Opgeworpen zandhoopjes

Gestart door Oenanthe, april 21, 2018, 22:04:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Vanmorgen gefotografeerd in een sprang in Berkheide (duinen bij Katwijk). Er lagen er zeker tien, binnen enkele vierkante meters.  Ik vermoed dat hier een insect bezig geweest is. Iemand enig idee welk?

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Oenanthe

Inmiddels heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat we hier te maken hebben met mierenleeuw.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Oenanthe

Dan ben ik erg benieuwd wat jij er dan wel van maakt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jck

Een mierenleeuw heeft een mooie trechter - dit lijkt meer op een hoopje met een gaatje in het midden. Mijn eerste idee is iets in de bijen/wespen/mieren richting.

James

Arp

Zoiets, of misschien regenworm ofzo? Het lijkt haast wel alsof de samenstelling van de heuveltjes uitwerpselen zijn??
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Oenanthe

De hoopjes lagen in kaal duinzand. Daarin leven bij mijn weten geen regenwormen en er is denk ik geen regenworm die, als hij zich ontlast, zulke hopen uitscheidt en ook nog een zichtbare opening in de grond achterlaat.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Arp

Goed, ik ben niet van de regenwormen, maar de structuur en vorm van de hoopjes lijkt in niks op de trechters van Mierenleeuwen ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Ik heb regelmatig zulke gaatjes met hoopjes gezien waar bijtjes in- en uitvlogen.
Douwe van der Ploeg

Rayan Majoor

Ik zou inderdaad ook voor bijenholletjes gaan
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Oenanthe

Ik heb geen bijen of andere insecten rond de holletjes waargenomen maar ik bezoek de vindplaats regelmatig dus kan ik het gemakkelijk in de gaten houden. Dank voor het meedenken. Ik meende dat in Nederland de tamme honingbij de enig voorkomende bijensoort is?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

KoenVerhoogt

Citaat van: Oenanthe op april 24, 2018, 10:20:12 AM
Ik meende dat in Nederland de tamme honingbij de enig voorkomende bijensoort is?
Nee, zeer zeker niet. Er zijn daarnaast nog honderden bijensoorten verdeelt over meerdere families die in Nederland voorkomen!
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Oenanthe

Dan wordt het een harde dobber om hier de juiste soortnaam op te plakken.  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jck

Je zou je foto op het Bijenforum kunnen proberen.

James

Frank van de Putte

Erg veel weet ik er ook niet van, maar er zijn een heleboel soorten zandbijen die nestelen op zulke plekken, vaak ook met meerdere nestplaatsen bij elkaar; https://waarneming.nl/familie/view/16088

Overigens lijken me dit gegraven holletjes, nieuwe nestplaatsen wellicht? Dus geen verse beestjes die net uit de grond zijn gekropen, die maken niet van die mooie symmetrische hoopjes volgens mij.
Groetjes,

Frank van de Putte

Oenanthe

Citaat van: jck op april 24, 2018, 14:04:36 PM
Je zou je foto op het Bijenforum kunnen proberen.

James
Jullie maken nog een insectenfreak van me op deze manier  ;D. Ik ga eerst proberen of ik insecten bij de holen aantref. Misschien kan ik die fotograferen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips