geen vervanging voor een opname.
Een overstuurde opname kan nooit luid en duidelijk zijn, net zo min als een heldere opname van vijf kilometer afstand.
Als je een slechte opname levert kan je niet verwachten dat de luisteraars extra moeite gaan doen om hem goed te horen.
Talloze malen heb ik al gelezen dat we maar een koptelefoon op moeten zetten en op vol volume moeten luisteren. Nee! Zij moeten zorgen dat een opname goed verstaanbaar is. Nu kom jij vertellen dat we naar de sonogrammen moeten kijken.
Herman van der Meer

frankaroos

Citaat van: Oenanthe op april 30, 2018, 20:40:16 PM
De waardering hier hangt af van wat de laatste die zich ermee bemoeid heeft, ervan vond. Ik heb meegemaakt dat de waardering van een geluid van luid en duidelijk naar vage opname werd gedegradeerd. Wie moet je dan geloven? Ik voeg geluiden bij om mijn waarnemingen te documenteren en een heel enkele keer omdat ik meen een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan de kennis over het geluid van een bepaalde soort.
Andersom ook; nauwelijks hoorbare geluiden, die "luid en duidelijk" krijgen.

Het valt me overigens op, dat geluiden valideren door admins een lage prio hebben, terwijl elke vage foto vrij snel beoordeeld wordt. Ik meen begrepen te hebben, dat geluidenadmins schaars zijn. Er zijn toch genoeg allround admins, die ook kennis hebben van geluiden, en die zoals vroeger ook kunnen valideren?

HPM

Citaat van: Oenanthe op april 30, 2018, 20:40:16 PM

...  Ik heb meegemaakt dat de waardering van een geluid van luid en duidelijk naar vage opname werd gedegradeerd. Wie moet je dan geloven? ...

Er wordt wel eens geklooid door 'grapjassen' maar het komt inderdaad voor dat een absolute baggeropname een waardering 'luid en duidelijk' heeft gekregen. Ook op Xeno Canto. Daar komt het overigens ook voor dat mensen hun eigen opnames lager waarderen dan nodig is.
Herman van der Meer

frankaroos

Citaat van: HPM op april 30, 2018, 21:04:39 PM
Citaat van: Oenanthe op april 30, 2018, 20:40:16 PM

...  Ik heb meegemaakt dat de waardering van een geluid van luid en duidelijk naar vage opname werd gedegradeerd. Wie moet je dan geloven? ...

Er wordt wel eens geklooid door 'grapjassen' maar het komt inderdaad voor dat een absolute baggeropname een waardering 'luid en duidelijk' heeft gekregen. Ook op Xeno Canto. Daar komt het overigens ook voor dat mensen hun eigen opnames lager waarderen dan nodig is.

Maar daar wordt wel naar het sonogram gekeken voor de beoordeling, omdat sonogrammen bij elke opname standaard worden aangemaakt.

Merel

Dat geluiden een waardering hebben, vind ik bijzonder handig. Meestal zoek ik naar hoog gewaardeerde opnamen, maar soms heb ik een vogel zelf ook van veraf gehoord en is het veel realistischer om een opname die de waardering 'duidelijk, maar van afstand' heeft, om na te luisteren. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

migratorius

Citaat van: frankaroos op april 30, 2018, 21:12:09 PM
Citaat van: HPM op april 30, 2018, 21:04:39 PM
Citaat van: Oenanthe op april 30, 2018, 20:40:16 PM

...  Ik heb meegemaakt dat de waardering van een geluid van luid en duidelijk naar vage opname werd gedegradeerd. Wie moet je dan geloven? ...

Er wordt wel eens geklooid door 'grapjassen' maar het komt inderdaad voor dat een absolute baggeropname een waardering 'luid en duidelijk' heeft gekregen. Ook op Xeno Canto. Daar komt het overigens ook voor dat mensen hun eigen opnames lager waarderen dan nodig is.

Maar daar wordt wel naar het sonogram gekeken voor de beoordeling, omdat sonogrammen bij elke opname standaard worden aangemaakt.
Niet noodzakelijk: ik kan ook geluiden beoordelen op xeno-canto en daarvoor luister ik. Het is wel grappig dat mijn waardering voor een opname vaak heel anders is dan die van een collega-vogelaar waarmee ik vaak op reis ga (dan gaat het vooral om overdreven ruisonderdrukking etc).

Ik vind het inderdaad handig om te zien of andermans opname goed of slecht is voor ik ernaar luister. Het is me om het even hoe een ander mijn opnames beoordeelt (wat dat betreft ben ik het met Maarten eens).

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op mei 02, 2018, 10:17:32 AM
...
Het is me om het even hoe een ander mijn opnames beoordeelt (wat dat betreft ben ik het met Maarten eens).
JanHein

Zolang de waardering correct of begrijpelijk is maakt het mij ook niet uit.
Herman van der Meer

frankaroos

#23
Citaat van: migratorius op mei 02, 2018, 10:17:32 AM
Citaat van: frankaroos op april 30, 2018, 21:12:09 PM
Maar daar wordt wel naar het sonogram gekeken voor de beoordeling, omdat sonogrammen bij elke opname standaard worden aangemaakt.
Niet noodzakelijk: ik kan ook geluiden beoordelen op xeno-canto en daarvoor luister ik. Het is wel grappig dat mijn waardering voor een opname vaak heel anders is dan die van een collega-vogelaar waarmee ik vaak op reis ga (dan gaat het vooral om overdreven ruisonderdrukking etc).

Ik vind het inderdaad handig om te zien of andermans opname goed of slecht is voor ik ernaar luister. Het is me om het even hoe een ander mijn opnames beoordeelt (wat dat betreft ben ik het met Maarten eens).

JanHein
Niet noodzakelijk inderdaad, maar het kan handig zijn om de kwaliteit te beoordelen.

Dit heb ik nooit beweerd: "Nu kom jij vertellen dat we naar de sonogrammen moeten kijken." Dit wel: "De scherpte van een sonogram is een prima maat voor de duidelijkheid..."

Het stuit uiteraard op praktische bezwaren om voor de beoordeling van de kwaliteit steeds maar een sonogram te maken en te bekijken. Iedereen kan luisteren, zeker, maar niet iedereen kan dan ook nog eens goed beoordelen, dat dus maakt het waarderen van geluiden net zo arbitrair als het waarderen van foto's. Overigens springen de topgeluiden er altijd duidelijk uit, net als bij topfoto's, maar het probleem zit meer bij de overige categorieën m.i.