10 paddestoelen ter determinatie

Gestart door Cees Veenema, december 25, 2005, 20:51:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

#30
Hoi Cees,

no 8 weet ik niet maar ik zag een afbeelding in het boek van Keizer. Wou ik jou alleen maar even laten zien omdat achteraan op jouw foto iets te zien was met een witte rand.

Was dus niet heel serieus bedoeld.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

CiteerHoi Cees,

no 8 weet ik niet maar ik zag een afbeelding in het boek van Keizer. Wou ik jou alleen maar even laten zien omdat achteraan op jouw foto iets te zien was met een witte rand.

Was dus niet heel serieus bedoeld.

Corry.
Hallo Corry,
In eerste instantie dacht ik aan Roestbruine kogelzwam of Gladde kogelzwam,
De witte rand ( achter ) zal wel een weerkaatsing zijn geweest.
Cees
Groet,

Cees

Corryabbink

Hoi Cees,

Misschien is het toch de Gladde kogelzwam. Maar Dinant zal het wel weten.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Dinant Wanningen

Hoi,

Cees is deze foto no.9 in het voorjaar opgenomen zo ja dan is dit het  "sterreschot" Als een buizerd een kikker opeet laat hij de eileider als oneetbaar liggen in de vorm van deze slijmklomp.
Groet ,Dinant


Cees Veenema

#34
CiteerHoi,

Cees is deze foto no.9 in het voorjaar opgenomen zo ja dan is dit het  "sterreschot" Als een buizerd een kikker opeet laat hij de eileider als oneetbaar liggen in de vorm van deze slijmklomp.
Hallo Dinant,

Alle foto's zijn afgelopen zaterdag genomen, als ik een latere derterminatie  wil van een eerdere waarneming zet ik dat er bij.
Ik heb er ook nog een paar gevonden aan  Struikheide  misschien dat dit helpt?
Cees
Groet,

Cees

Dinant Wanningen

Hoi,

Geen voorjaar dus ,dan is het braaksel van een bunzing.
Groet ,Dinant


Cees Veenema

CiteerHoi,

Geen voorjaar dus ,dan is het braaksel van een bunzing.
Heb jezelf niet te zwaar getafeld ?
Cees
Groet,

Cees

feel4nature

nee hoor cees, het is echt bunzingkots....grijns...
natuurlijk met groet, Ali.

feel4nature

Citeer1 Dennenmycena denk ik
2 en 3 Roodgerande houtzwam
5 Scherpe schelpzwam
6 inderdaad Geel hoorntje
7 lijkt me doolhofzwam
8 kan ik niks van maken
9 Kerntrilzwam, maar weet ik ook niet zeker
10 Witsteelfranjehoed
Arno top! wat doe je het al goed zeg!
en van 8 kan ik ook niets maken, maar cees heeft wel vaker de neiging snot of kots te fotograferen......
natuurlijk met groet, Ali.

Cees Veenema

#39
Citeernee hoor cees, het is echt bunzingkots....grijns...
Hallo Ali,
Vanochtend kreeg ik , toevallig of niet, bijna een Bunzing onder de auto.
Deze had in ieder geval geen snot in de ogen en of tie van schrik heeft moeten braken zal ik later onderzoeken. IK weet nu waar ik op moet letten en voor het geval dat ..... zal ik er wel een fotootje van nemen.
Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Bedankt voor de complimentjes. Jullie zijn ook top hoor!
Met heel veel geduld, vaak het veld ingaan en vele avonden zoeken en speuren komen we steeds verder. Maar we hebben nog veel te leren (gelukkig). :D  

Cees Veenema

CiteerBedankt voor de complimentjes. Jullie zijn ook top hoor!
Met heel veel geduld, vaak het veld ingaan en vele avonden zoeken en speuren komen we steeds verder. Maar we hebben nog veel te leren (gelukkig). :D
Hallo Arno,
Opmerking is waarschijnlijk per ongeluk geplaatst bij het onderwerp van de verkeerde persoon.
Cees
Groet,

Cees

Arno van Stipdonk

Citeer
Arno top! wat doe je het al goed zeg!
en van 8 kan ik ook niets maken, maar cees heeft wel vaker de neiging snot of kots te fotograferen...... [/quote]
Nee hoor, het was een opmerking naar aanleiding van commentaar Ali (zie Quote). Had er beter een Quote bij kunnen zetten, was een beetje onduidelijk. Ik was en beetje gehaast omdat ik naar mijn werk moest.  

Dinant Wanningen

Hoi Cees,

Foto 2a (2b) 3  zat er op de bovenkant van de hoed een duidelijk laagje vernis zo te zien op de foto wel. als dit zo is dan is het Ganoderma resinaceum Harslakzwam
Groet ,Dinant


Cees Veenema

#44
CiteerHoi Cees,

Foto 2a (2b) 3  zat er op de bovenkant van de hoed een duidelijk laagje vernis zo te zien op de foto wel. als dit zo is dan is het Ganoderma resinaceum Harslakzwam
Hallo Dinant,
Hoewel ik de Harslakzwam wel aan  mijn collectie zou willen toevoegen laat ik het toch bij de Roodgerande houtzwam.
Harslakzwam op eik en roodger. meestal op naaldhout maar soms ook niet.
Hier dus toevallig niet maar het was ook geen eik.
Beide kunnen er vernisachtig uitzien.
Het hele spul lag in een kuil. De glanzende hoed was gewoon nat, dit in combinatie met wat zonneschijn geeft dit mooie effect.
Dat was ook eigenlijk de enige reden om er een foto van te maken.
In ieder geval zeer bedankt, ik zal er in het vervolg extra op letten op welke boom ze groeien. Je denkt misschien weleens te snel "laat maar zitten al genoeg van gezien"
Cees
Groet,

Cees