Vogelen niet toegestaan

Gestart door birdingholland, januari 19, 2008, 15:41:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

birdingholland

Naar aanleiding van deze waarneming: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3493695
heb ik even contact opgenomen met de waarnemer en hem gevraagd of de plek soms in verboden gebied is.

Klaarblijkelijk is dit gewoon openbare weg zonder dat er een verbod of bepaling staat die zou inhouden dat je hier niet (of met beperkingen) mag zijn.

Is er iemand die hier meer van weet? Is dat zo, heeft Schiphol een aparte status voor het omgaan met mensen op de openbare weg die naar het terrein van Schiphol willen kijken (want daar zitten nu eenmaal de vogels....)?

Geldt dit eventueel ook voor andere plekken of hebben we hier gewoon te maken met bijzonder overijverige bewakers?

JanF

#1
CiteerNaar aanleiding van deze waarneming: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3493695
heb ik even contact opgenomen met de waarnemer en hem gevraagd of de plek soms in verboden gebied is.

Klaarblijkelijk is dit gewoon openbare weg zonder dat er een verbod of bepaling staat die zou inhouden dat je hier niet (of met beperkingen) mag zijn.

Is er iemand die hier meer van weet? Is dat zo, heeft Schiphol een aparte status voor het omgaan met mensen op de openbare weg die naar het terrein van Schiphol willen kijken (want daar zitten nu eenmaal de vogels....)?

Geldt dit eventueel ook voor andere plekken of hebben we hier gewoon te maken met bijzonder overijverige bewakers?
Gemeente Haarlemmermeer zal ongetwijfeld verordeningen uitgevaardigd hebben om het zeer populaire vliegtuigspotten in goede banen te leiden.
Voor vliegtuigspotters zijn speciale terreinen rond Schiphol gecre-eerd.
Ik neem aan dat ze dan vliegtuigspotters en vogelsp.. eh, waarnemers  :grin:  over 1 kam scheren, waardoor er langs de openbare weg in die regio niet gespot mag worden.

edit - nog even een linkje toegevoegd
//[url=http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/artikel/asp/artnr/69948/zoeken/ja/index.html]http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/ar...n/ja/index.html[/url]



met vr. groeten
Jan van de Fliert

JeroenBes

Hoi Peter,

CiteerIs er iemand die hier meer van weet? Is dat zo, heeft Schiphol een aparte status voor het omgaan met mensen op de openbare weg die naar het terrein van Schiphol willen kijken (want daar zitten nu eenmaal de vogels....)?

Dit weet ik niet, je staat gewoon op de openbare weg dus doe je volgens mij niks fout.

CiteerGeldt dit eventueel ook voor andere plekken

Ik heb weleens meegemaakt dat ik bovenop een dijk stond met mij statief met scoop naar ganzen te kijken in de onderliggende uiterwaarden.
Op eens kwam er politie aan en die vroegen wat ik stond te doen.
Toen ik aan deze 'vriendelijke' mensen het verhaal dat ik vogels stond te kijken uitgelegd had, bleek dat de politie gebeld was door de mensen die in een huisje woonden op die dijk en die dachten dat ik 'verdacht' was. Ze voelden zich aangetast in hun privacy.

Maar ik ben gewoon blijven staan hoor.. :P
Een oom agent gaf me eigenlijk gewoon gelijk al zei hij dat niet zo recht op de man af, maar meer met zijn gelaatsuitdrukking.  
Vrienden zijn als sterren...Je ziet ze niet altijd maar je weet dat ze er zijn...

Groeten Jeroen.

frankw

zolang je niet het verkeer oid in gevaar brengt en je bevind je op openbaregrond kunnen ze je niets maken.. Ik houd wel van flinke discussies met oom agent op dit gebied ;)  

Rein Genuït

Als je bij Schiphol langs de hekken vogels gaat kijken dan mag je je in de bijzondere belangstelling van de bewaking verheugen ivm met de terroristische dreiging die hier vanuit gaat  :o , wegsturen kan m.i. alleen als je het verkeer in gevaar brengt, of er moet een plaatselijke verordening zijn die het verbied om daar te zijn en dat moet dan weer duidelijk aangegeven zijn lijkt me. Maar ja een ieder word geacht de wet te kennen......
Onlangs bij de Dwerggors in katwijk was er ook meer dan een gezonde belangstelling in mijn geparkeerde auto door de bewaking van ESTEC.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

birdingholland

Citeerwegsturen kan m.i. alleen als je het verkeer in gevaar brengt, of er moet een plaatselijke verordening zijn die het verbied om daar te zijn en dat moet dan weer duidelijk aangegeven zijn lijkt me. Maar ja een ieder word geacht de wet te kennen......

Tja, de "regel" ken ik, maar ik neem aan dat men niet van je kan verwachten dat je in elke afzonderlijke plaats de APV bestudeert voordat je erheen gaat?
In dat geval lijkt een afwijkende regel me iets wat duidelijk kenbaar gemaakt moet worden, maar zeker weet ik dat niet.

Gert Veurink

#6
Er is een standaard APV en daar kunnen gemeenten van afwijken. Dat wordt wel bekend gemaakt, maar dat kan ook in bijv. de plaatselijke krant. Dus als er geen bordje hangt zegt dat niet alles, het kan ook tijdelijk zijn. Zo mag je bijv. best bij de kuip met je telescoop gaan staan, maar een uur voor feyenoord -ajax niet (om maar een belachelijk maar wel duidelijk voorbeeld te geven...). ik zou mij kunnen voorstellen dat er voor schiphol ook de nodige bepalingen in de apv staan...
groet!
Gert Veurink



birdingholland

CiteerZo mag je bijv. best bij de kuip met je telescoop gaan staan, maar een uur voor feyenoord -ajax niet (om maar een belachelijk maar wel duidelijk voorbeeld te geven...). ik zou mij kunnen voorstellen dat er voor schiphol ook de nodige bepalingen in de apv staan...

Dus pak 'm beet een uur voordat er een vliegtuig landt of vertrekt, mag je daar niet naar vogels kijken? :D  

Gert Veurink

#8
:D  precies! je mag er dus alleen vogelen bij dichte mist en harde storm  ;)

en bij terroristische dreiging natuurlijk! zo zie je maar: elk nadeel...
groet!
Gert Veurink



evertdirks

Citeer:D  precies! je mag er dus alleen vogelen bij dichte mist en harde storm  ;)

en bij terroristische dreiging natuurlijk! zo zie je maar: elk nadeel...
En Tijdens het kijken heb je dan zeer grote kans op diverse varianten SPOTvogels.

:rolleyes:

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Jan2002

#10
Ik ben zo'n twintig jaar actief geweest als vliegtuigspotter, en daardoor zeer bekend met de nukken van de Marechaussee en politie op en vooral rond Schiphol. Strikt genomen mag je je natuurlijk gewoon op de openbare weg bevinden, en zeker zolang je per fiets of te voet bent, kan men je weinig maken. Op de wegen die uitzicht bieden op de start- en landingsbanen, geldt overal een stopverbod, en helaas zijn er veel (vliegtuig)spotters die dit verbod negeren. Dat gaat 9 van de tien keer goed, maar regelmatig verschijnt er een wat meer plichtsgetrouwe dienaar van de wet die je wegstuurt of soms zelfs ter plekke bekeurt (waar men formeel natuurlijk gelijk in heeft, je overtreedt immers een verbod). Deze gasten zijn over het algemeen extra alert bij bijzondere vluchten (staatsbezoeken etc) en ook bij vluchten van ElAl (israelische luchtvaartmaatschappij). Natuurlijk zal gemiddelde agent geen verschil maken tussen vliegtuig- en vogelspotters (oeps, ik bedoel natuurlijk vogelaars), want dan kan elke vliegtuigspotter wel zeggen dat hij vogels aan het kijken is. De al dan niet terechte terrorismedreiging van de afgelopen jaren heeft de zaak natuurlijk verder op de spits gedreven. Persoonlijk vind ik het flauwekul, want vanaf de officiële spottersplekken kun je net zo makkelijk en doeltreffend een raket afvuren dan vanaf de sluipweggetjes, als je dat zou willen. Met uitzondering van de situaties waarin je een stopverbod negeert of daadwerkelijk de verkeersveiligheid in gevaar brengt, heb ik dan ook het idee dat het wegsturen van mensen meer een principekwestie is dan dat het een juridische grondslag heeft.
Groet,
Jan

Rinie van Reenen

Citeervanaf de officiële spottersplekken kun je net zo makkelijk en doeltreffend een raket afvuren dan vanaf de sluipweggetjes, als je dat zou willen.
Raketten zijn dan natuurlijk weer meer liefhebberij van de botanisten onder ons...
Groet, Rinie van Reenen

Erwin Reinstra

CiteerQUOTE (Jan2002 @ Jan 23 2008, 21:02 PM)
vanaf de officiële spottersplekken kun je net zo makkelijk en doeltreffend een raket afvuren dan vanaf de sluipweggetjes, als je dat zou willen.
CiteerRaketten zijn dan natuurlijk weer meer liefhebberij van de botanisten onder ons...
Als enorme waterijsliefhebber vind ik ze anders ook niet te versmaden...
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Rinie van Reenen

Citeer
CiteerRaketten zijn dan natuurlijk weer meer liefhebberij van de botanisten onder ons...
Als enorme waterijsliefhebber vind ik ze anders ook niet te versmaden...
Maar afvuren is dan weer niet zo'n goed idee...
Groet, Rinie van Reenen

birdingholland

Zou het wellicht hier mee te maken kunnen hebben dat men de laatste tijd schijnbaar wat lichtgeraakt is ten aanzien van iedereen die naar Schiphol wil kijken?

http://www.nu.nl/news/1407990/70/Populairs..._niet_meer.html

Niet dat dat in de discussie verder iets zou moeten uitmaken, want het lijkt me dat je als je je gewoon aan de regeltjes houdt, dat kijken nog steeds niet verboden kan worden...

spinnenvrouw

Elke nederlander wordt geacht de wet te kennen, maar de overheid heeft wel een informatieplicht. In een drukbezochte streek als de omgeving van Schiphol moeten dus borden staan, bijvoorbeeld  "Verboden toegang"  of  "Stopverbod".
Als je twijfelt aan de rechtmatigheid van iemand die je ergens wil wegsturen (moeten die kleren een uniform voorstellen?) kun je hem naar zijn legitimatie vragen. Lees het zorgvuldig, en schrijf het desnoods over. Je kunt ook het nummerbord noteren.
Hier op de Veluwe schijnt ook iemand rond te lopen die het leuk vindt om op barse toon recreanten aan te spreken. Daar hoef je je dus niet door te laten intimideren.
Jacomijn Prinsen

Gert Veurink

CiteerIn een drukbezochte streek als de omgeving van Schiphol moeten dus borden staan, bijvoorbeeld  "Verboden toegang"  of  "Stopverbod".
Mijn punt is dus dat dat niet hoeft. Tijdelijke verboden kunnen ook in bijvoorbeeld het plaatselijke sufferdje worden gezet. Algehele verboden wel, maar soms gelden kort andere regels. Ik noemde al een risicowedstrijd, je kunt ook denken aan het bezoek van een president of zo. Dan gelden andere tijdelijke regels.

Woor wat betreft het andere punt. Het gaat natuurlijk niet om de vraag of je een raket kunt afvuren (inderdaad zonde! ;) ), maar om de vraag of het redelijkerwijs te beheersen is. Zolang alle spotters en vogelaars bij elkaar staan is het makkelijk voor KMar of politie snel een controle uit te oefenen, ik weet wel dat dat niet gebeurt, maar áls ze het willen kan het snel. Wanneer iedereen op verschillende weggetjes staat kost dat veel te veel tijd.  
groet!
Gert Veurink



frankw

#17
Ik ben er heel makkelijk in, als er geen bord staat is er TP niets verboden. of er moet een snor komen die mij goed duidelijk kan maken waar niet en vooral waarom niet. Anders blijf ik lekker waar ik ben.. Ze kunnen gewoon simpelweg niet verwachten dat iedereen de lokale PV kent..
Bij voetbalwedstrijden is dat daarentegen wel heel makkelijk; dan roepen ze het vaak om (groepsverbod staat (vandaag) in de PV), vervolgens vorderen ze je weg te gaan, en vervolgens word je geknuppelt of opgepakt  ;)  
Maar dan weet je wel wat en waarom, voor het zelfde geld kom je daar aan lopen met een groep vrienden voor een vrijgezellen feest, weet je van niets want ze zeggen niets, of er staat geen bord, dus je kent díe dag de plaatselijke regels  niet, moet je mee naar het bureau.. "Tja het staat in de PV"

Stel, als je de bebouwde kom in rijdt en er staat geen bord dat je bijv. 30km/u mag rijden dan kunnen ze je daar nooit voor bekeuren, ook al staat het in de PV, want hoe the f*&% moet je zoiets weten..