Ectopsocus petersi ?

Gestart door Robert Heemskerk, januari 26, 2008, 20:16:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Stofluizenforum,

Ik vond vanmiddag deze kleine stofluis(?) op een boomstam van Beuk.
Ik heb niet kunnen meten maar schat dat ie ongeveer 2mm was.
Opvallend zijn de witte stippen op het achterlichaam, dat heeft Ectopsocus petersi ook.
Verder zijn de vleugels vrij kort.

Herkend iemand de soort?



Arp

Hoi Robert,

Ik zou zomaar niet eens durven zeggen of er wel kortvleugelige exemplaren van bestaan  :unsure:

Ben ooit eens begonnen wat links enzo te verzamelen - misschien heb je er wat aan, maar het is nog wel een zootje: Psocoptera kladblok. Er zit ook een klad Checklist voor NL bij, maar ik weet niet eens meer of ik dat nou gedaan had omdat nlsrt ze niet heeft of vanwege een andere reden - nou ja, zie maar...

Misschien heb je er wat aan.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#3
Ha Robert en Arp

Hier heb ik ook  een leuke afbeelding van een kortvleugelig exemplaar http://www.fugleognatur.dk/gallery.asp?mod...wLarge&ID=32260.
De meeste hebben inderdaad langere vleugels. De reden weet ik niet. Misschien is hij nog niet volgroeid. Volgens mij zit je met de soort goed.

Groet,  Thijs

Arp

#4
CiteerHier heb ik ook  een leuke afbeelding van een kortvleugelig exemplaar
Hmmmmm, vind je het erg als ik openlijk twijfel uitspreek of dat misschien niet een nimfje is - ik vind op die foto de "vleugels" eigenlijk niet zo duidelijk herkenbaar  :mellow:

Maar zou wel leuk zijn om te weten allemaal  ;)

P.S. Voor alle duidelijkheid: Het beesie van Robert is geen nimf natuurlijk, dus die vleugels zullen ook niet meer groeien .. blijft dus de vraag of kortvleugelige exemplaren "gewoon" zijn?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#5
Het wachten is dus op een echte deskundige.  :)  Ik ben ook wel nieuwsgierig.
Groet, Thijs

janaken

http://www.repository.naturalis.nl/document/46313

Jinze Noordijk en Matty Berg hebben bij een inventarisatie van platanen langvleugelige en kortvleugelige exemparen van Ectopsocus briggsi gevonden. (En in 2002 nog geen enkel exemplaar van E. petersi)
Ik kan dat bevestigen. Toen ik begon met fotograferen heb ik uit een plant in mijn tuin het hele stelletje weten te schudden. De foto's zijn niet erg fraai maar wel illustratief.
Ik heb toen het hele internet afgezocht of het nu E. briggsi of E. petersi zou kunnen zijn. Ik ben toen tot de slotsom gekomen dat de twee soorten morfologisch niet van elkaar te onderscheiden zijn, en dat het alleen door microscopisch onderzoek mogelijk is. Bovendien is E. briggsi de meest algemeen voorkomende soort. Alomtegenwoordig.
Ik blijf het dus houden op E. briggsi.
Als iemand mij iets over E. petersi zou kunnen vertellen, ik houd mij aanbevolen.


Ectopsocus briggsi, macropteer exemplaar
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Ectopsocus briggsi, brachypteer exemplaar
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Ectopsocus briggsi, nymf
Groetjes,

Tjeu.

Arp

#9
Geweldig - weten we dat ook weer  :duim:

Citeerhttp://www.repository.naturalis.nl/document/46313
Tot mijn schande moet ik bekennen het document van Jinze en Matty natuurlijk al te hebben gevonden (en her en der verlinkt), maar er nog niet aan toe was gekomen het uit te pluizen  :unsure:

CiteerAls iemand mij iets over E. petersi zou kunnen vertellen, ik houd mij aanbevolen.
Op basis van deze fotogalerij waren anderen en ik al eens tot de voorzichtige conclussie gekomen dat het er veel van weg heeft dat E. briggsi smallere donkere vlekjes op de vleugels heeft dan E. petersi - maar misschien is dat wel wensdenken.

Tot nu toe maak ik er zelf in elk geval met smalle vlekjes E. cf. briggsi van en met brede E. cf. petersi, maar als Matty ofzo nu komt vertellen dat ik niet goed bezig ben dan verander ik dat zo weer en wordt het allemaal weer Ectopsocus sp. c.q. Ectopsocus briggsi/petersi .... mijn 2ct

Jan, bedankt voor de heerlijke verduidelijkende foto's!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

MC

Er was tot een paar jaar terug bij EIS iemand die met stofluizen bezig was. misschien goed om hem eens te vragen, hij kan vast wel een NL soortenlijst ophoesten, of iets wat er op lijkt.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Robert Heemskerk

Bedankt allemaal, en Jan in het bijzonder voor zijn mooie fotobijdrage en toelichting!
Het pdf-bestand over de springstaartjes en de stofluissoort vond ik ook erg interessant.

Verschillen de twee Ectopsocussoorten in grootte?

Wat doen die luizen voor de kost?   :o  

Arp

#12
CiteerWat doen die luizen voor de kost?   :o
Ze eten korstmossen, algen en schimmels enzo.

Maar even terzijde: Helemaal officieel staan ze in dit "luizen" forum eigenlijk wel verkeerd. Ze mogen dan stofluis genoemd worden, maar verder hebben ze met luizen niks te maken. Het is een eigen orde naast de Hemiptera (waar dit forum over gaat). Je had ze dus taxonomisch net zo verantwoord ook bij de Kevers of Hymenoptera kunnen zetten  ^_^

Mij staan ze niet in de weg hoor, maar wel goed om even duidelijk te hebben lijkt me.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

arpwifi

Kan iemand deze svp even bij de insecten overige neerzetten? Dank!
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]