Gezocht: Verrekijker voor €100,-

Gestart door plurk, januari 18, 2017, 15:11:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

plurk

Dag forumgenoten, ik zoek een verrekijker, budget zo rond de 100 euro. Misschien heeft iemand nog wat moois liggen.
B.P. den Herder

Steven Wytema

Nieuwe bushnell powerview 8*32. Prima kijker €79
Steven Wytema


laatvlieger

Als het voor vogels is en je kijkt niet de hele tijd naar phyllo's in struiken, dan zou ik geen 8x30 kijker nemen. 8x net te weinig vergroting en 30 te kleine diameter...

Voor 100€ meer heb je een nieuwe Nikon 10x kijker waarmee je echt fantastisch uit de voeten kunt.

Die bushnell ken ik niet. Kan best aardig zijn hoor.

Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Timo Roeke

Probeer ook eens op de tweedehands markt te kijken. Wellicht dat je nog een goed model vindt.

HWJR

Eden HD 8x32 (110 euro)
8x42 voor 149 euro
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

StevenGeurts

Citaat van: laatvlieger op april 12, 2017, 13:33:03 PM
Als het voor vogels is en je kijkt niet de hele tijd naar phyllo's in struiken, dan zou ik geen 8x30 kijker nemen. 8x net te weinig vergroting en 30 te kleine diameter...

Mwa, ben ik niet met je eens hoor. voor een beginnend vogelaar lijkt me 8x juist goed. Groter blikveld, makkelijker vogels vinden, minder last van trillende handen. Ook veel ervaren vogelaars kiezen een 8x. (Ik wel in ieder geval).

HWJR

Helemaal eens. Misschien is dit nog iets als je toch 10x wil en binnen budget wil blijven (alleen vandaag):
http://www.ibood.com/sports-outdoor-nl/nl/product-specs/23406/59085/bresser-condor-10-x-50-verrekijker.html
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Jaap van Steensel

#7
Staar je niet blind op een 8x of 10x vergroting. Dat is maar de helft van het verhaal. 10x vereist een wat vastere hand, dat is waar, maar ook de breedte van het blikveld is nogal van belang. Bij 8x heb je gemiddeld een breder blikveld wat prettiger is om als (beginnend) vogelaar een vogel snel in beeld te krijgen. De breedte van het blikveld is afhankelijk van de bouwwijze van de kijker en niet alleen van de vergroting. Een zelfde vergroting kan echt een heel verschil in blikveld betekenen, als is het wel zo dat hoe groter de vergroting is, hoe kleiner het blikveld gemiddeld is. Een smaller blikveld is gewoon lastiger kijken. Bij een 10x kijker is het blikveld gemiddeld toch een stuk smaller dan bij een 8x. Zelf vind ik een breed blikveld echt van belang. Ik heb nu een Nikon 10x42 kijker en daarvoor een Kite 8x42. Beide gekozen vanwege het voor die vergroting erg grote blikveld (143m voor de Kite en 117m voor de Nikon). De meeste 10x kijker halen de 110m niet. Bedenk daarbij dat dit de diameter van blikveld is en dat het blikveld (dus je totale beeld) qua oppervlakte dus kwadratisch toeneemt bij een breder beeld. Toen ik voor huidige kijker aan het zoeken was heb ik ook even kort gekeken door een 10x kijker die slechts 98m haalde. Dat kan ik je echt niet aanbevelen. De Bresser uit de hiervoor geplaatste link haalt zelfs slechts 94m.... Dus kijk niet alleen naar de vergroting, maar ook naar de breedte van het blikveld.

HWJR

Helemaal eens Jaap. Wordt denk ik wel lastig met dit budget. De Eden's hebben overigens een FOV (blikveld) van rond de 130 meter. Zijn dan wel weer 8x. Ze hebben ook een Eden HD 10X42 met een FOV van 114 meter. Is dan wel weer 149 euro.

In deze prijsklasse blijft Eden mijn favoriet. De garantie is super en de oogafstand (eye relief) is ook goed. Zeker voor brildragers erg belangrijk.

Anders wat bestellen, proberen en de beste (voor jou) houden.
Met vriendelijke groet,

Henrik Welp

Guido van Haaften

Voor onze vogelwerkgroep heb ik dit in 2017 uitgezocht. Er was een wens om kijkers aan te schaffen voor gebruik bij cursussen, excursies en kinderactiviteiten. Uiteindelijk hebben we tot grote tevredenheid enkele Bushnell Nature View 8x32 aangeschaft. De volgende eisen kunnen gesteld worden aan een kijker voor dit doel:
Type dakkant prisma, Lensgrootte 30mm, Gewicht 400-500gram, Waterbestendige kijker (moet tegen regen kunnen, niet tegen onderdompeling), De vergroting zou ik standaard op 8x houden (bij 10x is het voor beginners moeilijk om het beeld stil te houden), Verder een oculair met een zo groot mogelijke eye relief (vertaald als pupilafstand of oogafstand) zodat ook brildragers er goed door kunnen kijken, liefst groter dan 15mm, Prijs tot €100, Geen onduidelijk merk, Goede glaskwaliteit prisma's (BaK4 en geen Bk7), Hoogste prijs/kwaliteit verhouding, informatie uit onafhankelijke reviews (klantenbeoordelingen zeggen helaas weinig), Verkrijgbaar in NL of DE.

Hiervan uitgaande zijn de mogelijke modellen:
..De Bushnell Nature View 8x32 Tan €120, Bij Amazon €90 in grijs, voldoet aan alle eisen. Ziet er wat goedkoper uit in groen, ook (in USA?) te krijgen in beige/grijs dat er beter uit ziet.
..De Bushnell PermaFocus 8x32 €89 heeft een te geringe eye-relief (13mm) waardoor het voor brildragers lastig kan worden, de prisma's zijn van slechter Bk7-glas.
..De Bushnell Powerview 8x32 €79 is te zwaar, lagere glaskwaliteit.
..De Bynolyt Butterfly 8x30 MC LE €119 heeft een porro-prisma en is minder compact.
..De Nikon Prostaff 7s 8x30 €165 geeft heel veel waar voor z'n geld maar is duurder. Deze kijker voldoet aan al mijn eisen, komt in de buurt van een echte volwaardige vogelkijker, zie review. De Nikon Sportstar EX 8x25 DCF €89 heeft maar een 25mm lens, is iets te licht (300gram), pupilafstand te gering voor brildragers.
..De Olympus 8x25 WP II €80 is er in verschillende kleuren, waterdicht. Valt bij Olympus onder de recreatieve kijkers. Beetje te licht (260gram), iets te kleine lenzen (25mm) maar voldoet verder aan de eisen, qua prijs interessant.
..Pentax is de maker van de beroemde Papilio, maar door de kleine lensdiameter (21mm)  deselecteren we die. Verder zijn er 2 mogelijkheden, waarbij de Pentax UP 8x25 €99 een porro-prisma heeft, opbouw net als de Papilio en dus minder compact. De meeste Pentax-kijkers vallen in de categorie hoger dan €200/300. Alleen de Pentax AD 8x25 WP €129 zit in de buurt maar is te licht.
..De Vanguard Orros 8x32 €119, bij Amazon €79, voldoet aan alle eisen (Eye-relief 12,5mm bij CameraNu maar bij andere sites 16mm). Bij een test van toptenreviews werd een lage optische kwaliteit genoemd.
..De Eden Verrekijker HD 8x32 €110 is een eigen merk van Kato (Knives and Tools in Apeldoorn). Voldoet aan veel van mijn eisen, wel iets zwaarder (500gram) en een kleinere eye-relief (12,5mm) waardoor minder goed voor brildragers.

Conclusie:
Van deze kijkers heeft de Bushnell Nature View 8x32 de beste papieren gezien de prijs, zeker bij Amazon €90. De Eden zou kunnen maar brildragers zien slechts een deel van het beeld. De Nikon Prostaff 7s 8x30 is boven het budget (€165).