wat voor soort vleermuis is dit?

Gestart door ccastbroek, april 20, 2018, 21:48:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

ccastbroek

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/155076586
Vleermuis onbekend - Chiroptera spec. gezien op 2018-04-20 Hapert
Foto's:


Hier vliegen 's zomers met regelmaat kleine vleermuisjes, maar dit jaar vliegen er ook enkele grotere exemplaren rond, zoals deze. Wat voor soort is het en hoe kun je erachter komen waar ze slapen overdag?

bij voorbaat dank Castelijns, Crista

Merel

Ik durf niks over de determinatie te zeggen. Vleermuizen op de batdetector lukken me aardig, maar niet op zicht. Maar wat een ongelofelijk mooie foto! BAM! Hoe krijg je dat voor elkaar?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Keurige laatvlieger(Eptesicus serotinus)!
Met vriendelijke groet, Rob

ccastbroek

Dank voor jullie reacties. Hoe kun je ontdekken waar ze slapen/hun verblijf hebben?

Douwe van der Ploeg

Met een batdetector in de schemering rond gaan lopen en kijken waar ze vandaan komen / naartoe gaan. Bij laatvliegers kan dat overigens nog wel eens een uitdaging zijn.
Douwe van der Ploeg


ccastbroek

ik ben heel benieuwd of we erachter kunnen komen. We wonen in een woonwijkje aan de rand van het dorp en ze vliegen hier laag door de straat. Ik vroeg me eigenlijk een beetje af of ze bijvoorbeeld ook onder zonnepanelen zouden kunnen verblijven, want die zijn hier in de straat de afgelopen jaren wel veel geplaatst. En aangezien we ze hier nu voor het eerst zien (kleintjes vliegen hier jaarlijks rond, maar deze grote dus nu voor het eerst).


Douwe van der Ploeg

Zeker niet alleen hoge gebouwen, heb ze vaak genoeg in rijtjeshuizen gevonden.. Onder zonnepanelen lijkt me sterk, het is een soort die van warmte houdt, met weinig tocht, en het duurt over het algemeen vrij lang voor een verblijfplaats in gebruik wordt genomen. Kraamkolonies kunnen decennia in hetzelfde gebouw (of groepje gebouwen) zitten. En bedenk ook, dat je ze eerder niet zág, betekent niet dat ze er ook niet wáren ;)
Douwe van der Ploeg

ccastbroek