Bestuivers Nederlandse & Belgische orchideeen

Gestart door markmeijrink, januari 24, 2008, 16:31:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

markmeijrink


Jelle

Mooi!
Ik heb even snel naar de namen van de hymenoptera gekeken en volgende namen moeten volgens mij vervangen worden:
Antrophora --> Anthophora (genus)
Ichmeunon --> Ichneumon (genus)
Sphecocodes  --> Sphecodes (genus)

markmeijrink


Mark van Veen

#3
Citeer:grin:  :whistle:  Typfoutjes
Beter een paar typfoutjes, dan geen overzicht!

Dank voor het publiceren hier :duim:
groet,

Mark van Veen

jan cuppen

Er worden ook nogal wat insektensoorten genoemd die niet in Nederland voorkomen. Volgens mij is Oedemera geen bestaande keversoort. Ik heb überhaupt mijn twijfels bij de determinatie van de kevers in de lijst.

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

markmeijrink

#5
Beste Jan,

bedankt voor je opmerking. De lijst is een overzicht van een literatuurstudie. Hiervoor heb ik verschillende bronnen gebruikt. Deze staan in de tabel opgenomen als referentienr en corresponderen met een bron. Daarom kan het idd zijn dat er soorten voorkomen waarvan Nederland niet in het verspreidingsgebied ligt. Ook kan het zijn dat er in Frankrijk een andere naamgeving wordt gehanteerd bv omtrent Oedemera (volgens mij (schijnbokken) een geslacht dat 7 soorten omvat). Wat betreft de determinatie van oa de kevers kan ik mededelen dat ik daar geen zicht op heb. In de boek Les orchidees de France, Belgique et Luxembourg  staan wel waarnemers genoemt die de desbetreffende insecten hebben gedetermineerd en ook waar als ik me niet vergis. Zou je misschien aankunnen geven welke kevers niet voorkomen in Nederland & Belgie? Of welke jij twijfelachtig vind? Dat zou ik zeer waarderen!

Alvast bedankt,

Mark Meijrink

jan cuppen

Bij deze dan!

Bij mijn opmerking over de niet bestaande Oedemera had nog atra moeten worden toegevoegd. Dit is een niet bestaande soort. Er bestaat echter wel een Oedemera atrata die niet in Nederland, wel in Frankrijk voorkomt.

Andere in de lijst voorkomende soorten die niet in Nederland voorkomen zijn Tropinota hirta en Eusphalerum kraatzii.

In de lijst staat nog een Coleoptera nobilis, dat zal Oedemera nobilis zijn, gezien de Nederlandse naam.

Cantharis haemorrhoidalis is een synoniem van óf Cantharis figurata of Methacantharis clypeata.

Opmerkelijk dat de enige voorkomende kniptor-soort Cidnopus pilosus is. Die is in Nederland behoorlijk zeldzaam.

De bronvermelding, op zich natuurlijk heel correct om die te vermelden, zou vollediger kunnen met auteur(s), jaartal van publicatie, titel van boek of artikel. Bij artikel ook tijdschrift met volume en pagina's, bij boek uitgeverij.

Veel succes.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

markmeijrink

Beste Jan,

bedankt voor je commentaar. De naamgeving ga ik aanpassen zodat alleen in Nederland voorkomende insecten (kevers) genoemd worden. De tabel is nog niet helemaal af, omdat ik nog een scheiding ga maken in mogelijke bestuivers en 'echte' bestuivers. Dit verschil zit in het bewijsmateriaal, 1 foto van een insect met opgeplakte stuifmeelklompjes wil nog niks bewijzen.

Wat betreft de kniptor Cidnopus pilosus heb je gelijk. Deze kniptor treedt op als bestuiver van de Aangebrande orchis / Neotinea ustulata die zeldzaam is in Belgie en al lang uitgestorven / verdwenen is uit Nederland. In 1968 werd het laatste exemplaar verzameld voor een herbarium, (De Orchideeen van Nederland, ecologie , verspreiding, bedreiging, beheer. C.A.J. Kreutz, H. Dekker, 2000) Vernietiging van de biotoop heeft tot het uitsterven geleidt. Waarschijnlijk heeft de zeldzaamheid van de bestuiver hier een rol in gespeeld. Maar ik weet niet of de kniptor toen ook al een zeldzaamheid was in Nederland.

Gr Mark