Zoogdier onbekend - dood

Gestart door LN, april 19, 2018, 23:39:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

LN

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/155022405
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2018-04-19 Terneuzen - Buitenhaven
Foto's:




Toelichting:
Op het fietspad, verkeersslachtoffer ?, platgereden, al tamelijk verdroogd, ws. ook door aaseter(s) "bewerkt". Opvallende vacht. Bunzing?
bij voorbaat dank E. Dieleman

Rob Koelman

Lijkt me - oa vanwege formaat onderkaak en de kleur van zowel rug- als buikvacht - een hermelijn.
Met vriendelijke groet, Rob

LN

#2
Beste Rob,
Bedankt. Zou kunnen, hoewel het zeker 10 jaar geleden is dat ik zelf (levende) hermelijnen zag in die buurt (paar km verderop). Wat ik van bunzing gezien heb, is wel donkerder vacht.
Twee extra foto's (crop van origineel) - kop en vacht (met poot).

Rob Koelman

De enige soort die qua vachtkleur in theorie ook nog zou kunnen is steenmarter. Als ik echter het formaat inschat op de foto waar ook een voet op is afgebeeld, dan is dit een veel kleinere soort van ongeveer een voet lang. Dan kom je uit op hermelijn (tenzij je schoenmaat 60 hebt  ;) )...

Aan de hand van het formaat van de onderkaak zou een zekerder determinatie mogelijk geweest, maar deze is helaas aan de hand van de foto's niet nauwkeurig genoeg te bepalen.
Met vriendelijke groet, Rob

LN

Okay, geen (kleine) bunzing dus. Steenmarter niet aan gedacht, wordt hier ook weinig gezien.
Zie nu dat de tekst bij de foto nergens tevoorschijn komt: schoenmaat = 41.
Het kadavertje lag in een rare houding, dus lengte op het oog ook al moeilijk te schatten. Toen ik er later langsreed om het beter te bekijken, was het weg ...

Rene Janssen

Scherpe demarcatie lijn maakt ook hermelijn. Fraaie waarneming! Had je hem al ingevoerd?!
René Janssen

LN

Beste René, dankjewel, nog iets om op te letten dus.
Waarneming ingevoerd, zie eerste bericht en had het inmiddels op Hermelijn / "onzeker" gezet. Naar "zeker"?