zilvervisje of ovenvisje??

Gestart door amvanerkelens, januari 26, 2008, 20:50:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

amvanerkelens

Dag forum,

24 jan 2008 werd ik verrast door een zilvervisje Lepisma saccharina L. of een ovenvisje Thermobia Domestica P.op mijn behang en ik wist eigenlijk niet of ik blij of bezorgd moest zijn.

Nou zie ik dat er op waarneming nog geen enkel zilvervisje of ovenvisje is genoteerd en ik zie er ook geen info over op waarneming.( Of heb ik niet goed gekeken?) :wub:


Groet Alie

amvanerkelens


spinnenvrouw

#2
De staarten zijn even lang als het lichaam, dus het is een Papiervisje.
Het Zilvervisje heeft kortere staarten en is wat lichter van kleur dan het papiervisje.
Het Ovenvisje is bruin en veel plomper.

Er staat meer informatie in een artikel in EB (=Entomologische Berichten) van een paar jaar geleden.
Met  papiervisjes moet je niet blij zijn, ze eten het bovenlaagje van papier, en als er tekst op staat eten ze dat ook op. Boeken zijn doorgaans wel veilig, de bladzijden zitten zo stijf tegen elkaar dat ze er niet tussenkunnen. Maar dozen met losse papieren zoals diploma's, garantiebewijzen en het fotoalbum van de kinderjaren van je grootouders moet je maar eens omkeren.
Jacomijn Prinsen

amvanerkelens

Dag Jacomijn,

Hartelijk dank,wat weet je toch altijd zo heerlijk veel informatie te geven.
Ik zal inderdaad goed opletten, maar ik vermoed dat het met een pakket meegekomen is wat ik onlangs heb ontvangen, maar voorzichtigheid hierin is zeker op zijn plaats.

Groet Alie

Arp

#4
CiteerEr staat meer informatie in een artikel in EB (=Entomologische Berichten) van een paar jaar geleden.
Dat was: Beijne Nierop, BM; Hakbijl, T. (2002) Ctenolepisma longicaudatum heeft ongemerkt bebouwd Nederland veroverd. in Entomologische berichten 62 (2), april 2002..

Helaas heb ik die nog nergens online kunnen vinden (wie biedt?)

Maar wellicht heb je hier dan wat aan: Papieretend insect verovert bibliotheken en woonhuizen (artikel van UvA).

P.S. @Jacomijn: Dat artikel heeft het over lange antennes, niet staarten. Is dat een vergipsing of zijn de staarten ook langer dan van suikervisje (ik neem aan dat jij het bovengenoemde artikel uit EB hebt, en dus de sleutel ...?)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

spinnenvrouw

Dag Arp,
we hebben allebei gelijk. Bij het Papiervisje zijn zowel de antennen als de staarten (cerci) ongeveer even lang als het lichaam.  Bij het Zilvervisje zijn ze allebei veel korter.  
Jacomijn Prinsen

Arp

Citeerwe hebben allebei gelijk.
Nou, ik heb geen "gelijk" hoor, want ik weet niks (ik heb dat artikel uit EB niet) - was alleen nieuwsgierig naar meer gegevens en wilde dus even checken of het klopt.

Bedankt dus voor de info  :duim:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

amvanerkelens

Dag Arp en Jacomijn,
beide bedankt, ik had geen idee over het bestaan van dit beestje maar ik moet wel goed opletten want het laat zich niet zo gemakkelijk verwijderen als je er eenmaal last van hebt en om in de kou te gaan zitten voor hem lijkt mij ook niet erg prettig en dan kan hij of zij ook nog heel lang zonder voedsel ! ik hoop dat ik gelijk heb dat het een dwaalgast is geweest die met een pakket is meegekomen. Ik ben voorlopig extra alert. :huh:

Groet Alie

Hetty Soetekouw

;) kijk ook even bij het vloeipapier van de kerstballen!
met vriendelijke groet,

Hetty Soetekouw
~~Seraka Photography~~