Iemand enig idee?

Gestart door AdeM, april 29, 2018, 17:09:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

AdeM

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/155595655
onzeker Paddenstoel onbekend - Fungi indet. gezien op 2018-04-29 Utrecht - Oostbroek
Foto's:


bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

Jan Knuiman

Aan de bast te oordelen zou het wel eens om Es kunnen gaan en dan maakt de Kogelhoutskoolzwam een goede kans.

Groet, Jan

AdeM

Citaat van: Jan Knuiman op april 29, 2018, 18:09:55 PM
Aan de bast te oordelen zou het wel eens om Es kunnen gaan en dan maakt de Kogelhoutskoolzwam een goede kans.

Groet, Jan

Dank je Jan.
Ik heb de waarneming op Kogelhoutskoolzwam gezet maar nog onzeker.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer

paddenstoelenmonster

Beste Andre,
ik ben het helemaal met Jan eens, maar heb wel de toevoeging dat als je hem goedgekeurd wilt krijgen het nodig is om het als verzamelsoort in te voeren. Je kunt dan de waarneming op zeker zetten en de soortnaam wijzigen in Kogelhoutskoolzwam SL. Er zijn namelijk verschillende soorten die alleen microscopisch van elkaar te onderscheiden zijn. Altijd aanbevelenswaardig om de nogal harde en brosse zwam - die zwart en bruin van kleur kan zijn - met een Stanleymes door te snijden. Dan komt de prachtige gelaagde wit/zwarte schilstructuur mooi tot uiting. Een heel goed hulpmiddel bij de determinatie.Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

AdeM

Citaat van: paddenstoelenmonster op april 30, 2018, 11:00:20 AM
Beste Andre,
ik ben het helemaal met Jan eens, maar heb wel de toevoeging dat als je hem goedgekeurd wilt krijgen het nodig is om het als verzamelsoort in te voeren. Je kunt dan de waarneming op zeker zetten en de soortnaam wijzigen in Kogelhoutskoolzwam SL. Er zijn namelijk verschillende soorten die alleen microscopisch van elkaar te onderscheiden zijn. Altijd aanbevelenswaardig om de nogal harde en brosse zwam - die zwart en bruin van kleur kan zijn - met een Stanleymes door te snijden. Dan komt de prachtige gelaagde wit/zwarte schilstructuur mooi tot uiting. Een heel goed hulpmiddel bij de determinatie.Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen,
Henk Monster

Beste Henk,

Dank voor je reactie en aanwijzingen.
Ik heb de soort aangepast.
Met vriendelijke groet,

André de Meijer