afwijkende Fazantenhen

Gestart door Ted van der Knaap, april 11, 2018, 19:32:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

Liepen als een setje bij elkaar. In eerste instantie dacht ik Man + juv Man maar een juveniel kan niet in deze tijd.

Is dit een Fazantenhen met mannelijke kleedkenmerken?



Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/150732934
Fazant - Phasianus colchicus gezien op 2018-04-11 De Lier - Kraaiennest
Foto's:










Toelichting:
vrouw met "mannelijke kleedkenmerken"?
bij voorbaat dank Ted van der Knaap
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Oenanthe

Zeer oude vrouwtjes krijgen soms mannelijke kenmerken. Bij de eidereend heb ik daar overtuigende bewijzen van gelezen, maar fazanten worden meestal niet serieus bestudeerd. Ik denk daarom dat dit een heel oud vrouwtje met een verstoorde hormoonhuishouding is, maar ik weet het niet zeker.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ted van der Knaap

Citaat van: Oenanthe op april 11, 2018, 19:53:45 PM
Zeer oude vrouwtjes krijgen soms mannelijke kenmerken. Bij de eidereend heb ik daar overtuigende bewijzen van gelezen, maar fazanten worden meestal niet serieus bestudeerd. Ik denk daarom dat dit een heel oud vrouwtje met een verstoorde hormoonhuishouding is, maar ik weet het niet zeker.

Jouw reactie deed me terugdenken aan een eend die ik ook wel eens gezien heb.

In dit draadje daarover https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=72485.0 word gesproken van 'n evt. eierstokziekte en idd ook ouderdom.
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Mark B.

Wij hadden thuis een vrouwtje goudfazant die dit ook had, denk dat ze zo'n 12-14 jaar oud was toen.
Ze heeft vanaf dat moment ook geen eieren meer gelegd.
Mark Beekhof

Oenanthe

Van kippenhouders komen vaker meldingen van hennen die op latere leeftijd stoppen met de leg, hanenveren krijgen en beginnen te kraaien. Eentje maakte het nog mooier: die constateerde dat een kraaiende haan in hen veranderde en zelfs met eieren leggen begon. Wat had ik daar graag bewijzen van gezien.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op april 13, 2018, 14:58:20 PM
Van kippenhouders komen vaker meldingen van hennen die op latere leeftijd stoppen met de leg, hanenveren krijgen en beginnen te kraaien. Eentje maakte het nog mooier: die constateerde dat een kraaiende haan in hen veranderde en zelfs met eieren leggen begon. Wat had ik daar graag bewijzen van gezien.

Ja, op de jaarlijkse kippenhoudersvergaderingen komen na een paar borrels altijd interessante verhalen los.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema