Hoofdmenu

Een made

Gestart door Leon Olsthoorn, januari 22, 2008, 23:04:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Onderstaande made vond ik vanmiddag op een stuk rottend hout in polderpark Cronesteijn in Leiden. Hij doet me nog het meest denken aan de made van een vleesvlieg, maar daarvoor is hij wel weer erg slank gebouwd. Kan iemand me verder helpen met aan welke familie ik moet denken.

Edit: Ik had hem graag verder willen opkweken, maar vroeg me een beetje af wat hij allemaal nodig heeft. Hij stond uit de zon in een flinke pot, met een stuk zacht hout en een bodemlaag van vochtige aarde, is dat genoeg? Of heb ik meer fouten gemaakt, behalve dat de gaten in het deksel blijkbaar te groot waren?

Als ik binnenkort een vlieg in huis aantref zal ik nog eens aan deze made denken  :)  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Leon Olsthoorn

En nog een tweede foto, de lengte was ongeveer 5 mm.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

javanerkelens

Misschien een stukje rauw vlees in de pot leggen, want bij een dode muis krioelen ook veel maden........maar dan wel de deksel erop laten, want de geur is dan iets wat aan de vervelende kant (zacht uitgedrukt). :lol:

Verder zou ik het niet weten.....

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

Ik weet het ook niet, gezien het substraat zou het een Lonchaeidae kunnen zijn of een Anthomyidae. Op zich waarsch wel een eind te determineren met een binoculair en een goed boek.

Maar je kunt hem opkweken. Bewaar hem in het materiaal waarin je hem gevonden hebt, uit de zon, uit de regen, niet helemaal afsluiten. Het is niet erg als-ie niet meer te eten heeft, dan blijft-ie gewoon wat kleiner. Maar mag niet uitdrogen, verschimmelen of verdrinken.  Succes!

Leon Olsthoorn

Bedankt Louis, maar hij is gisteren direct ontsnapt uit het potje. Wat bedoel je met "niet helemaal afsluiten"? Ik heb hem in een schoon jam-potje gestopt met wat vochtige zwarte grond en een stuk van het rottende hout waar hij op zat. Het potje heb afgesloten met magnetronfolie waar ik met een perforator gaten in geknipt had (ik ging er vanuit dat ik pas na het verpoppen bang hoefde te zijn voor ontsnapping).

Wat is de beste manier om zo'n kweekbakje af te sluiten?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Louis.Boumans

Oh dat had ik niet goed gelezen!
Nee, zo'n perforatorgaatje, daar kan-ie wel doorheen!

Je kan beter een stukje nylonkous gebruiken, met een elastiekje over de jampot gespannen. Je moet de mazen een beetje opentrekken, anders 'ademt' het niet genoeg.

Een buisje, zoals een reageerbuis, kan je ook afsluiten met een propje watten. ook hier niet te dicht vanwege de ventilatie.

Maar mijn kweekjes mislukken ook vaak, hoor  !

Groet, Louis

spinnenvrouw

Dat je de made niet meer ziet betekent niet dat hij er niet meer is, hij kan zich verstopt hebben in de aarde of de molm, of in een spleet van het hout zijn weggekropen.  Of zaten er kruipsporen op de folie waardoor je zeker weet dat hij er uitgekropen is?
En als hij zich verpopt heeft is hij niet meer wit, maar een bruin tonnetje.
Pas op voor ontsnappen van de vlieg, ze kunnen zich door kleine gaatjes wurmen. Als afsluiting kun je folie grbruiken waar je met een naald gaatjes in maakt, perforatorgaatjes zijn echt te groot. Je kunt je pot ook afsluiten met een stuk panty, gewoon de sok er overheen trekken. Als de vlieg is uitgeslopen kun je de vlieg in de teen vastklemmen en overdoen in een kleiner potje. Als je geen panty hebt, met een zakdoek en een elastiekje (liever twee elastiekjes) gaat het ook.
Jacomijn Prinsen