Wulp of regenwulp

Gestart door woost, april 15, 2018, 23:32:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

woost

Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek

Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankmeer

Let op de gebandeerde okselveren!

Regenwulp:


versus Wulp:
Frank van der Meer

frankneijts

Die vleugelonderzijde is bij beide wulpensoorten nogal variabel Frank en soms verschillen ze niet eens zo veel van elkaar:
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roy Schroor

Komt het er dus op neer dat een wulp wel bandering kan tonen die met regenwulp te verwarren is, maar dat een regenwulp geen ongebandeerde okselveren als een wulp kan hebben?
Met vriendelijke groet,
Roy

frankneijts

Citaat van: Roy Schroor op april 16, 2018, 17:45:51 PM
Komt het er dus op neer dat een wulp wel bandering kan tonen die met regenwulp te verwarren is, maar dat een regenwulp geen ongebandeerde okselveren als een wulp kan hebben?

Klopt in zoverre niet dat de ondersoort alboaxillaris van Regenwulp, zoals de naam al zegt, "ongebandeerde okselveren" heeft.. Zie bijv. hier: https://www.researchgate.net/figure/Steppe-Whimbrel-Numenius-phaeopus-alboaxillaris-Lowe-1921-Maputo-Bay-Mozambique-19_fig1_304674167
Dit taxon broedt o.a. in bepaalde delen van Siberiƫ maar ik weet niet of er waarnemingen zijn in West-Europa. Daar zal het feit dat die ongebandeerde oksels erg lastig met zekerheid zijn vast te stellen, eigenlijk alleen op goede vluchtfoto's, aan bijdragen..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

woost

Ik ben gewoon heel blij dat ik toch geplaat heb, ook al dacht ik dat het een wulp was.
Regenwulp heb ik dit jaar voor de jaarlijst nog niet.
Maar iets voelde anders dan gewone wulp. Snavel lijkt kleiner ten opzichte van wulp.
Ook al is dat misschien een slecht kenmerk, mijn twijfel bleek gegrond te zijn.
Mijn echte naam is Joost (heel verrassend)

Nieuwste 3 soorten in fotoarchief (Totaal 197): Valkuil, Kruizerd en Kramswiek