uitwerpselen Das?

Gestart door whmvb, april 22, 2018, 13:13:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

vanochtend in alle vroegte reed ik met de fiets bijna over deze keutel heen, die midden op een brug in natuurgebied De Onlanden lag. De keutel kon ik niet meteen thuis brengen, maar deed me denken aan Das. Echter, ik weet niet beter dan dat Dassen altijd in mestputjes keutelen. Kan deze keutel van een Das zijn die 's nachts over de brug gegaan is en die wellicht op deze manier zijn/haar territorium gemarkeerd heeft? Of is hier een ander dier aan het 'werk' geweest?
De diameter van de keutel is zo'n 7-10 cm.

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Dat 'breiige' komt bij das veel voor. Echter ook wel bij andere soorten, afhankelijk van wat ze gegeten hebben.

Dassen keutelen daarbij meestal, maar NIET altijd, in mestputjes. Dus de plek kan in theorie voor das. Daarbij: 'het graaft niet zo lekker' in de planken van deze brug...  ;)

Als de 'gele stukjes' op de foto maiskorrels zijn, dan is das vrijwel zeker. Anders wordt het lastig om hier met zekerheid een soort aan te koppelen.
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Bedankt voor de reactie Rob. Die gele stukjes leken me vrijwel zeker mais. Dan houd ik het dus op een (vrijwel zekere) Das. Die komen daar in de buurt wel voor. Ik zou trouwens ook niet weten welk ander dier dit gedaan kan hebben.

Wim
Wim van Boekel

Hannie Luijten

Gewoon even een overdenking (van dassen"keutels" weet ik niets):
Ik woon in een omgeving waar volop mais verbouwd wordt. Maar in deze tijd van het jaar is er geen maiskorrel meer te vinden. De maisakkers worden in het najaar grasland, dan zijn de restanten van de maisstengels nog zichtbaar. En zijn er op de akkers ook nog maiskorrels/kolven te vinden die geknoeid zijn met oogsten. Voer voor de houtduiven, en waarschijnlijk ook voor muizen en andere diertjes maar dat zie je natuurlijk niet zo gauw. Het gras wordt het volgende voorjaar onder geploegd. Dat is momenteel in volle gang. De akekr wordt eerst ondiep geploegd, dan zie je een geploegde akker waar overal de kapotte grasplaggen uitsteken, vervolgens wordt het land nogmaals dieper geploegd en dan is er helemaal niet meer te zien dat er ooit gras, laat staan mais gestaan heeft. Alles wat je ziet is aarde. Dan wordt die akker nog geëgd. Uiteindelijk ligt er een keurige strakke akker, klaar om in te zaaien.  Zover is het nu echter nog niet. Sommige akkers zijn al 2x geploegd, sommige pas 1x. Andere zijn omgetoverd tot tarwe- of aardappelakker. Maar er is nergens nog een oude maiskorrel te zien. De nieuwe mais is nog niet gezaaid. Die is trouwens fel oranje gecoat maar wat met die coating in het maag-darmkanaal van een dier gebeurt? Geen idee. Lijkt me ook niet zo gezond om op te eten. De mais heeft in de coating o.a. een stofje zitten dat voorkomt dat de korrels door muizen gegeten worden. Eet een das ze dan wel? Vandaar mijn vraag: Hoe kan een das op dit moment van het jaar mais in zijn ontlasting hebben, terwijl hij bovendien ook nog in een natuurgebied woont? Waar haalt hij die gele korrels vandaan?
Groet, Hannie

Rob Koelman

Ik heb eerder dit jaar zelf ook dassenkeutels met maiskorrels gevonden. Lijkt in eerste instantie vreemd, want de mais is reeds lang geoogst.

Er zijn momenteel echter nog ondergeploegde maiskolven op de akkers aanwezig, die door dassen worden opgegraven. Zo'n 'kuiltje' heb ik vorige week nog gezien op een akker in Duitsland. Daarnaast werd door iemand gesuggereerd dat dassen ook gebruik maken van door jagers op voerplaatsen uitgestrooide mais.

Het komt er op neer dat je (vrijwel) het hele jaar door dassenkeutels met maiskorrels kunt vinden.
Met vriendelijke groet, Rob

Hannie Luijten

Bedankt voor je uitbreiding Rob. Opgraven is natuurlijk een optie. En uitgestrooide mais ook. Alhoewel ik dacht dat dat met name voor de fazanten was en de fazantenjacht is inmiddels al lang gesloten (31-1). Officieel dan... Houtduiven eten ook mais, maar die worden buiten het jachtseizoen vast niet gevoerd omdat ze alleen in het kader van de schadebestrijding geschoten mogen worden.  Maar er zijn wel wat mogelijkheden te bedenken dus hoe een das (of ander dier) aan mais kan komen.
Groet, Hannie

whmvb

In de omgeving waar deze keutel gevonden is bevinden zich een paar maisakkers die niet omgeploegd zijn, maar waar (blijkbaar of schijnbaar) een ander gewas op gezaaid is vóór de winterperiode. Er komt in ieder geval nu een egaal groen 'gras'matje op het maaiveld. Op deze akkers zullen nog veel achtergebleven maiskorrels te vinden zijn, lijkt me.

Wim
Wim van Boekel

Merel

Nu we het hier toch over hebben, misschien een gekke vraag, maar leggen dassen ook voedselvoorraden aan?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

jva

Citaat van: Merel op april 25, 2018, 11:52:40 AM
Nu we het hier toch over hebben, misschien een gekke vraag, maar leggen dassen ook voedselvoorraden aan?

Nee, ze vetten goed aan voor de winter..Het zijn oportunisten die zo'n beetje alles eten. Stapelvoedsel zijn weliswaar regenwormen.
Jelle

sjaakvantiel

Zijn het wel maiskorrels dan? Dat wordt aangenomen. Kunnen net zo goed delen van een aardappel zijn o.i.d. Doet niets af aan de discussie of de uitwerpselen van een Das zijn overigens. Groet. Sjaak.

Hannie Luijten

Het is natuurlijk niet meer na te gaan of het daadwerkelijk (stukjes van) maiskorrels waren. In elk geval zijn de overgebleven maiskorrels die nog in het veld liggen verrot, zeker na alle nattigheid die er geweest is. Maar dassen met een hongerige maag zullen niet zo kritisch (kunnen) zijn lijkt me.
Groet, Hannie