Is dit een Grote Zijdebij?

Gestart door amvanerkelens, januari 23, 2008, 19:16:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

amvanerkelens

Dag forum,

Zou dit een Grote Zijdebij kunnen zijn, de Colletes cunicularius?   :wub:
De foto is genomen in Amsterdam West op 16 april 2007
Helaas maar 1 foto.  :blink:
Groet van Alie

blaauw7

Ik denk eerder een Andrena spec. (mannetje). Zo te zien zijn Cubitaalcel 2 en 3 niet even groot. En dan is het geen Colletes.
Groeten,
Dick Belgers

Jelle

Ik denk ook een mannetje Andrena sp.
Mannetjes van de Grote Zijdebij zijn veel meer uniform bruingeel behaard, vrij robust gebouwd (kunnen tegen de kou in februari-maart), ze hebben een lange wang,...

Jelle

Heb je nog een foto in vooraanzicht. Zie ik daar niet de typische tand aan de basis van de kaken van een mannetje Vosje (Andrena fulva)?

amvanerkelens

Hallo DIck en Grusgrus,

[U]Zo te zien zijn Cubitaalcel 2 en 3 niet even groot. En dan is het geen Colletes. [/U]
Dat vind ik erg knap dat je dat kan zien :huh:  ik kijk m'n ogen bijna uit m'n bol en ik maak er nog geen hout van.( Maar wel weer nieuwe informatie opgedaan, ik moet alleen nog heel goed oefenen)

Heb je nog een foto in vooraanzicht.
Nee helaas niet en dat vind ik zelf ook erg jammer.

Verder vinden jullie allebei dat het hier wel om een mannetje gaat,waaraan kan je dat zien?

Groet Alie

blaauw7

Beste Alie,

Waarom een mannetje? Het beest is vrij slank gebouwd, heeft geen verzamel apparaat voor het verzamelen van stuifmeel (vrouwlijke Andrena's hebben borstels op de achterpoten) en het beest heeft lange antennes. Mannetjes wilde bijen hebben 13 antennenleden en vrouwtjes 12 (uitzondering voor het genus Biastes, 12 en 12). En wat mannetjes ook niet hebben, maar dat is hier niet te zien, is een angel.
Groeten,
Dick Belgers

amvanerkelens

#6
Hai,
Allebei bedankt voor de info,daar heb ik echt wat aan.

Groet Alie

Jelle

Ook in het genus Pasites hebben mannetjes en vrouwtjes 12 antennesegmenten.