Hoofdmenu

welke plant is dit

Gestart door shore, april 27, 2018, 11:07:06 AM

Vorige topic - Volgende topic

shore

Ik krijg dit niet op naam; het is gevonden18 mei 2017, Paliseul, in rivierdal. Slechts 1 plantje. Sorry voor de zwakke foto, er was weinig licht. Dank, Stefaan

Rien Ondersteijn

Lijkt wel een licht beschadigde Bosmuur ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

shore

dan eerder een met een genetisch foutje, immers elke van de 3 of 4 open bloemen was identiek, leek 6 tallig (zeker niet vijf tallig). Ik kan met dat idee best leven.
Dank, Stefaan

Rien Ondersteijn

Nathalie heeft haar reactie terug getrokken,maar ze bracht me wel op t idee dat dit in t buitenland[Frankrijk ?] was,zodat Stelllaria Montanum ook om de hoek komt kijken. De bovenste bladen lijken nl. kleiner .
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

#4
Ja Rien, de bladeren deden me ook aan Heksenkruid denken maar de bloem is toch wel een Stellaria, jouw denkrichting!

Paliseul ligt in Luxemburg en wordt als gebied ook meegenomen in het mooie boek "Wilde planten van de Benelux, een veldgids" die alles behalve een veldgids is...

de soortenlijst in waarnemingen.be voor dit gebied is nog erg kort en noemt deze soorten nog niet

vriendelijke groet
Nathalie

PS: Stefaan, altijd goed om de waarneming in te voeren als plant onbekend, je krijgt ook hulp van de Belgische validatoren, en wij kunnen de lokatie zien.

Rien Ondersteijn

Paliseul..Paliseul..t kwam me bekend voor-het ligt niet ver van Saint Hubert [struinplek na mijnklus] en t blijkt in Belgisch Luxemburg te liggen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Citaat van: shore op april 27, 2018, 11:33:04 AM
dan eerder een met een genetisch foutje, immers elke van de 3 of 4 open bloemen was identiek, leek 6 tallig (zeker niet vijf tallig). Ik kan met dat idee best leven.
Dank, Stefaan
Bosmuur heft zeer diep gespleten kroonbladen waardoor de vijftalligheid 10talligheid lijkt. In jouw geval kom ik zeker niet tot 10,waardoor deze zelfs minder kroonbladen lijkt te hebben.
Het valt/viel me trouwens op dat Bosmuur zowel met ongesteelde alswel met lang gesteelde bladeren wordt gemeld,waardoor Montanum misschien veel vaker in Nederland wordt/werd gevonden.
Groene groe[n]tjes.Rien.