20 jan: volop (kam)salamandertrek

Gestart door Raymond Creemers-RAVON, januari 20, 2008, 22:31:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

Raymond Creemers-RAVON

Kreeg gisteren een telefoontje van een waarnemer die volop migrerende kamsalamanders heeft aangetroffen op dijken in het rivierengebied. De omstandigheden waren dan ook goed: boven de acht graden en regen, maar wel wat harde wind. Het was al eerder bekend dat in de maand februari relatief veel meer kamsalamanders worden aangetroffen dan tijdens het hoogtepunt van de paddentrek. In het algemeen vindt de salamandertrek dus vaak al voor de paddentrek plaats.

Als je nog kansrijke plekken wil onderzoeken op de aanwezigheid van (kam)salamanders is dit nu al een hele goede tijd. De weerberichten voor de komende week zijn niet ongunstig.
Er waren nog geen padden/kikkers op de dijk. Op meer beschutte plaatsen (bossen met vennen op zandgronden) kan er echter al wat migratie op gang komen.

Jelger

Die waarnemer was ik dus ;), ik ben gisteravond opnieuw wezen kijken op het zelfde stuk. Zaterdag had ik 10 levende kamsalamanders en 4 doden (verkeersslachtoffers), gister was het iets minder goed met 6 levende (en gelukkig geen dode dieren).

Naast temperatuur en vochtigheid speelt de wind ook een grote rol, gister stond er aanzienlijk meer wind dan zaterdag waardoor het kouder aanvoelde en er ook minder trek was.

In de bijlage nog een foto van vrouwtjes kamsalmander van zaterdag. Opvallend was trouwens ook de verhouding man : vrouw   Er trekken aanzienlijk meer mannetjes op moment. Zaterdag was de verhouding 7 man en 3 vrouw. Gister was de verhouding 4 man en 2 vrouw.

Groeten Jelger
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

drsthesandy

Wat een mooie salamandertjes. Zitten zeker niet in de buurt van Leiden?
Sandra Draulans

laatvlieger

#3
CiteerOpvallend was trouwens ook de verhouding man : vrouw   Er trekken aanzienlijk meer mannetjes op moment. Zaterdag was de verhouding 7 man en 3 vrouw. Gister was de verhouding 4 man en 2 vrouw.

Is dat echt zo opvallend? Zou dit niet ook gewoon door toeval bepaald kunnen zijn? Zoveel exemplaren zijn het nog niet en de verhoudingen liggen nog niet echt bijster ver uit elkaar. Of hebben jullie al meer gegevens van de afgelopen dagen?

Overigens wel fantastisch om waar te nemen en het betekend ook dat het seizoen weer begonnen is! Dat wordt flink aan de bak!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Raymond Creemers-RAVON

#4
Tijdens de voorjaarstrek komen de mannetjes relatief nog eerder dan de vrouwtjes. In het begin tref je dan ook meestal meer mannen dan vrouwen aan.

Bij padden zijn  de geslachtsverhoudingen vaak nog schever. Dit wordt echter deels veroorzaakt doordat veel vrouwtjes doelgerichter naar en van het water trekken en doordat bovendien de vrouwtjes in veel populaties niet elk jaar deelnemen aan de voortplanting. Met name in voedselarme (vennen)gebieden slaan vrouwtjes vaak een jaar over en zijn ze later geslachtsrijp dan mannetjes.

laatvlieger

CiteerTijdens de voorjaarstrek komen de mannetjes relatief nog eerder dan de vrouwtjes. In het begin tref je dan ook meestal meer mannen dan vrouwen aan.
Dat snap ik. maar dat blijkt toch eigenlijk niet uit die gegevens van die paar beesten? Zo opvallend vind ik een verhouding van 4:2 of 7:3 niet. Sterker nog, het verbaast me eigenlijk dat de verhouding niet veel schever zou liggen. Misschien is de piek bij de mannetjes zelfs al over zijn hoogtepunt heen?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Thea

Nog 2 andere redenen waarom er vooral aan het begin van de trek meer mannetjes dan vrouwtjes zijn:
- als mannen er snel bij zijn kunnen ze meer vrouwen bevruchten
- mannen dragen geen eiren mee, hoeven dus minder te sjouwen en lopen daarom sneller.
Dit geldt ook voor padden en bruine kikkers.

Thea Spruijt
paddenwerkgroep Castricum-Bakkum

JohanvantBosch

FF voor een leek als ik: ik neem aan dat dit vroeg is.... Of is dit de tijd waarin ze de afgelopen 30 jaar ook op trek gingen?
Wat gebeurt er als het in februari alsnog keihard gaat vriezen? (ik kan zelf wel wat bedenken natuurlijk, maar toch)

Raymond Creemers-RAVON

Vanavond op een winterdijk langs de Waal 6 kleine watersalamanders gevonden en 1 bruine kikker. Dit ondanks de harde wind.  

Jelger

#9
@ Laatvlieger,

De getallen zijn natuurlijk veel te laag voor statistiek maar met het verhaal van Raymond Creemers in mijn hoofd (dat mannetjes dus vroeger trekken) vond ik het toch leuk om even te noemen omdat ze wel goed passen bij de te verwachte verhouding.

Gisteravond ben ik lekker binnen gebleven, veel te harde wind ;)
Jelger Herder
Stichting RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland)
Website RAVON
Digitalnature

Raymond Creemers-RAVON

@Johan

20 januari is natuurlijk erg vroeg, er wordt echter ook vaak weinig geinventariseerd in de wintermaanden en de meeste waarnemers beschouwen de paddentrek als de seizoenstart. In een onderzoek uit 1992 heb ik zelf al ooit vermeld dat het merendeel van de salamandertrek sluipend in februari plaats vond, weken voordat de echte paddentrek op gang kwam. Dat was op dat moment nog niet beschreven.

Betrouwbaar cijfermateriaal is moeilijk te vinden (met name wanneer het langer dan 10 jaar geleden is), er is heel veel goed vergelijkingsmateriaal nodig om na vele jaren van onderzoek statistisch verantwoorde uitspraken te kunnen doen. Vergelijkingen dienen gecorrigeerd te worden voor inventarisatie-effecten (o.a de groei van je dataset) en alleen een eerste datum zegt nog niet veel. In Engeland zijn wel vervroegingseffecten gevonden aan de hand van gestandaardiseerde tijdreeksen.

Sinds de film van Al Gore staat het klimaat volop in de schijnwerpers. De link met klimaatseffecten wordt in de pers te pas en te onpas gelegd, maar lang niet altijd terecht: vorig jaar vermeldde Philip Freriks op 15 maart dat de padden uitzonderlijk vroeg migreerden en de natuur op zijn kop stond: het was verdorie half maart  :angry: en dat is helemaal niet uitzonderlijk vroeg.