Duizend/miljoenpoten

Gestart door GerardL, januari 24, 2008, 16:05:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

GerardL

Hallo forumlezers,


In een eerder topic zag ik de naam Stigmatogaster subterraneus vallen.
Heb zelf ook al eens een poging gedaan mijn foto's van duizend/miljoenpoten op naam te brengen, en ik dacht eerst dit is ook een S. subterraneus.

Nu ik beter begin te kijken, denk ik dat het een andere is ( 1ste foto)

Wie weet meer over deze veelpoten ?

Alvast bedankt,

Grtzzzz

Gerard

GerardL

Kan dit een Grote Tweestreep - Ommatoiulus sabulosus  zijn ????

GerardL

En dit is de Zwarte slangmiljoenpoot - Tachypodoiulus niger ?

A_kroon56

Beste Gerard,

De eerste foto is een geophilomorfe duizendpoot. Gezien het aantal poten is het waarschijnlijk Stigmatogaster subterraneus (hoewel deze meestal iets meer pootjes heeft). Andere soorten met net iets minder poten zijn niet uit te sluiten: Clinopodes linearis en Geophilus electricus. Ik zou hem opgeven als een onzekere S. subterraneus.

De twee foto toont Ommatoiulus sabulosus als hij in het westen van het land is gemaakt en waarschijnlijk O. sabulosus als hij in het oosten is gemaakt. In de Achterhoek en omgeving komt Chromatoiulus projectus voor, waarvan het vrouwtje op O. sabulosus lijkt. Het determinatiekenmerk (de richting van de streepjes op de segmenten) is net niet te zien.

De derde foto laat Tachypodoiulus niger zien. Mooi is het zwarte lichaam, de constrasterende witte poten en het uitstekende stekelstaartje te zien.  

Met groet,

Matty Berg
Coordinator EIS-werkgroep bodemfauna
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

GerardL

Danke Matty voor je hulp!


Foto's zijn allemaal gemaakt in Brunssum, Zuid Limburg.
Mag ik niet meer vergeten erbij te vertellen!

Heb nog een crop gemaakt van de waarschijnlijke Ommatoiulus sabulosus, hopelijk is er wat meer op te zien.

Sory voor de kwaliteit van de foto's, ze zijn soms erg beweeglijk en zeeeeer lastig om er een mooie foto van te maken.


Grtzzzz

Gerard

A_kroon56

Beste Joke,

OK, O. sabulosus.

Met groet,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna