Carex spec. als Riet spec.

Gestart door dirder, april 29, 2018, 01:58:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

dirder

Bij waarnemingen.be komen de laatste tijd opvallend veel Carex spec. als Riet spec. binnen.
Is dit ook zo in Nederland? Zou het iets te maken hebben met obsidentify?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Hier is ie enkele keren gemeld maar steeds zonder afbeelding dus niet te checken.
Bij jullie zag ik er eentje ja.
Weet je al of t aan de waarnemer gelegen kan hebben ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Is hier niet het geval Dirk. Geen Riet spec waarnemingen.

dirder

#3
Ik zag het recent al vier keren op waarnemingen.be (telkens andere waarnemers). Tijdens het weekend kwam ook twee keren Melica binnen als Brizia, toch ook tamelijk bizar.... Zal wel allemaal toeval zijn dan.
Plots komen op waarnemingen.be ook tal van Wilde hyacint binnen als Hyacinthoides spec. (zelfs van beroemde locaties). Ik zou ook weleens willen weten wat daarachter zit. Zou het kunnen dat het lulverhaal over die hybriden uit de Heukels nu ook Vlaanderen heeft bereikt? Of is non-scripta niet mobiel invoerbaar? Of is het iets anders?
Groeten, Dirk Derdeyn.

Datura

Ha Dirk,

Ik ben wel benieuwd waarop je baseert dat het verhaal over Wilde hyacint in de Heuvels een 'lulverhaal' is? (in Belgiƫ ligt de situatie sowieso anders als in NL, het natuurlijk areaal van de soort rijk zeker tot ver in Belgiƫ)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

dirder

#5
Wel, als Wilde hyacint niet eens voorkomt in Nederland, hoe kan die dan zijn weggehybridiseerd door Spaanse hyacint? Mogelijks is hier en daar de hybride gewoon aangeplant geworden, dat is nog iets geheel anders.
Het verhaaltje is volgens mij grotendeels gebaseerd op een gebrek aan ervaring met H. non-scripta. Je moet al eens enkele van die populaties bezocht hebben, en dit ook nog eens herhalen tegen het einde van de bloei aan (want dan ziet dit er al heel anders uit dan in het begin).
Dat verhaaltje circuleert overigens ook in Engeland, hier http://www.wildflowerhour.co.uk/blog/2018/04/22/podcast-fake-news-and-frauds/ hoor je wat de bekende professor plantenecologie Mick Crawley ervan denkt. Een typisch geval van 'fake news' volgens hem.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Ik zie de laatste tijd ook regelmatig Katwilgen als Schietwilg binnenkomen, ook toeval?
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Ondertussen kwam ik te weten dat op waarnemingen.be meerdere mensen actief zijn die gebruik maken van Plantnet om hun planten te identificeren (en dat is er -helaas- goed aan te zien).
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

De laatste dagen komen er opvallend veel bloeiende 'Dauwbraam' binnen bij de Belg. Wat zit daar achter? Zowel op de Nederlandse als Belgische site toch een opvallende toename van binnenkomende plantenwaarnemingen met foto, waarvan de meesten verkeerd gedetermineerd zijn. Ik twijfel er geen seconde aan dat die rot-apps daar voor iets tussen zitten.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Ik geloof zeker Dirk dat je daar de vinger op de zere plek legt :
Onlangs gaf iemand's App Witte Klaver aan,terwijl het Boshyacint was....
Groene groe[n]tjes.Rien.